Våpen i motebildet: – Det er trist om dette blir en stor trend
Trender kommer og går i motebildet, og med jevne mellomrom dukker det opp våpen i designernes kreasjoner. Er dette greit? Avgi din stemme nederst i saken.
Designere som Vlieger & Vandam har hatt sine iøynefallende vesker med synlige våpen i veskeskinnets tekstur i flere sesonger og sneakersmerket B & D kommer med en rekke ulike printvarianter til høsten. Også industridesigneren James Pjatt har designet en metallisk rifleveske til omlag 3.500 kroner.
Patrik Rosenfors, en del av duoen bak det norske klesmerket Mardou & Dean, har ingen retningslinjer, når det kommer til bruk av våpen i Mardou & Deans design.
– De siste årene har moten har vært inspirert av tatoveringsverden, rockabilly-miljøet og 50-talls motiver, og da dukker det fort opp våpen. Jeg er pasifist, medlem av Amnesty International og jeg nektet militærtjenesten og vil derfor på ingen måte romantisere trenden, men jeg tror heller ikke folk lar seg påvirke av våpenbruken, sier Rosenfors til minMote, og legger til:
– Det er trist om dette likevel blir en stor trend.
LES OGSÅ: Thornton viste puppene på rød løper: – Flere stjerner drar det for langt
Vlieger & Vandam, B & D og James Pjatt er ikke de første som bringer våpendesign inn i motebildet. Da popdronningen Madonna ankom premieren på filmen «Filth and Wisdom» i 2008 var hun iført Chanels «Miami Vice»- sko. Skoenes hæl er formet som en pistol og var en hit da de dundret nedover catwalken i 2008.
En talsperson for «Mothers Against Murder and Aggression»slo, ifølge The Stylist, hardt ned på Madonnas valg av sko:
– Jeg er sjokkert over at Madonna ser på disse skoene som mote.
Skoene kostet i sin tid omlag 13.000 kroner, og var ettertraktet da den kom på markedet i både svart og i sølv.
LES OGSÅ: Vårens store solbrilleguide – finn din favoritt
LES OGSÅ: Lege: – Kan bidra til at pasienter omkommer