Nyheter

Italienske Vogue anklages for «åpenlys rasisme»

Motemagasinet valgte tittelen «slaveøreringer» for å promotere en trend med store, gulløreringer. Det ble ikke tatt godt imot av leserne.

  • Cathrine Elnan
Publisert:

I en nettsak i helgen tok italienske Vogue for seg en av høstens tilbehørstrender, nemlig store øreringer.

Nå har saken fått oppmerksomheten av en helt annen grunn. Saken blir betegnet som «åpenlys rasistisk», både på grunn av overskriften og sakens innhold, ifølge Daily Mail.

Tittelen «slaveøreringer» fikk mange til å sette kaffen i halsen, og innholdet i brødteksten er om mulig enda mer kontroversielt.

Ifølge Vogue er de store øreringene en trend som ble brukt av «fargede kvinner» som «ble brakt til de sørlige delene av USA gjennom slavehandel».

Magasinet referer til den nåværende ørepynt-moten som «ekte frihet», og skriver videre:

«Smykker har alltid flørtet med de runde formene, dette gjelder spesielt øredobbene. De klassiske gullmodellene er inspirert av slave- og kreol-stilen.»

De avslutter avsnittet med: «Fargede steiner, symbolske anheng og kulekjeder. Og evolusjonen fortsetter».

Leserne raser

Nå raser sinte lesere over artikkelen, også på de sosiale mediene.

Italienske Vogue får særlig gjennomgå på Twitter, hvor lesere over hele verden fordømmer innholdet i motesaken.

Det har også blitt startet opp en egen kampanje som krever at artikkelen blir fjernet, samt en uforbeholden unnskyldning fra redaksjonelt hold, det skriver Daily Mail.

I kommentarfeltet til Vogues nettsider gir leserne klart uttrykk for hva de mener:

– Det er absolutt ingenting fasjonabelt med historien til afrikanske slaver. Afrikanske kvinner ble ikke «brakt» til USA, de ble fanget, voldtatt, slått og ført bort i lenker. For meg representerer ikke disse øreringene frihet. Dette er bare nok en påminnelse over hvordan bedrifter fortsatt er kunnskapsløse angående Maafa, det afrikanske holocaustet, skriver leseren Chezney.

Italienske Vogue fikk også mye oppmerksomhet for juniforsiden sin. Les mer her.

Skylder på oversettingen

Etter at sinte lesere har fylt Facebook, Twitter og diverse kommentarfelt hos Vogue, har også den frittalende sjefredaktøren i italienske Vogue kommet på banen.

– Vi beklager for ubeleilighetene. Dette dreier seg om en dårlig oversettelse fra italiensk til engelsk, sier Franca Sozzani til The Guardian.

Ifølge redaktøren skal det riktige ordet være «etnisk».

På mandag ble tittelen forandret fra «slave-øreringer» til «etniske øreringer», uten at det roet gemyttene hos leserne.

Mandags kveld ble hele saken fjernet fra nettet, og leserne fikk opp følgende melding fra magasinet:

«For å vise god tro og at vi ikke ønsket å fornærme noen, har vi nå fjernet artikkelen fra nettstedet.»

Lurer du på hva Rihanna har i sminkepungen sin? Ta en titt her!

– Forstår at det opprører

Sjefredaktør i norske ELLE Signy Fardal, har ikke lest saken, men sier hun forstår at en slik artikkel opprører leserne.

– Jeg har full forståelse for at leserne reagerer. Vogue har nok ikke ment å tråkke noen på tærne, jeg tror heller dette er et tegn på at det kan gå litt fort i svingene hos enkelte redaksjoner, sier Fardal til minMote.

ELLE-redaktøren mener det må være mulig å skrive om etniske trender, så lenge man er nøye med hvordan man ordlegger seg.

– Når det er trendy med store, etniske smykker må man kunne fortelle at det er hentet fra en kultur som først og fremst ikke er europeisk, sier Fardal.

– Moten er hele tiden på grensen mot noe som er provoserende og spennende, enten det er hentet inspirasjon fra etniske trender, militæreffekter eller SM-miljø. Det er ikke noe galt i å skrive om trendens opprinnelse, men det kommer an på hvordan man gjør det.

Relevante artikler videre:

Rihanna er alltid kul på håret.Se hennes trendy frisyre her!

Skal du farge håret selv?Les vår hårfargingsguide her!

Norske jeans favoritt blant stjernene!Les intervjuet med Mardou & Dean

Smink deg etter alderen din!Sminketips for unge og gode voksne

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Signy Fardal
  2. Italienske Vogue
  3. Rasisme

Relaterte artikler

NYHETER

Lesere raser mot Elle Norge etter «flat mage»-artikkel

NYHETER

Stjernedesignerne Dolce & Gabbana anklages for rasisme med ny kolleksjon

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

Krass kritikk mot Elle-redaktør etter feilsendt e-post

NYHETER

Moteredaktørene tause om H&M-skandalen

NYHETER

Derfor provoserer Kim Kardashians Vogue-forside

NYHETER

Lege og forsker advarer mot helseartikkel i motemagasinet Costume