Storby-konsept slår an i Oslo
Pop-up-butikker begynner for alvor å slå rot i hovedstaden. – Konseptet har noe ungt, fresht og fremtidsrettet over seg, sier trendanalytiker Gunn-Helen Øye.
Det er ingen tvil om at lille Oslo nærmer seg mer og mer en storby på lik linje med København og Stockholm. I tråd med at nye bydeler utvikles og innbyggertallet vokser, skjer det mye nytt og spennende hovedstadens mote- kultur, og kunstarena.
Et av konseptene som har slått rot i hovedstaden er pop-ups - du leier et lokale og får åpne din helt egne butikk i en viss periode.
Dette er mote-Norges ukjente suksesspar
– Blitt en del av bybildet
Trendanalytiker og sosialantropolog, Gunn-Helen Øye, forteller til MinMote at pop-up-trenden opprinnelig kommer fra storbyer som New York og London, men har bredt om seg i Oslo den siste tiden.
– Shopping-universet i Oslo, og internasjonalt, har forandret seg ekstremt mye de siste 10 årene. I «gamledager» fantes det kun klassiske butikker, men så kom Internett, sosiale medier og dermed tok alt tok en helomvending. Så pop-up er et tydelig element i dette universet. Det er både plass, og pop-ups har en misjon i dagens fashion-univers, sier Øye.
– Nå har konseptet vært en stund, og blitt en del av bybildet, men forsatt har det noe ungt, fresht og fremtidsrettet over seg. Nemlig at inne i en slik «butikk» finner du noe sjeldent, noe som er så unikt at ingen andre har det. Det er nettopp det mange unge hipstere ønsker seg. «Look at me - se så sær og anderledes jeg er», forteller Øye til MinMote.
Satser på basisplagg for høye menn
– Oslo manglet noe
Siden 2012 har det dukket opp flere butikker og firmaer spesielt i Oslo som konsentrerer seg om pop-up-butikker. Deriblant virksomheten Is It So Collective.
Da venninne Helene Bye og Pia Thome flyttet tilbake til Oslo i 2010 etter å ha studert mote og design i Barcelona, oppdaget de at byen manglet noe.
– Vi hadde lyst til å teste ut et konsept hvor vi tok inn tidligere kolleksjoner og vareprøver fra kjente merker, da vi mente at klærne fortsatt hadde stor verdi. Men vi fant ingen lokaler som hadde leiekontrakter på mindre enn ti år, og det var uaktuelt. Det var ingen lokaler hvor man kunne teste ut en idé rett og slett, sier Thome til MinMote.
Skaper en buzz
Etter å ha forhørt seg rundt i bransjen opplevde Bye og Thome en etterspørsel etter et sted hvor uavhengige designerne, kunstnere og privatpersoner kunne selge mote- og kunstartikler. I 2014, etter to års planlegging, sluttet Bye og Thome i de faste jobbene sine og leide et lokale på øvre Grünerløkka.
Butikken og konseptet markedsføres på sosiale medier og heter Is It So Collective.
– Pop-up-trenden hadde ikke kommet til byen da vi flyttet hjem til Oslo, så det har ikke vært så enkelt for folk har ikke skjønt hva det har vært. I begynnelsen trodde folk det var papirkunst som poppet opp... ler Bye.
– Folk trodde det var en fast butikk og spurte om de kunne komme tilbake om en måned for å se på de samme klærne. Meningen med en pop-up er å skape en buzz og at folk må handle rask fordi butikken forsvinner. Det gir en viss følelse av eksklusivitet, på en måte, skyter Thome inn.
– Blir ikke akkurat rike
Nå, to år etter åpningen, dukker det opp forskjellige pop up-butikker og konsepter nesten hver helg i Løkka-lokalet. Frem mot jul skal Designers Marked, Paper Collective, Vêr og et vareprøvesalg arrangeres blant annet.
– Det er utrolig kult, og dette vi brenner for selv om vi ikke akkurat blir rike av det. Vi ville ikke bare ha en butikk, men en scene som hjelper kreative folk opp og frem. Jeg tror vi er på vei mot å klare det nå, sier Thome.
– Vi har spesialdesignet lokalet slik at det skal kunne gå an å bytte butikk på én dag. Vi har alt av utstyr man trenger for å endre lokalet fra en klesbutikk til for eksempel et galleri, sier Bye.
– Hvordan får dere butikken til å gå økonomisk rundt?
– Det går akkurat rundt i forhold til utgifter, men vi tar ikke ut lønn, sier Bye og fortsetter:
– Vi gjorde det helt i begynnelsen, men fant raskt ut at det ikke var så smart. Vi jobber frilans ved siden av, men vi har jo veldig tro på konseptet og er helt sikre på at det beriker lille Oslo.
DISSE TJENER MEST OG MINST I MOTE-NORGE
Pop up-konsepter i Oslo:
♥ It is so Collective leier ut lokalet for én dag, en langhelg, en uke eller fire uker. Prisene varierer mellom 5000-12 000 kroner - hvis ikke det er gjort noen spesiell avtale, da kan prisen være lavere.
♥ Nabolagsutvikler Urban Jungle har akkurat nå totalt seks pop-up-lokaler til leie sentralt i Oslo.
♥ Kjøpesentre som Steen & Strøm, Paleet og Aker Brygge, samt IKEA benytter seg ofte av pop-ups som har blant annet huset norske merkevarer som Mardou & Dean, ByMagMaLou og Gimle Parfymeri.