Donna Karan slutter som sjefsdesigner
Dårlig nytt for alle som elsker Donna Karan: Produksjon av merket er lagt på is, og det blir ikke noe catwalk-show under New York Fashion Week.
Det hele skjer fordi kjendisdesigneren med samme navn takker for seg som sjef for det ikoniske merket, altså Donna Karan International, skriver New York Times.
Nyheten kom som en overraskelse denne uken, samtidig som det ble klart at 66-åringen ikke vil bli erstattet - i alle fall ikke på nåværende tidspunkt.
Derfor vil det heller ikke bli noe show under moteuken i New York, hvor Karan har vist kolleksjonene sine i en årrekke.
Trykk på bildene for flere detaljer!
EKSKLUSIV: Chanel Iman i rød gallakkjole fra Donna Karan på filmpremiere. Foto: Getty Images
KJENDISFAVORITT: Donna Karan har kledd opp en rekke kjendiser i flotte kjoler - her er Taylor Swift i Donna Karan på Golden Globes i 2013. Foto: NTB Scanpix
KLASSISK: Donna Karan er kjent for å lage überamerikanske plagg med en tvist. Her fra vårens kolleksjon. Foto: Getty Images
ORANSJE: Er en av hovedfargene i vårens Donna Karan-kolleksjon. Foto: Getty Images
Les også:Svensk bloggdronning gir seg
Fokus på nytt prosjekt
En kort innføring om Karans ulike merker: Designeren grunnla merket Donna Karan i 1984, sammen med den nå avdøde ektemannen Stephan Weiss. I dag har motehuset flere kolleksjoner:
Donna Karan Collection eller Donna Karan New York - high-end couture-merket (det vi ser på kjendisene på den røde løperen) og DKNY, den yngre, litt rimeligere kolleksjonen. Det er altså førstnevnte som nå står uten sjefsdesigner og med stopp i produksjonen.
Designeren vil imidlertid fungere som rådgiver for motehuset en stund til, men fokusere mer på grunnen til at hun slutter: Livsstilsmerket Urban Zen, som også selger eksklusive klær, men også interiør og andre ting i helse- og livsstilssegmentet.
Beholder DKNY
Det er det franske luksuskonglomeratet LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton som eier Donna Karan International. I en pressemelding sier de at de nå vil omorganisere for å legge mer fokus på DKNY - merkets litt rimeligere underlinje.
Kanskje ikke noen stor overraskelse, da det er DKNY som står for rundt 80 prosent av motehuset Donna Karans totale inntekter.
Business as usual, der altså.
MinMote kommer tilbake med mer.