DESIGNERDUO: Camilla og Peder møtte hverandre på Oslo Fahsion Week i 2005, og har siden den gang blitt foreldre og har hver sin karriere som designere. Foto: Frode Hansen/VG

Nyheter

Moods-kjæreste om designkarrieren: - Hard jobbing

Camilla Abry (32) bestemte seg for å jobbe med design allerde som 4-åring. Nå har hun en hektisk hverdag som klesdesigner, modell, blogger, mamma og samboer til Moods Of Norway-gründer Peder Børresen.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Mange tror kanskje at Camilla Abry lever et glamorøst liv med designerklær, bransjefester og utenlandsreiser. Det er bare delvis sant. Under fødselspermisjonen med den to år gamle sønnen hun har sammen med Moods-gründer Peder Børresen, ble det mange usminkede dager med leverpostei i håret. Derfor var det ekstra deilig å komme tilbake i jobben som jeansdesigner i kleskjeden Cubus.

Camilla er nummer fem i MinMotes sommerserie, hvor vi møter seks kvinner som gjør karriere i motebransjen.

SUPERWOMAN: Camilla Abry jobber som både designer, modell og moteblogger. Foto: Privat

- Hvor viktig er utdannelse for deg?

- Det er veldig viktig for å tilegne seg kunnskap om det feltet du er interessert i. Jeg har selv studert klesdesign, industridesign og grafisk design, men har ikke fullført alle tre utdannelsene. Hadde jeg kunnet velge om igjen hadde jeg garantert studert i utlandet.

- Hvordan bygger du nettverk?

- Gjennom hard jobbing og ulike mennesker jeg møter på veien. Jeg har vært mye på bransjearrangementer på grunn av jobben, bloggen og modellkarrieren, men jeg har aldri gått på et event kun for å knytte kontakter. Det er selvsagt veldig viktig med nettverk, men det har kommet naturlig med jobbene jeg har hatt.

- Hvor viktig er sosiale medier for deg?

- Veldig viktig. Alt annet ville vært løgn. Jeg er helt avhengig av Instagram, og ser på det som kanskje litt for viktig noen ganger. Sosiale medier er en god ressurs for jobben - der er det lett å finne inspirasjon og følge med på nye trender og utviklinger kjapt.

- Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

- Hvis jeg ikke er på stoffmesser, fabrikkbesøk eller inspirasjonstur, er jeg på kontoret og da er det første jeg gjør å sjekke mail. Så går jeg gjennom vareprøver for å sjekke at alt er slik som det skal være, og korrigerer eventuelle feil. I tillegg utvikles nye produkter nesten hver dag, så det kommer an på hva som brenner mest. Det blir også en god del møter. Jakten på inspirasjon og produktideer foregår stort sett utenfor arbeidstiden.

PÅ RØD LØPER: Peder og Camilla på åpning av Oslo Fashion Week i 2012. Foto: Espen Braata/VG

- Du reiser mye rundt på stoffmesser og inspirasjonsturer til London, Los Angeles, New York og Barcelona. Er jobben så glamorøs som den høres ut som?

- Mange får kanskje inntrykk at det er mye festing og eventer i bransjen, men sannheten er at dette kun kommer i tillegg til jobben hvis jeg har tid. Det blir lange arbeidsdager som ikke akkurat varer fra 9 til 16.

- Hvordan jobbet du deg oppover i motebransjen?

- Jeg bestemte meg for å bli designer allerede som 4-åring fordi faren min var det. Da han fortalte at jobben hans var å tegne ble jeg veldig gira, husker jeg. Jeg bestemte meg der og da for at jeg også skulle bli det. Samtidig som jeg studerte grafisk design og industridesign, jobbet jeg frilans for Sweet Protection, som er et firma som produserer beskyttelsesutstyr og sportsklær. Da jeg fikk fast jobb der, hoppet jeg av studiene, så har det gått slag i slag siden. Siden jeg jobber som modell i tillegg til å ha en kjæreste som er designer, har jeg alltid hatt kontakter i bransjen.

DENIMFAVORITT: Camilla er ekstra svak for olashortser og bor i dem om sommeren. Foto: Privat

- Hva er det folk ikke vet om jobben din?

- Det kan ofte høres ut som jeg sitter og tegner hele dagen, men det gjør jeg kun en liten prosentandel av tiden. Som klesdesigner må jeg konstant holde meg oppdatert. En stor del av jobben er å analysere og spå farger og trender samt gjøre research til nye kolleksjoner. Det aller mest tidkrevende er hele prosessen fra idé til ferdig produkt – med produksjonsoppfølging, «fittinger» og justeringer på plagg vi allerede har inne. I tillegg er det mye møtevirksomhet og mailing med leverandører.

- Hva er ditt råd til de som vil jobbe i motebransjen?

- Det må være å opparbeide seg kunnskap om det feltet du vil inn i. Hvis jeg skulle starte på nytt ville jeg nok flyttet til New York for å studere mote og fått meg et kult «internship». Hvis du ikke brenner for det du gjør, kommer du ikke langt. I motebransjen må du regne med å jobbe mye, så vær engasjert og gi gass!

- Er det et press fra jobben om å se bra ut?

- Jeg vil ikke si at det er et direkte press. Heller en god mulighet til å «stæsje» seg litt ekstra med høye hæler og sminke. Derfor var det veldig deilig å komme tilbake til jobb etter fødselspermisjonen, da jeg stort sett gikk rundt usminket med leverpostei i håret.

LEKKERT: I jobben som klesdesigner er en av Camillas roller å holde seg oppdatert på mote og trender. Derfor dukker det ofte opp nytt i klesskapet... Foto: Privat

- Hvor mye shopper du selv?

- Hehe. Jeg er heldig som får så mye vareprøver både fra Cubus og Moods Of Norway, så det er en stor del av klesskapet mitt. Utenom det shopper jeg sikkert mye mer enn det jeg egentlig burde. Jobben min handler jo om å holde seg oppdatert, så det er alltid noe nytt jeg vil ha.

- Hva kan man forvente å tjene i en slik stilling?

- Jeg har aldri hatt noe å klage på. Men det er vel som i alle andre bransjer - du må begynne et sted, vise hva du er god for og jobbe deg oppover.

- Moods of Norway-gründerne har jo begge opparbeidet seg store formuer på flere titalls millioner - og mannen din er en av dem. Hadde det vært aktuelt for deg å slutte å jobbe?

- Nei, det er helt uaktuelt. Jeg har det like morsomt på jobb som jeg har det på fritiden, så jeg kommer nok aldri til å vurdere det. Jobben min er en viktig del av livet.

TIDLIG DRØMMER: Som liten elsket hun å tegne. Da designerfaren til Camilla fortalte at jobben hans innebar nettopp dette, var valget enkelt. Foto: Privat

- Er det en fordel å ha en mann som jobber som det samme?

- Det er absolutt en fordel at Peder jobber med det samme som meg. Det gjør at det blir en felles forståelse hjemmefra hvor begge er vant til at det kan bli mye jobbing til tider. Det er også veldig deilig å ha en partner jeg kan utveksle ideer og tanker som omhandler jobb med.

- Snakker dere mye om mote på hjemmebane?

- Ja, et har blitt en del oppgjennom årene. Verken Peder eller jeg klarer å legge fra oss jobben hundre prosent når vi kommer hjem. Design er på mange måter en kontinuerlig prosess. Og vi er ofte på reiser og motemesser sammen.

MOTEBLOGGER: På Camillas blogg finner du en god dose inspirasjon i tillegg til antrekksbilder og et lite glimt inn i den hektiske hverdagen. Foto: Privat

Navn: Camilla Abry

Alder: 32

Utdannelse: Industridesign på Arkitekthøyskolen i Oslo. Grafisk Design på MI. Klesdesign på Esmod. Ikke fullført alt sammen. Ett år her og ett år der.

Jobb: Klesdesigner for hovedsakelig jeans hos Cubus.

Tidligere jobber: Sportdesign i Sweet Protection, frilans grafisk designer og modell.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Klær

Relaterte artikler

NYHETER

Kaja (25) driver klesmerke fra soverommet

MOTE

Slik fikk hun jobb i motebransjen: Annabel bestemmer ditt neste luksuskjøp

NYHETER

De nye designtalentene: Maja Stabel

MOTE

Norske Edda på New York Times talentliste

NYHETER

Admir Batlak: Slik er det å være klesdesigner i Norge

MOTE

Slik fikk norske Eline jobb i ELLE USA: Brukte bloggen som CV

KJENDIS

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Jeg har ikke tro på trender