Pia gwyneth  toppbilde
Nyheter

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

Kleskolleksjonen norske ByTiMo har laget i samarbeid med Gwyneth Paltrow henger fiks ferdig i hovedkvarteret på Frogner. I august skal den selges eksklusivt fra superkjendisens eget nettsted.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:
Pia gwyneth  toppbilde

POPULÆRE: Pia Tjeltas ByTiMo-kjoler solgte som varmt hvetebrød til tross for stive priser. Her er en av kjolene fra den kommende kolleksjonen. Foto: ByTiMo

Pia gwyneth  toppbilde

VILL ETTER TIMO-KJOLER: Gwyneth Paltrow kan velge fra øverste hylle, og akkurat nå har hun valgt norske ByTiMo å samarbeide med. Her i Ralph & Russo på årets Oscar-utdeling. Foto: NTB Scanpix

Det er designeren bak ByTiMo, Tine Mollatt, som nylig har ferdigstilt kolleksjonen i samarbeid med den amerikanske filmkjendisen. Det hele skjer parallelt med at hun snart slipper merkets tredje kolleksjon i samarbeid med Pia Tjelta.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte planene, som var initiert av Paltrow selv, etter at hun falt pladask for en av kjolene til Tjelta og Mollatt. Kjolen la hun også ut på Instagram, og nesten umiddelbart fikk bildet over 10.000 likes.

Se bildet her!

Høstlansering

I oktober 2014 tok innkjøpssjefen for Paltrows livsstilsnettsted Goop kontakt med Mollatt, og ville se flere av kjolene. Tine og hennes salgssjef ble enige med teamet om å lage en kolleksjon i samarbeid med filmstjernen – eksklusivt for Goop.

Når MinMote besøker Tine Mollatt på hennes hovedkontor på Frogner, henger hele kolleksjonen klar i kjelleren (hemmelig for alle) – og her avslører designeren at den slippes i august.

- Ingenting ble gjort uten at Gwyneth godkjente det, og det synes jeg er superkult, sier Mollatt til MinMote.

Hun har selv vært og møtt innkjøpssjefen i USA, hvor merket har showroom og kontor, samt selges i flere butikker. I tillegg har Goops innkjøpssjef vært i Oslo, for å se på kolleksjonen som består hovedsakelig av kjoler og kasjmir. Hver eneste Gwyneth-kjole er ifølge Mollatt inspisert av Paltrow selv.

Kjente kjolemodeller

Videre forklarer designeren at kjolene er direkte basert på Pia Tjelta by TiMo-kjolene – at Palthrow har valgt ut kjolene hun likte best, for at de deretter har blitt redesignet.

- Det er en morsom miks av ByTiMo og Pia Tjelta by TiMo – og det stråler av kvaliteten og nivået på Pia-kolleksjonene. Vi snakker skreddersydde og unike kjoler som lages for hånd, så man kan kalle det semi-couture. Mange av kjolene har utgangspunkt i Pia Tjelta ByTiMo-kjolene, men med nye mønster eller andre detaljer som er laget spesielt til Gwyneth, sier Mollatt.

PRINSESSEKJOLE: Kronprinsesse Mette-Marit har ogås sikret seg flere av Pia Tjelta ByTiMo-kjolene - her i Vietnam i 2014. Foto: NTB Scanpix

Satser i USA

ByTiMo har allerede vært i USA i tre år, med kontor og showroom. I tillegg selges klærne i flere butikker, og Tine Mollatt ser på samarbeidet som et stort skritt i USA-lanseringen. Innen et par år håper hun å ha åpnet egen butikk i Los Angeles.

- Da jeg startet dette merket for ti år siden, hadde jeg jobbet kommersielt med mote i tjue år, før jeg gikk lei det hele. Det gjør at verdiene som ligger i våre plagg - hvor det er produsert og hva slags materialer vi bruker - er gjennomtenkt, noe som er veldig etterspurt av bransjen nå. Særlig i utlandet, mener Mollatt.

Siste Pia-kolleksjonen

NORSK SUKSESS: - Pia Tjelta kom inn som en utrolig gledesspreder i livet mitt, og det var utrolig gøy å jobbe sammen med henne, sier ByTiMo-designer Tine Mollatt om kjolesamarbeidet. Foto: Monica Kvaale

Siden hun startet ByTiMo, har det blitt en suksesshistorie innen norsk mote. I fjor omsatte de for over 75 millioner kroner – en liten nedgang siden året før – og det siste året har det knapt vært et norsk kjendisbryllup uten en Pia Tjelta-kjole i følget. Kjolene fikk også kritikk for den høye prislappen. Uansett røper Mollatt at dette er den siste Pia Tjelta-kjolen for denne gang.

- Jeg hadde aldri forestilt meg den suksessen som kom så umiddelbart, men det var selvsagt helt fantastisk, sier Mollatt, som sier hun har fått en venn for livet i den norske skuespilleren, som også kledde opp Lena Kristin Ellingsen da hun giftet seg.

Om hvorfor TiMo omsetter for over 75 millioner, tror Mollatt det er en stor fordel at hun har jobbet mye kommersielt tidligere.

- Jeg har både kunstneren i meg, samtidig som jeg er oppdratt i en kommersiell verden. Så jeg har et trent øye på hva som selger mye og hva som er krydder. Hver kolleksjon forteller en egen historie og begge deler er like viktig for å skape en helhet som er interessant for kundene våre. Pluss at vi jobber beinhardt. Vi kan ikke stenge når nordmenn har ferie, vi må jobbe slik at vi er tilgjengelige for utlandet, sier hun.

KJENDISKJOLER: Da Lena Kristin Ellingsen giftet seg med Trond Fausa Aurvåg var det i kjole fra Pia Tjelta - og Tjelta var blant gjestene i kjole fra sin egen ByTiMo-kolleksjon. Foto: Mattis Sandblad/VG

Jorun Sofie Fallmo, Aartun DN-journalist og forfatter av boken «Avkledd» om norsk motebransje mener at ByTimo har sikret seg en lukrativ distribusjonskanal gjennom Goop. Gjennom nettsiden når Paltrow flere hundre tusen amerikanske lesere, som er opptatt av mote, helse og kosthold.

- Sterk dollar har fått flere norske aktører til å satse på eksport til det amerikanske markedet den siste tiden, men konkurransen er knallhard. Det er derfor viktig at salgsapparatet er på plass på et tidlig tidspunkt i etaberingen, sier hun og forklarer:

-Hvis man skal lykkes på det amerikanske markedet nytter det ikke å kle kjendiser alene. «Stjernestøvet» har begrenset verdi hvis ikke kolleksjonen gjøres lett tilgjengelig for forbrukerne

HAR TROEN: -Tine Mollatt har lang kommersiell erfaring fra moteindustrien, og det norske klesmerket har funnet en god balanse mellom det unike og det salgbare, sier Jorun Aartun, forfatter og journalist. Foto: Truls Qvale

- Tror du de vil lykkes med satsingen i USA?

- USA er et av verdens tøffeste markeder, og mange norske aktører har brent seg. Det er derfor positivt å se at ByTiMo nå tar flere økonomiske grep for å ruste seg opp til satsningen. Uten en profesjonell organisering og gode finansieringskilder er det nærmest umulig å lykkes med denne typen etableringer. På sikt kan det hende den norske merkevaren vil trenge eksterne eiere – som kan tilføre frisk kapital, nettverk og lokal kunnskap om markedet, sier Aartun.

Hun mener det er positivt at ByTimo har sikret seg kommunikasjonsbyrået Saturday Group med på laget. De er kjent for å ha koblet superstjerner med eksklusive klesmerker, og forhandlet nylig frem et mye omtalt samarbeidmellom Justin Bieber og Calvin Klein. De driver også med lisensiering, salg og distribusjon, talentformidling og merkevarebygging, forklarer Aartun.

Ikke automatisk bedre salg

Ekspert på forbrukeratferd, Karl-Fredrik Tangen mener Gwyneth-samarbeidet kan være positivt for USA-lanseringen til ByTiMo, men at de ikke bør lene seg på det for å øke salget.

USIKKER: Ekspert på forbrukeratferd Karl-Fredrik Tangen tror ikke USA-lanseringen er dømt til å lykkes. Foto: Mattis Sandblad/VG

- Dette kan betraktes som en slags test for om de kan lykkes i USA, men det genererer ikke automatisk mer salg. ByTiMo må komme over to terskler her. For det første å få klærne sine solgt – for det andre må de klare å skape en merkevare som kan bære endringer i motebransjen. Det er vanskelig, sier Tangen, som mener designer Mollatt bør håpe at Paltrow både går med kjolene selv, og får kjendisnettverket sitt til å gjøre det samme.

- Nå er jo Gwyneth en kontroversiell person som har fått kritikk for sitt ekstreme syn på for eksempel kosthold og livsstil generelt, men samtidig representerer hun en sterk kjøpegruppe; middelaldrende kvinner som bruker livsstilsider som Goop til rådgivning.

Fakta om Gyneth Paltrow og Goop:

Amerikansk artist og skuespiller, mest kjent fra Shakespeare in Love (1998), The Royal Tenenbaums (2001), Shallow Hal (2001) og The Averengers (2012).

Er ansikt utad for kosmetikkiganten Estee Lauders parfyme Pleasure's.

Har skrevet to kokebøker og står bak Goop, som begynte som et nyhetsbrev, som nå er et nettsted om livsstil, oppskrifter og treningsråd.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Pia Tjelta kommer med ny kleskolleksjon

  2. NYHETER

    Jenny Skavlan er kåret til Norges best kledde kvinne - igjen!

  3. NYHETER

    10 norske motehøydepunkter i 2014

  4. NYHETER

    Mette-Marit om luksuskritikken: Flott at folk engasjerer seg

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Pia Tjelta
  3. Kronprinsesse Mette-Marit

Relaterte artikler

NYHETER

Første sniktitt på Gwyneths «norske» kolleksjon

NYHETER

Kylie Jenner i kjole fra ByTiMo i Vogue

NYHETER

Hollywood-stjerne i norsk design på Saturday Night Live

NYHETER

Skuespiller Pia Tjelta lager flere kjoler

NYHETER

Klessuksessen byTiMo imponerte på Oslo Runway

NYHETER

Oslo Runway slipper visningslisten: By TiMo først ut

NYHETER

Derfor er Pia Tjeltas designsamarbeid over