Nyheter

Line Varner ble gründer som 45-åring

Den norske klesdesigneren Line Varner (50) har knekt suksesskoden for salg av norske klær. På fem år har hun klart å skape en norsk designsuksess med basic-plagg for voksne kvinner.

  • Kirsti Hovland
Publisert:

45 år gammel ble hun gründer med egne sparepenger. For tobarnsmoren Line Varner liker og er vant til å kjempe for det hun tror på. Hun er oppvokst i et helt vanlig hjem på Nesodden der faren var i transportbransjen.

- Jeg ville skape noe selv. Jeg brukte sparepengene mine. Banklånet på 100 000 var forresten nedbetalt i løpet av et halvt år, forteller Line Varner stolt.

Fem og et halvt år etter at Line of Oslo så dagens lys er merket en av de få norske merkevarene med kommersiell suksess. Foreløpige regnskapstall viser at Line Varner omsatte for 49,5 millioner kroner i fjor. I fjor satt hun igjen med et driftsresultat på 18 millioner kroner, og har driftsmarginer mange andre i bransjen kan drømme om.

Plaggene selges i 185 butikker i Norge i tillegg til Italia og Frankrike og en rekke europeiske land. Line Varner har valgt å selge merkevaren utenfor kjedebutikker i Varner-gruppen der ektemannen, milliardæren Petter Varner er en av eierne.

- Hvorfor?

- Jeg er utrolig stolt av å være en del av denne suksessrike familien, og det er så gøy at vi gjør det bra begge to i hvert vårt segment.

Gisle Mardal, daglig leder i Norwegian Fashion Institute sier dette om Line Varner:

- Hun har skapt en kommersiell merkevare som treffer markedet godt og som kan konkurrere i det skandinaviske designsegmentet. I henhold til omsetning i markedet så har hun vist en ganske imponerende omsetning på kort tid. Nå vet ikke jeg hva bunnlinjen hennes sier, men moteselskaper som kommer i denne omsetningsklassen er lovende for bransjen.

- Hva var det som gjorde at Line of Oslo klaffet med markedet med en gang?

- Jeg hadde en helt klar plan. Jeg fant en nisje i markedet. En basic-fashionlinje som bestod av god kvalitet til en mye bedre pris. Dette var rett og slett en mangelvare. Det var her reisen min med Line of Oslo begynte, sier Line Varner.

Hardt arbeid

- Hva er suksessformelen?

- Kort og godt: hardt arbeid og mange års erfaring i alle ledd. En god plan er utrolig viktig. Man må se hva markedet trenger. Det handler om å finne hva det er behov for. Hvilke salgskanaler en ønsker å bruke, og hvilke segment og butikker jeg ønsker å nå ut til. Jeg ønsker å lage klær til folk flest. Man må brette opp ermene og stå på. Det aller viktigste er å ha det gøy hver dag!

- Jeg liker å motivere de jeg jobber med. Vi skal ha det gøy, selv om vi i perioder jobber ekstremt mye, sier Line.

- Men jeg har så mye kremmer i meg at hadde jeg ikke tjent penger, så hadde jeg ikke giddet dette. Da hadde jeg gjort andre ting, sier Line Varner som kan konstatere at firmaet har økt omsetningen med 10 millioner i året.

- Må tenke på massene

Leder for VGs minMote, Sonia Huanca Vold mener suksessen bak Line Varners design er at den passer folk flest.

- Selv om moteinteressen her til lands har økt de siste årene, tror jeg ikke den praktiske siden ved oss nordmenn har gått tapt. Line Varners design passer folk flest og er lett å bruke i hverdagen. Hun lager enkle plagg i kvalitetsmaterialer og har overkommelige priser. Skal man tjene penger på mote i Norge er man nødt til å tenke på massene, og det har Line Varner vært flink til. Klærne hennes er behagelige på og passer perfekt inn i vårt kalde klima. Designet hennes er kanskje ikke det mest nyskapende i moteverdenen, men det er vel kanskje nettopp derfor det også selger så bra, sier Sonia.

Fakta

* Etter 22 år i motebransjen etablerte Line Varner, gift med kleskongen Petter Varner, seg for å etablere sitt eget merke, Line of Oslo.

* Hun selger til de profilerte merkevarebutikkene, men representerer et mellomsjikt, prismessig.

* Plaggene selges i 185 butikker i Norge. I tillegg Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Sveits, Italia, Frankrike, Storbritannia, Hellas, Spania, Irland og Australia.

* Etter ett år omsatte Line Varner for fem millioner i året, etter fem år har hun økt omsetningen med drøyt 10 millioner i året. I fjor var omsetningen på nesten 50 millioner.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Active Brands gjør millionsuksess på norsk fritidstøy

NYHETER

Varner kjøper seg inn i Yme Universe

NYHETER

Ditte Kristensen om Oslo Runway: – Det skal ikke bli en millionbedrift

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker

NYHETER

Norsk designerduo i retten etter konkursbegjæring

NYHETER

Norsk designer gjør millionsuksess i Sverige

NYHETER

Moods of Norway holder fabrikkene sine hemmelig