Bergensdesignere gjør London-suksess med regnjakke

POP-UP I LONDON: Den norske designerduoen bak merket Norwegian Rain lanserte tirsdag denne uken en pop-up-butikk i det verdenskjente varemagasinet Harvey Nichols i London. Butikken er et samarbeidsprosjekt med flere andre designere. F.v: Aroun Ducroux fra merket Lotho, Alexander Helle og T-Michael fra Norwegian Rain, Sam Lambert fra ACF, Matteo Gioli fra Superduperhats og Shaka Maido fra ACF. Foto: Bent René Synnevåg
POP-UP I LONDON: Den norske designerduoen bak merket Norwegian Rain lanserte tirsdag denne uken en pop-up-butikk i det verdenskjente varemagasinet Harvey Nichols i London. Butikken er et samarbeidsprosjekt med flere andre designere. F.v: Aroun Ducroux fra merket Lotho, Alexander Helle og T-Michael fra Norwegian Rain, Sam Lambert fra ACF, Matteo Gioli fra Superduperhats og Shaka Maido fra ACF. Foto: Bent René Synnevåg

Det norske designermerket Norwegian Rain opplever nå etterspørsel fra flere store aktører i motebyen London.

Tirsdag denne uken lanserte det britiske varemagasinet Harvey Nichols en pop-up-butikk hvor det norske merket Norwegian Rain vil selge sin kolleksjon av regnjakker, skriver The Telegraph.

Det er Bergensduoen Aleksander Helle og T-Michael som står bak merket som tidligere har blitt trukket frem som nye designertalenter av Vogue Italia. Norwegian Rain har spesialisert seg på å lage funksjonelle regnjakker i høyteknologiske materialer fra Japan som tåler både vind og vær, men som har elegante snitt og former. Bare fire år etter merkets oppstart, tar de nå skrittet ut blant noen av verdens mest kjente motehus, og selges side om side med Burberry, Balenciaga, Alexander Wang og Rag & Bone.

- Gjennombrudd

- Harvey Nichols er et av verdens største motevarehus, og det sier litt om hvor spennende vi synes det er. Mange aktører på dette markedet har vist interesse for oss tidligere, men ikke tatt steget helt ut. Nå håper vi at foten innenfor på et anerkjent sted kan utløse det lille skredet som vi vil at det skal utløse, sier Alexander Helle til minMote.

Han merker allerede en stor etterspørsel fra flere store aktører i motebyen London.

- Jeg vil si det er et gjennombrudd, sier Helle.

STILIG I REGNVÆR: Regnjakkene fra Norwegian Rain produseres i et høyteknologisk materiale fra Japan, og tar sikte på både funksjonalitet og estetikk. Foto: Bent René Synnevåg
STILIG I REGNVÆR: Regnjakkene fra Norwegian Rain produseres i et høyteknologisk materiale fra Japan, og tar sikte på både funksjonalitet og estetikk. Foto: Bent René Synnevåg

Blitt gratulert

T-Michael som er duoens skredder, forteller at responsen har vært stor.

- Det har vært overveldende. De som jobber her har gratulert oss, og er imponert over det vi gjør. At produktene våre er utstilt på denne måten gjør det lettere å omsette. Nå vil vi videreformidle den entusiasmen vi møter, sier T-Michael.

I sammenheng med lanseringen av pop-up-butikken og den medfølgende utstillingen med navnet «The Rain Project» vier også den anerkjente og innflytelsesrike motepersonligheten Diane Pernet et helt innlegg om designerduoen og deres ferske utstilling på sin blogg. «Elsker disse guttene, jeg anbefaler et besøk hvis du er i London», er blant tingene hun skriver i sin omtale av prosjektet.

- Det er fantastisk. Vi har holdt på lenge og truffet mange mennesker på veien. Det flott å se at det gir en belønning for den måten vi har jobbet på. At det kommer fra folk i bransjen som har peiling på mote og kunst er fantastisk, sier T-Michael.

Stort for Norwegian Rain

minMote-leder Sonia Huanca Vold mener det er stort at tungvektere i motebransjen viser interesse for Norwegian Rain.

- Diane Pernet er en svært respektert kvinne i motebransjen. Hun er kjent for å få frem nye talenter. Da minMote møtte henne i Paris i fjor, tok hun oss med til russiske Vika Gazinskaya som hun spådde en lysende karriere. Mye har skjedd med Vika siden, så at Diane har tro på den norske duoen er veldig spennende, sier Vold, og fortsetter:

- Harvey Nichols er dessuten et anerkjent varemagasin med mange pengesterke og profilerte kunder. Man skal ikke se bort fra at regnfrakkene snart havner på en internasjonal stjerne, sier hun videre.

Det hele startet med at Norwegian Rain ønsket å komme inn på det britiske markedet, og merket hadde planlagt å åpne en konseptbutikk i London til våren.

- Så fikk Harvey Nichols høre om det, og lurte på om vi kunne gjøre det hos dem først. Det blir en fin teaser til konseptet vi skal gjøre senere, forteller Helle.

Hvordan var din opplevelse i dag?