Prins Charles lanserer kleskolleksjon
Arvingen til den britiske tronen (71) tar steget inn i moteverdenen.
Prins Charles skal lansere sin aller første kleskolleksjon. Det er veldedighetsorganisasjonen The Prince's Foundation, som ble startet opp av Charles i 1986, som skal samarbeide med Yoox Net-a-porter.
Yoox Net-a-porter er paraplyselskapet som står bak flere av verdens største nettbutikker for high fashion, som for eksempel Net-a-porter.
Kleskolleksjonen skal bestå av både herre- og dameklær og har fått navnet «The Modern Artisan».
Derfor har dronning Elizabeth alltid på seg sterke farger
Målet med kolleksjonen er å bringe sammen tradisjonelt håndverk og datadrevet design, og produsere det på en bærekraftig måte. Gjennom samarbeidet skal unge studenter fra både Storbritannia og Italia bli bedre rustet til å lykkes i motebransjen som er i sterk utvikling for tiden.
– Designet i Italia og produsert i Storbritannia, vil The Modern Artisan-kolleksjonen bli et viktig uttrykk for hvordan talent og teknologi kan jobbe på tvers av landegrenser, sier Federico Marchetti som er administrerende direktør i Yoox Net-a-porter ifølge Harpers Bazaar.
– Dette prosjektet vil hjelpe den nye generasjonen med ferdigheter om hvordan de skal bruke tradisjonell håndverk med digital kreativitet - og enda viktigere, hvordan man skal gjøre det bærekraftig, som følger eksemplet til prinsen av Wales som har dedikert sine siste 40 år på å bygge en mer bærekraftig fremtid, sier han videre.
Dette er dronning Elizabeths favorittprodukter
All fortjeneste av kolleksjonen skal gå til prinsens veldedighetsorganisasjon. Den blir tilgjengelig i midten av 2020 og vil bli solgt på nettbutikkene Net-a-porter, Mr Porter, The Outnet og Yoox.
Prins Charles er ikke den første i det den britiske kongefamilien som har tatt steget inn i motebransjen med sin egen kleskolleksjon. I september lanserte hertuginne Meghan en kolleksjon i samarbeid med veldedighetsorganisasjonen Smart Works.