Nyheter

Prins Charles lanserer kleskolleksjon

PRINSEN AV WALES: Charles lanserer sin aller første kleskolleksjon med fokus på bærekraft. Foto: Eddie Mulholland/Pa Photos

Arvingen til den britiske tronen (71) tar steget inn i moteverdenen.

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Prins Charles skal lansere sin aller første kleskolleksjon. Det er veldedighetsorganisasjonen The Prince's Foundation, som ble startet opp av Charles i 1986, som skal samarbeide med Yoox Net-a-porter.

Yoox Net-a-porter er paraplyselskapet som står bak flere av verdens største nettbutikker for high fashion, som for eksempel Net-a-porter.

Kleskolleksjonen skal bestå av både herre- og dameklær og har fått navnet «The Modern Artisan».

KJENDIS

Derfor har dronning Elizabeth alltid på seg sterke farger

Målet med kolleksjonen er å bringe sammen tradisjonelt håndverk og datadrevet design, og produsere det på en bærekraftig måte. Gjennom samarbeidet skal unge studenter fra både Storbritannia og Italia bli bedre rustet til å lykkes i motebransjen som er i sterk utvikling for tiden.

PÅ TUR: Prins Charles er for tiden på besøk i India. Foto: Manish Swarup/Ap

– Designet i Italia og produsert i Storbritannia, vil The Modern Artisan-kolleksjonen bli et viktig uttrykk for hvordan talent og teknologi kan jobbe på tvers av landegrenser, sier Federico Marchetti som er administrerende direktør i Yoox Net-a-porter ifølge Harpers Bazaar.

– Dette prosjektet vil hjelpe den nye generasjonen med ferdigheter om hvordan de skal bruke tradisjonell håndverk med digital kreativitet - og enda viktigere, hvordan man skal gjøre det bærekraftig, som følger eksemplet til prinsen av Wales som har dedikert sine siste 40 år på å bygge en mer bærekraftig fremtid, sier han videre.

NYHETER

Dette er dronning Elizabeths favorittprodukter

All fortjeneste av kolleksjonen skal gå til prinsens veldedighetsorganisasjon. Den blir tilgjengelig i midten av 2020 og vil bli solgt på nettbutikkene Net-a-porter, Mr Porter, The Outnet og Yoox.

Prins Charles er ikke den første i det den britiske kongefamilien som har tatt steget inn i motebransjen med sin egen kleskolleksjon. I september lanserte hertuginne Meghan en kolleksjon i samarbeid med veldedighetsorganisasjonen Smart Works.

Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    Derfor sto ikke Meghan sammen med svigerfamilien

  2. KJENDIS

    Meghan overrasket på minnemarkering

  3. KJENDIS

    Hertuginne Meghan gjenbrukte gravidkjole

Relaterte artikler

KJENDIS

Er prins Charles en glemt stilstjerne?

NYHETER

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

KJENDIS

Meghan overrasket på minnemarkering

KJENDIS

Hertuginne Meghan er årets influencer

KLÆR

8 mer bærekraftige klesmerker

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

KJENDIS

Hertuginne Meghan i stjernespekket bryllup i Italia