Victoria's Secret-sjef går av etter kontroversielle kommentarer
Etter Victoria's Secret-showet har kritikken haglet mot det amerikanske undertøysmerket. Nå har sjefen selv bestemt seg for å tre av.
Victoria's Secret Fashion Show blir omtalt som verdens største motevisning med supermodeller som blant andre Adriana Lima og Candice Swanepoel. Også norske Frida Aasen gikk nylig for andre gang på catwalken til undertøysmerket.
Men siden showet forrige uke har Victoria's Secret fått mer oppmerksomhet for mangelen på mangfold blant modellene enn undertøyet. De har nemlig fått heftig kritikk for å kun ha modeller med én type kropp og at de ikke inkluderer transkjønnede.
På tilsvar på kritikken fortalte markedssjef Ed Razek til Vogue at de ikke har mangfold på catwalken fordi «showet er en fantasi», dermed passer det seg ikke med hverken «pluss size» eller transkjønnede modeller.
Da begynte det å rase rundt den amerikanske undertøysgiganten.
Høydepunktene fra Victoria's Secret
Kommentaren til Razek fikk blant annet Modell Alliancy, en organisasjon som jobber for å bedre modellers arbeidsvilkår verden over, til å reagere. De postet en tekst på Instagram hvor de oppfordrer den amerikanske undertøysgiganten til å skjerpe seg, og behandle alle modeller likt. Modellen Tess Holliday slang seg også på kritikken, og skrev på Twitter «Hvem trenger egentlig VS?! De har aldri støttet pluss size-damer og nå prøver de å disse mine transsøstre?»
Victoria's Secret har kommet med en offisiell unnskyldning hvor de legger fram at Razeks kommentar var ufølsom.
Victoria's Secret Chief Executive ResignsSigny Fardal går av som sjefredaktør i Elle
Mange krever også at markedssjef Razek må si opp stillingen sin – det har blant annet blitt startet en underskriftskampanje.
Victoria's Secret har slitt med stupende salgstall de siste årene. De har blant annet måtte kutte badetøy helt ut fra sortimentet i et forsøk på å spare inn kostnader. Ifølge Business Insider er manglende mangfold en del av grunnen til de dårlige salgstallene, fordi kunder heller kjøper undertøy hos merker som er mer inkluderende.