Ble lagt ut av «slavehandler» på Tise: – Jeg blir kvalm, lei og skuffet
Jamal Sheik opplevde denne uken å bli lagt ut som «godt brukt» på bruktappen Tise.
Tidligere denne uken ble det lagt ut en annonse med bilde av en mindreårig norsk-afrikansk gutt på bruktappen Tise. Prisen var 2000 kroner. I teksten sto det «han heter slave».
Et døgn senere ble det lagt ut en lignende annonse med en voksen mann med afrikansk opphav til to kroner, med overskriften «slave».
Jamal Sheik, som står bak Instagram-kontoen «rasisme_i_norge», ble tidlig gjort oppmerksom på dette og delte anonymiserte bilder av annonsene med en oppfordring til sine følgere om å ta kontakt med Tise slik at annonsene skulle bli fjernet.
Under et døgn senere var det blitt lagt ut en ny annonse med hans eget navn fra kontoen «slavehandler».
– Jeg blir kvalm, lei og skuffet. Jeg er født og oppvokst i Norge og trodde aldri at dette kom til å skje. Det faktumet at noen legges ut for salg ...
– Det er helt jævlig og jeg er veldig skuffet over reaksjonen. Det sier litt om hvor mye rasisme som aksepteres i Norge.
Han er mildt sagt lite imponert over Tise sin håndtering av saken.
– Jeg savner en alvorlig reaksjon, på en alvorlig sak.
Det var Avisa Oslo som omtalte saken først.
Mangler oversikt over tidligere hendelser
I en e-post til MinMote, signert markedsføringssjef Sigrun Stenseth, uttrykker selskapet at dette er noe de ikke ønsker på Tise.
– Vi synes det er svært trist at det er mennesker som bruker plattformen vår til å spre rasistiske budskap. Tise skal være et community tuftet på gjenbruksglede, og alle skal føle seg trygge på Tise. Vi har nulltoleranse for rasisme og andre støtende budskap.
– Er dette et problem dere har hatt tidligere?
– Heldigvis opplever vi at vi har et svært positivt og inkluderende fellesskap hvor vi har veldig få saker som dette, men det har forekommet annonser som bryter med våre retningslinjer.
Men hvor mange annonser som strider med deres retningslinjer har ikke Tise noen tall på. Hverken hvor mange som er blitt publisert eller tatt ned.
Jobber med rutiner for moderering
I dag modereres Tise ved at annonser med spesifikke søkeord blir luket ut før de blir publisert. Til tross for dette har tre annonser med «slaver til salgs» sluppet gjennom kontrollen på to døgn.
– Dette er rutiner som vi kontinuerlig jobber med å forbedre og som vi har et spesielt fokus på nå.
– Hvor lang tid tar det før annonser som bryter med retningslinjene tas ned?
– Annonsen fjernes automatisk etter rapporteringer eller om den plukkes opp tidligere av oss.
– Dette innlegget ble automatisk fjernet fra søk i løpet av 30 minutter, men var tilgjengelig i et tidsrom for de som hadde direktelinken eller aktivt oppsøkte profilen. Dette er vi lei oss for da innlegget selvfølgelig burde blitt helt fjernet med en gang. Brukerne har også blitt utestengt fra plattformen på livstid. Vi har en rapporteringsfunksjon i appen som gjør en rekke tiltak for å fjerne innhold. Denne var ikke god nok og vi har vi har nå forbedret denne kraftig samt implementert en rekke forebyggende tiltak.
Annonsene lå ute i flere timer
Det er flere som har reagert sterkt på annonsene både i kommentarfeltet hos «Rasisme i Norge» og hos Tise. De reagerer på at annonsene har fått ligge ute i lang tid etter at selskapet ble varslet. Sheik hevder at det tok opptil 10–15 timer før annonsene ble tatt ned. Det mener han ikke er godt nok, spesielt når nye annonser fikk slippe igjennom.
– Det fremstår for meg at de ikke bryr seg når dette er saker vi har meldt ifra om og de har blitt tagget gjentatte ganger. Samtidig som de ikke fanger opp at nye annonser blir publisert.
Sheik blir oppgitt over det han mener er en «total mangel på reaksjon» og har sett seg lei på at ingen blir stilt til ansvar. Han mener at ansvaret blir lagt over på de som er offer for annonsene. I kontakten med Tise forteller han at han selv har blitt oppfordret til å politianmelde
– Dette er ikke holdbart, jeg forventer at Tise tar på seg ansvaret for å finne ut av hvem det er og melder det inn til riktig instanser. Sånn det er nå blir offeret totalt overlat til seg selv og med alt ansvaret.
Tise er tagget i flere kommentarfelt som omtaler disse sakene og har fått kommentarer under egne innlegg, men valgte først torsdag kveld å ta dette opp i egne kanaler.
– Fokuset vårt er å ta tak i dette problemet ved roten. Vi har prioritert å svare på henvendelser vi har fått i forbindelse med denne saken parallelt med at vi har jobbet med interne rutiner for å fange opp innhold med et rasistisk budskap så fort som mulig.
Når vi spør hva Tise gjør for å forhindre at dette skjer igjen, svarer de at de jobber med interne rutiner.
– Har gjort tiltak
– Jamal Sheih uttrykker at han er skuffet over reaksjonen fra Tise og opplever det som at han har blitt oppfordret til å anmelde, men at vi ikke vil, at ansvaret blir lagt over på han.
– Vi har vært i dialog med Jamal om disse sakene hvor vi forsto det som at han skulle konferere med sin bistandsadvokat og at vi skulle holde i dialogen videre. Vi var tydelige på at vi har vært og er tilgjengelige for han og hans advokat. Dette er en ny og vond sak for oss og vi anmelder gjerne saken og kommer til å ta dette videre med politiet.
Bruktappen sier også at de ved eventuelle fremtidige saker vil ta med seg erfaringene de har fått nå.
– Vi kan alltid bli bedre og kommer til å ta med oss denne erfaringen inn i videre utvikling av interne rutiner for slike situasjoner.
Tise understreker at de er lei seg for hendelsen, og at denne typen annonse har blitt lagt ut.
– Vi har nå gjort en rekke tiltak for å forbedre rapporteringsfunksjonen i appen som fjerner innhold. Denne var ikke god nok og vi har vi har nå forbedret denne kraftig samt implementert en rekke forebyggende tiltak. Vi prøver så godt vi kan å blokkere rasistiske ord i annonser og profiler, men innser at dette er krevende da noen vil prøve å omgå det. Vi er derfor avhengig av at folk også fortsetter å rapportere upassende og støtende annonser. Dette er ikke avsluttet arbeid, men noe vi kommer til å fortsette å fokusere på fremover for å sikre en tryggere plattform for brukerne våre fremover, skriver Tise i en e-post.
Finn har opplevd lignende tilfeller
Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghetsavdelingen i Finn, sier at dette er noe de har opplevd tidligere.
– I Finn tar vi svært sterk avstand fra diskriminerende ytringer og handlinger i alle former – dette hører ingensteds hjemme, hverken hos oss eller andre, skriver han i en e-post til MinMote.
Han sier videre at de har flere metoder for å fange opp rasisme, trakassering og diskriminering på via god teknologi.
– Blant annet reagerer systemene våre på mange ulike type ord, også i meldingsmodulen. Noe uønsket oppførsel kan imidlertid være vanskelig for systemene våre å fange opp. Derfor setter vi stor pris på å bli gjort oppmerksom på eventuelle uønskede hendelser, og oppfordrer alle som eventuelt skulle oppleve eller se noe uønsket eller ufint i forbindelse med bruk av Finn til å si ifra til oss, slik at vi får sett nærmere på saken.
Han sier at rapporterte annonser vil bli gjennomgått manuelt, og at det kan føre til advarsler eller utestengning fra markedsplassen.
Finn er eid av Schibsted, som også eier MinMote og VG.