Nyheter

Bik Bok nominert til verstingpris igjen

For andre år på rad er kleskjeden semifinalist til Gullbarbien, med hele 693 nominasjoner av totalt 855.

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Hvert år deler Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, ut prisen til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. I år er det Bik Bok, Comfyballs og Gilette Venus som er semifinalister, skriver bransjenettstedet Kampanje. De tre aktørene er plukket ut blant 855 nominasjoner totalt.

VERSTINGPRIS: Gullbarbien deles ut til de som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Foto: Press.

Bik Bok var også blant semifinalistene i fjor, men da var det Nettavisen som fikk verstingprisen. Øystein Kolstad Kvalø, leder i Press, forteller til MinMote at Bik Bok fikk hele 693 nominasjoner i år.

– De har tydelig utmerket seg som en versting, og ungdom mener at de må ta et større ansvar for det, forteller Kvalø.

– Vi skulle ønske de tok fjorårets nominasjon mer seriøst, men vi ser ikke at de har forbedret seg merkbart siden i fjor, legger han til.

NYHETER

Går hardt ut mot Elles treningsartikkel

René Høgsted, kommersiell direktør i Bik Bok svarer at de er overrasket over at de er nominert igjen.

– Prisens formål er å skape oppmerksomhet rundt aktuelle forhold, og dermed er vi litt overrasket over at juryen ikke har rettet søkelyset mot nye saker, sier Høgsted.

Han sier at de ønsker å utvikle seg i takt med kundenes holdninger og ønsker.

– Vi opplever at vi tar ansvar, og syns det er flott at prisen setter fokus på dette viktige området, sier han.

At kleskjeden fikk en overvekt av antall nominasjoner, mener Høgsted viser at Bik Bok har stor tilstedeværelse i unge jenters liv.

NYHETER

Lesere ble provosert av Elles «flat mage»-artikkel

– Størrelsene er tilpasset en liten målgruppe

I flere av nominasjonene har også kjedens små størrelser blitt trukket frem, sier Kvalø. I august lagde MinMote en episode av «Elise Undersøker», hvor MinMote-leder Elise Gulbrandsen prøvde klær hos kleskjeder som Bik Bok og Zara. Til tross for at hun anser seg selv som en helt vanlig dame i størrelse medium, passet hun ikke inn i de største størrelsene i butikkene.

Se hele episoden øverst i denne saken.

LEDER: Øystein Kolstad Kvalø, leder i Press. Foto: Press.

NYHETER

ADVARER MOT Å STOLE PÅ HELSEARTIKKEL I COSTUME

Siden da har debatten blitt tatt opp igjen både av Youtuber Malin Nesvoll og sist i leserinnlegget «Jeg satt og gråt i prøverommet på Bik Bok» som Emma Krohn-Dale (16) skrev i Sunnmørsposten.

Kvalø understreker at det kun er én del av grunnen til at Bik Bok nok en gang er semifinalist.

– Størrelsene er tilpasset en veldig liten målgruppe, og på den måten har kjeden definert et ideal som er veldig smalt. Det er mange som faller utenfor det idealet og dermed vil føle seg dårlige fordi de ikke passer inn i størrelsene, forklarer Kvalø.

NYHETER

MARIA MENAS ÆRLIGE KROPPSINNLEGG

Høgsted svarer at kjeden har jobbet med størrelsesproblematikken i mange år.

– Våre størrelser skal være relevante for målgruppen, som er alle jenter mellom 16 og 25 år. Vi får mange positive tilbakemeldinger på størrelsene våre, men når vi nå opplever at noen blir lei seg og opplever seg ekskludert er det noe vi må se nærmere på, forklarer han.

Høgsted forteller at det nå har kommet en ny revidert og oppdatert størrelsesstandard, som de skal se nærmere på.

– Den vil vi ta med oss inn i vårt arbeid med størrelser, sier han.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Bik Bok fikk verstingpris

NYHETER

Snapchat nominert til «verstingprisen» Gullbarbie

NYHETER

Victoria's Secret får «verstingpris»

NYHETER

Sophie Elise har fått 3200 Gullbarbie-nominasjoner

NYHETER

Disse er nominert til årets Gullbarbie

NYHETER

MinMote erfarer: Eirín Kristiansen er BikBoks nye gjestedesigner

NYHETER

Eirin Kristiansen om designdebuten: – Vil «booste» selvsikkerhet fremfor usikkerhet