Kim Kardashians munnbind provoserer
Realitystjernens undertøysmerke Skims lanserte nylig munnbind. Det har ikke gått ubemerket hen.
Kim Kardashian West (39) føyer seg i rekken av profiler og merker i kles- og moteindustrien som vil bidra i kampen mot coronaviruset. Under én time etter at Kardashians merke Skims lanserte munnbind lørdag, ble maskene utsolgt.
Ikke lenge etter kom rasisme-anklagene.
«Støtende»
Skims-maskene kommer i ulike nyanser av hudtoner, noe Skims øvrige undertøysprodukter også gjør. Det er nå venteliste for å få kjøpe i munnbindene, men med suksessen kom kritikken.
På sosiale medier var kritikerne raskt ute med å beskylde Kardashian West og Skims for «tilfeldig rasisme». Dette er gjengitt i medier som The Guardian. Flere gir i Skims kommentarfelt på Instagram og Twitter, uttrykk for at de mener at masken ment for en mørk hudtone ikke har riktig nyanse. Noen kaller masken, som er svart, «unøyaktig» og «støtende».
Skims har etter lansering byttet ut modellen som er iført den mørkeste masken på sine nettsider. Utover det har ikke det amerikanske merket kommet med en offentlig uttalelse om saken.
Les også: Slik bidrar motebransjen i coronakrisen
Garanterer ikke beskyttelse
Motebransjen har på ulikt vis bidratt i coronakrisen. Flere, både store motehus som Chanel og Prada, og mindre merker har laget smittevernsutstyr. Skims har også annonsert at de vil donere 10 000 munnbind til ulike lokale organisasjoner i Los Angeles. I byen er masker påbudt i situasjoner hvor sosial avstand er utfordrende.
Skims og Kardashian er ikke de eneste som møter kritikk for coronabidrag. Blant andre nettbutikken ASOS har fått kritikk for å lage «mote-munnbind» som angivelig gir lite eller ingen beskyttelse. Hvilke munnbind som gir beskyttelse og hvilke som kun fungerer som tilbehør, har blitt vidt diskutert de siste månedene.
Skims-maskene koster åtte dollar, ca. 80 kroner, hver og kommer i fem fargenyanser. Merket opplyser selv at maskene er «ikke-medisinske» og ikke kan gi garantert beskyttelse mot sykdom eller infeksjon.
Husker du? KIM KARDASHIAN FÅR KRITIKK FOR NYTT UNDERTØYSMERKE
Det er ikke første gang Kardashian Wests merke møter kontrovers. Skims ble originalt lansert under navnet Kimono i 2019 – et navn som fikk kritikk for å være upassende ovenfor Japansk kultur. Borgermesteren i byen Kyoto, Daisaku Kadokawa, skrev den gang et personlig brev til Kardashian West og ba henne revurdere navnevalget, noe hun da gjorde.
Under et Instagram-innlegg skrev hun dette om kritikken:
– Jeg lytter, lærer og vokser alltid – så jeg setter pris på lidenskapen og de forskjellige perspektivene folk bringer til meg. Da jeg annonserte navnet på shapewear-merket mitt, så gjorde jeg det med de beste intensjoner. Merkene og produktene mine er bygget på inkludering og mangfold og etter nøye vurdering så kommer jeg til å lansere merket under et nytt navn.