PRØVER HJEMME: For mange er stuen nå blitt prøverom. Foto: Getty Images.
Nyheter

Så mye sender norske nettshoppere i retur

Mange av nettbutikkenes kunder vet å utnytte seg av returtilbudet, på den måten blir stuen et prøverom. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Betalingsleverandøren Klarna leverer betalingstjenester til mer enn 4500 norske nettbutikker. Deres statistikk viser at 18,2 prosent, omtrent hvert femte plagg, som kjøpes på nett i Norge sendes i retur.

– Spesielt unge kjøper oftere ett plagg i flere forskjellige størrelser og farger for å bruke stuen som prøverom, sier kommersiell sjef for Klarna i Norge, Jens Rygg, i en pressemelding.

Tallene viser at to av ti kleskjøp i butikker som selger klær for voksne ble returnert i fjor. Det er en oppgang på 13 prosent fra 2016.

– Vi ser at nettbutikkene bruker stadig mer ressurser på å lage gode og gratis returløsninger, sier Rygg.

Han forklarer at mange av kjøpene blir gjort med fakturaløsninger som lar kunden sende tilbake klærne som ikke passer, og kun betale for det man beholder.

NYHETER

Koster mer i større størrelser

– Kundene beveger seg raskt på tvers av kanaler

Både Zalando og Hennes & Mauritz er opptatt av at det skal være enkelt for kundene å både kjøpe og returnere det de kjøper i deres nettbutikker.

– Klesbransjen er i endring, og vi i H & M har fullt fokus på hvordan kundene beveger seg raskt og på tvers av alle kanaler, sier kommunikasjonssjef i H & M Norge, Kristin Fjeld til MinMote.

Zalando beskriver returordningen deres som en sentraldel av forretningsmodellen.

– Vårt mål er å gjøre shoppingopplevelsen så sømløs og hyggelig som mulig, og at kundene skal føle at de tar med prøverommet hjem, sier talsperson for Zalando i Norden, Linda Hübner.

NYHETER

Pass deg for disse nettbutikkene

Selger 97 prosent av returvarene

Hennes & Mauritz har samme mål uansett hvilke plattform kundene velger å handle på. De jobber også med å få på plass muligheten til å handle varer på nett og hente det i butikk.

– Netthandelen er svært viktig for H & M, samtidig som vi fortsatt opplever at kundene kommer til butikk, legger Fjeld til.

Samtidig er Zalando opptatt av å redusere antall returer som kunne vært unngått.

– Gjennomsnittlig retur på tvers av markeder er 50 prosent. De fleste av våre kunder returnerer varer i perfekt stand, slik at i 97 prosent av tilfellene kan vi selge varen igjen, sier Hübner.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Fremtidens shopping? Har prøverom på posten

NYHETER

Bytte julegave? Dette må du vite

NYHETER

H&M stenger alle prøverom i butikkene sine

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

Badedrakt koster mer i stor størrelse:  – Skuffet og lei meg

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?

NYHETER

Er dette fremtidens shopping?