REDAKTØR: KK er det eneste magasinet som hadde opplagsvekst i fjor. Her er redaktør Ingeborg Heldal på Se og Hør sin kjendisgalla på Grand Hotel i Oslo. Foto: FRODE HANSEN, VG

Nyheter

KK er opplagsvinner, mens Det Nye falt drastisk

Mens de fleste norske motemagasinene har opplevd nedgang, har KK snudd skuta med fokus på mangfold og færre utgivelser.

  • Ingeborg Aspeli
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

KK fra Aller Media er det eneste kvinnemagasinet som hadde opplagsvekst i fjor, skriver Kampanje.

Med et opplag på 31.169 i 2018 har de hatt en økning på 13, 6 prosent sammenlignet med 2017. KK har redusert antall utgivelser fra en i uken, til to i måneden. Så selv om magasinets opplag har økt, går totalopplaget ned med 264.000.

Ansvarlig redaktør i KK, Ingeborg Heldal, forteller til MinMote at dette er noe leserne har tatt godt imot.

Den siste tiden har KK også fått stor oppmerksomhet for å utfordre det tradisjonelle innholdet i magasinbransjen, som for eksempel da de hadde Ella Marie Hætta i kofte på coveret.

Det å ta synlige redaksjonelle grep som vi har gjort bidrar til at folk oppdager KK. Det som har vært gøy med disse reportasjene er at vi også får med oss flere lesere inn på nett, sier Heldal.

COVER: Ella Marie Hætta Isaksen har på seg Kautokeino-koften på forsiden av februar-utgaven av KK. Foto: KK

Planen for å opprettholde opplagstallene er å produsere god journalistikk uten å slurve.

– Det skal være et ekte engasjement. Jeg skal også ta vare på merkevaren uten å vanne den ut ved å ivareta miksen samtidig som den skal føles oppdatert for 2019.

De andre magasinene hadde en nedgang i gjennomsnitt på minus 12,3 prosent. Stella, som i fjor valgte å legge ned redaksjonen, hadde en nedgang på hele 33,3 prosent. Costume, som også endret produksjonsmodellen i fjor, gikk ned 17 prosent. Costume hadde et opplag på 23 228 i 2018. Det Nye, som hadde et opplag på 11 429, gikk ned 30,6 prosent.

NYHETER

Petra Middelton er ny sjefredaktør i Elle

26. februar 2019

I mars kom Elin Reitan inn som ny målgruppesjef og redaktør for segmentet ung kvinne i Egmont Publishing, som er forlaget til Det Nye. Hun mener man må se på opplagstallene som en helhet.

– De unge blir mer heldigitale. De er en gruppe som gjerne er på andre plattformer. Det er derfor vi rigger oss og satser enda tyngre digitalt fremover. At utviklingen går som den gjør er ingen overraskelse. Om man ser på hele bredden i porteføljen vi henvender oss mot de unge med, totalt sett, er vi sterke, sier hun og trekker frem side2, blogg.no og influencerne som er tilknyttet Egmont som viktige i målgruppen og at de har god tilstedeværelse på disse plattformene.

NY SJEF: Elin Reitan er ny målgruppesjef og redaktør for segmentet ung kvinne i Egmont Publishing, som eier Det Nye. Foto: KRISTER SØRVØ, VG

Likevel innrømmer hun at de gjerne skulle ha vært bedre rustet for den digitale overgangen.

– Vi er ikke for sent ute, men vi skulle gjerne ha vært enda lenger frem. Vi har hatt stort fokus på å videreutvikle produktene våre, det skal vi også fortsette med. Vi skal knekke koden for hva de unge vil ha på de ulike plattformene, sier hun til MinMote.

Kamille er landets største kvinnemagasin med et opplag på 36 075. Det er minus 5,4 prosent sammenlignet med 2017.

Publisert:

Les også

  1. Slik blir Camilla Pihls første kleskolleksjon

    22. mars 2019

  2. Influenser-debatten: – Finnes ingen problemer man kan operere bort

    19. mars 2019

  3. Barbie: Elsket og hatet gjennom 60 år

    8. mars 2019

Relaterte artikler

NYHETER

Legger ned magasinet Det Nye

NYHETER

Kofte-cover hylles: – Flaut at det ikke har blitt gjort før

KLÆR

Dette er moteprofilenes favorittjeans

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren

NYHETER

Jameela Jamil går hardt ut mot Kardashians

NYHETER

Slik blir Camilla Pihls første kleskolleksjon

NYHETER

Sigrids Spellemann-veske har en verdi på over 180.000 kroner