Acne får kritikk for bruk av en 11-åring som modell
En gutt på 11 år i dameklær fronter det svenske motehuset Acne sin nyeste høstkampanje for voksne. - Barn skal ikke brukes til å selge varer, sier barnepsykolog.
Det er sønnen til sjefdesigner Jonny Johansson i norgesfavoritten Acne Studios som figurerer i merkets høstkampanje rettet mot kvinner.
11-åringen er avbildet med dameklær, smykker og vesker på de tre ulike bildene i det svenske motehusets kampanje.
Det oppsiktsvekkende modellvalget har allerede blitt omtalt av en rekke medier som Womens Wear Daily, Fashion Times og Dazed and Confused.
Hva synes du om modellvalget? Diskutér gjerne i kommentarfeltet.
Kritisk til barnereklame
Willy-Tore Mørch, professor i barnepsykologi ved Universitetet i Tromsø, er svært kritisk til at man bruker barn i salgsfremmende sammenheng.
– Barn skal prinsipielt ikke brukes til å selge varer, desto yngre barnet er jo mer kritisk er jeg. En 11-åring er kognitivt utviklet sånn sett at han eller hun kan ha meninger om han skal brukes i en reklame eller ikke, men det er foreldrenes ansvar å vurdere om dette kan få ubehagelige følger for barnet, sier Mørch til MinMote.
Han mener at barn under 18 år ikke skal settes i en situasjon hvor utseendet og det ytre er i fokus.
– Følgende av dette kan være mobbing og plaging av andre som ser den aktuelle reklamen. Jeg har ingen fasit, men jeg ville ikke ha eksponert mitt barn på denne måten da det er en sjans for at han eller hun kan bli skadet senere, sier han og legger til:
– Det å forherlige utseendet kan ha uheldige virkninger da det skaper forventninger hos barnet selv, og andre som har dette barnet som ideal. Virkeligheten er annerledes hos de fleste, og man bør ikke bringe barn inn i usunne idealer eller situasjoner. Sunne interesser som barn bør engasjeres i er for eksempel menneskerettigheter og klima.
Kommentar: Når skal motebransjen lære?
- Ironisk
MinMote-leder Martine Lunder mener kampanjen er lett å feiltolke i negativ retning.
– Du skal være rimelig moteinteressert for å oppfatte Jonny Johanssons kampanjebudskap korrekt. Det første som slår meg når jeg ser bildene, er ikke et barn som leker i mammas store klær, men en liten, sped modell skjult bak enorme solbriller og løse klær. Jeg slet med flere av motivene. For meg ser det mer ut som nok en radmager modell iført posete klær. Jeg er også enig med Style.com som skriver om et par av motivene - det kunne vært Robyn bak brillene, sier hun og fortsetter:
– I årevis har store motehus fått kritikk for å skape en kvinnelig idealkropp som ligner en ung gutt sin, så hva er mer ironisk enn å faktisk bruke en ung gutt i kampanjen?
Acne trekker tilbake angoraplagg etter video om dyremishandling
- Et PR-stunt
Eivor Øvrebø, modellmamma og Team Models-gründer, mener kampanjen er et rent PR-stunt som ikke er ment for å appellere til salgsinstinktet.
– Hvis faren til denne gutten gir tillatelse til at sønnen på 11 år blir brukt i en kampanje for kvinner, er det hans problem. Bransjen gjør mye rart for å tiltrekke seg oppmerksomhet - hva skal en liten gutt med en kåpe ment for voksne damer? Det er ingen tvil om at dette er gjort for å tiltrekke oppmerksomhet, sier Øvrebø.
Plagget viktigere enn modellen
PR-sjef i Acne Studios, Sara Spännar, svarer på kritikken i en mail til MinMote.
– Hva er hensikten med å bruke en 11 år gammel gutt som kampanjemodell for dameklær?
– Kampanjen handler om et uttrykk der et plaggs karakter og form er viktigere enn om det er et herre- eller dameplagg. Jonny ble inspirert av sønnen sin Frasses åpne tilnærming til mote og spurte derfor om nettopp han ville være modell. Alt har blitt gjort i samråd med Frasse og hans far Jonny.
Johansson har selv uttalt til Dazed at han «ville portrettere følelsen man får når man først oppdager mote. Akkurat som når et barn eksperimenterer med sin egen stil for første gang».