Nyheter

Derfor kupper bloggerne makten i motebransjen

I FRONT: Mektige bloggere dominerer første rad på motehusenes visninger. Her er (fra venstre) Bryan Boy, Rumi Neely, Leandra Medine, stylist Natalie Joos, svenske Elin Kling og norske Hanneli Mustaparta under moteuken i New York tidligere i høst. Foto: Getty Images/All Over Press
  • Natalie Ngo
Publisert:

Motebransjen får ikke nok av bloggerne. De mektige motebloggerne trer stadig inn i rollen som kampanjemodeller, designere og fotografer.

Internasjonalt har motebloggerne lenge vært attraktive objekter for firmaer som vil fremme produktene sine. De mest anerkjente har kontoen full av annonsepenger og sitter på første rad under motevisninger.

– Motebloggerne er representanter for tidsånden, de er med på å sette trender og påvirke det som skjer. De største bloggerne har en helt unik innflytelse fordi de skaper en verden leseren kan identifisere seg med, og som det føles lettere å oppnå selv, sier moteviter Silje Killi Skar til minMote.

Designersamarbeid

Skandinavias største moteblogger, svenske Elin Kling, var tidlig ute som gjestedesigner for H&M i 2011 og senere Guess by Marciano. Kort tid etter fulgte flere kleskjeder i samme spor. Tidligere i år designet Caroline Blomst en t-skjortekolleksjon for Gina Tricot. Hun startet som moteblogger - i dag farter hun verden rundt med kjæresten Daniel Troyse og foreviger stilbilder til den populære gatemotebloggen «Stockholm Streetstyle».

– Bloggernes makt har eksplodert i tråd med veksten av sosiale medier. I stedet for å kjøpe annonseplass til flere hundretusen i et motemagasin som færre kjøper nå, kan merkevarene betale mindre summer til de største bloggere for ulike oppdrag som når ut til flere, forklarer Skar.

Når det norske klesmerket Holzweiler nå lanserer ny skjerfkolleksjon har de latt fire forskjellige motebloggere sette preg på hvert sitt design.

– Det har vært spennende å se hvordan de som vanligvis ikke jobber som designere tenker når de skal lage det ultimate silkeskjerfet. Bloggerne har dessuten en egen kanal å nå ut på og er vanligvis en inspirasjon for andre, forteller kreativ leder Andreas Holzweiler.

BLOGGERIK: Blogger og stylist Hedda Skoug (til venstre) lever først og fremst av bloggen sin gjennom annonse- og kampanjeinntekter. I 2012 hadde hun en inntekt på over 800.000 kroner. Moteblogger og innkjøper Annabel Rosendahl (til høyre) er blant bloggerne som er med å designe egne silkeskjerf for Holzweiler denne høsten. Foto: Hedda Skoug/JoachimBraset.no

Øker markedsverdien

Luksusgiganten Louis Vuitton satset friskt på bloggere i fjor. Den norske motebloggeren Hanneli Mustaparta var blant ansiktene som frontet vårens veskekampanje i godt selskap med svenske Elin Kling og russiske Miroslava Duma.

Og denne høsten plukket billigkjeden H&M ut norske motebloggere som sine modeller sammen med deres partnere. Blant parene som var å se på reklameplakater over hele landet var blogger Hedda Skoug og mannen Chris.

– Jeg får daglige forespørsler om å være med på ting, men å bli spurt av H&M var stort. Å stille opp på kampanjer øker markedsverdien min, og jo mer ettertraktet man er som blogger, desto mer får man betalt. Når bloggen er jobben min er slike oppdrag en vesentlig del av inntektskilden, men jeg veier nøye hva jeg sier ja til. Hadde jeg vært med på alt hadde jeg følt meg som en levende reklameplakat, sier bloggeren.

LES OGSÅ:Stjernene tjener fett på å sitte på første rad

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. Blogg
  3. Holzweiler
  4. Hedda Skoug

Relaterte artikler

NYHETER

Disse guttene vil bli best i blogg-Norge

NYHETER

Disse tjener mest og minst i mote-Norge

NYHETER

Disse tjener mest og minst i mote-Norge

NYHETER

Magetopp, gullbukser og stiletter: Se antrekkene fra Vixen Blog Awards

NYHETER

Moteeliten elsker rødt - slik bruker du julefargen

NYHETER

Toppblogger Ulrikke Lund var besatt av kosthold og trening

NYHETER

«Fotballfrue» og Tone-stylist på inntektstoppen