Psykolog advarer mot barnemote og blogging
Klesdesignere lanserer rådyre haute couture-kolleksjoner for små barn, og stadig flere blogger og magasiner handler om barnemote. Psykolog advarer nå mot en utvikling han mener er problematisk og potensielt skadelig.
For kort tid siden lanserte den franske designeren Jean Paul Gaultier en haute couture-kolleksjon for barn. Plaggene er for barn under 14 år, og består blant annet av tyllkjoler til en prislapp på om lag 7000 kroner.
Stadig flere av verdens største designere satser i større grad på eksklusive kleskolleksjoner for de minste, blant dem anerkjente motehus som Dolce & Gabbana, Kenzo og Lanvin. Førstnevnte tilbyr sine røde catwalk-kjoler helt ned i størrelse seks måneder.
Anerkjente motemagasiner som Vogue og Elle har sine «kids»-versjoner hvor både forsider og bildene inne i magasinet er av barn poserende med moteklær. For noen år tilbake lanserte det danske motemagasinet Cover sin barneutgave av magasinet - nemlig Cover Kids.
- Vi opplever at interessen for barnemote er stigende, skriver fungerende sjefsredaktør for Cover Kids, Signe Løntoft i en e-post til minMote.
Ifølge Løntoft er ikke magasinet kun et barnemagasin, men et livsstilsmagasin som handler om mote og livsstil knyttet til familielivet, barns utvikling, reiser, interiør og mote.
- Vi valgte å starte Cover Kids fordi vi opplevde at mødre i dag ikke automatisk mister interessen for mote og livsstil fordi de får barn. De vil gjerne lese interessante artikler om barneoppdragelse og familieliv, og samtidig følge med i tendenser innen mote og livsstil, skriver Løntoft videre.
I takt med utviklingen dukker det også opp flere og flere moteblogger som omhandler barns klesstil og moteklær for de yngre.
- Legges opp til forskjellsbehandling og mobbing
- Hvis et barn eksponeres for mye for moteklær, kles opp i moteklær og får oppmerksomhet for det, vil dette påvirke barns holdninger til hva som er viktig her i livet, sier Willy-Tore Mørch, barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, til minMote.
Han mener det er problematisk at barn blir dratt tidlig inn i en voksenverden, og blir eksponert for det som er de voksnes interesser.
- Hvis man må fremstille barnet med kostbare moteklær, legges det opp til forskjeller mellom barn og familier som ikke har råd og interesse for dette. Det legges opp til forskjellsbehandling og mobbing, utdyper Mørch.
Designer Alexander Wangs niese, fire år gamle Aila Wang, blir ofte fotografert iført spesialsydde designerplagg og med designervesker til tusenvis av kroner. Mørch bekrefter at utviklingen der små barn blir kledd opp i moteklær har foregått over en tid, og mener små barn ikke har forutsetninger for å være moteinteressert.
– Det er flere ting ved dette som er problematisk. Barn skal kles i klær som passer til det barn skal holde på med, og barn skal leke. Da må de også ha klær som gjør det gunstig for barn å leke. Det er ikke moteklær, sier han.
- Plikt å ikke feileksponere
Foruten å drive sin egen moteblogg, har også Stylemag-redaktør Celine I. Aagaard bloggen HippieHippieKids, hvor hun legger ut klær og antrekksbilder av sønnen sin.
Bloggen kom til etter at hun fikk barn, og ifølge Aagaard har bloggen som mål å tipse foreldre om hvor de kan kjøpe kule hverdagsplagg, fortrinnsvis fra kjedebutikker og spesielt myntet på gutter.
- De fleste av oss er opptatte av både hvordan vi selv går kledd og hvordan barna våre går kledd, men for vår familie handler det ikke om dyre merkeklær, men heller at man finner kule plagg til en god pris. Personlig er jeg også opptatt av gjenbruk, og har både fått klær av naboen, samt kjøpt mye brukt til vår sønn. Barnet blir naturligvis påvirket av oss foreldre, og det er vår plikt å ikke feileksponere våre egne barn, sier Aagaard til minMote.
Mer bekymret for sosiale medier
Hun er langt fra den eneste som blogger om klær for barn. Barnemotebloggeren TheBlueCloset.com legger ut antrekksbilder av barna sine, oglegger ut hele «fotoshoots» der barna poserer som modeller. Selv skriver kvinnen at hun lever for «slitte jeans, brunt skinn, og kle opp mine tre små. De er min lidenskap og det er også hva de har på seg».
Også bloggeren bak KidsStyleJunkie legger ut bilder av barna sine, og selv om flere av klærne barna går med er fra billigkjeder, er de gjerne også iført kjente og mer eksklusive merker som J.Crew og Sonia Rykiel.
Aagaard mener hun er bevisst på hvilke bilder hun legger ut på bloggen sin, og tror sosiale medier utgjør en større fare for å overeksponere barn.
- Når det gjelder eksponering av barn tror jeg det er langt flere enn nettopp de i motebransjen som er på dypt vann. Jeg er mer bekymret over foreldre som legger ut bilder av barna sine i alle settinger via sosiale medier som Instagram og Facebook, enn av dem som blogger. Jeg har alltid vært bevisst på hvilke bilder jeg har lagt ut, og har hatt få bilder av sønnen min. De få som er lagt ut er fra siden, sier Aagaard.
Psykiske problemer ytterste konsekvens
Psykolog Willy-Tore Mørch mener barn ikke har samtykkekompetanse til å bli eksponert som motebloggere, og psykologen advarer om at barna kan oppleve ringvirkninger av denne typen eksponering senere i livet.
- Barna risikerer å få reaksjoner i retur, og disse reaksjonene kan komme fra andre barn senere i livet, sier Mørch.
Den ytterste konsekvens kan være at barnet får psykiske problemer, mener psykologen.
– Jeg har konkrete eksempler på at barn har blitt ertet senere for å blitt sterkt eksponert i medier. Flere har fått psykiske helseproblemer, sier Mørch.