Nyheter

Norsk designer vinner prestisjetung motepris i Sverige

Nordmannen Christopher Bjercke (43) og hans svenske kone Ulrika (46) markerer seg med klesmerket Hunkydory. I dag vant de motepris i Stockholm.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

I dag ble Sveriges mest prestisjetunge designerpris delt ut for 31. gang i et fullsatt Cirkus i Stockholm. Den gjeve prisen «Damernas Värld Guldknappen» gikk i år til skaperne bak motemerket Hunkydory. Designprisen kan sammenliknes med den norske prisen «Nåløyet».

– Vi synes selvsagt dette er veldig morsomt. Det er en annerkjennelse fra bransjen som kom som en overraskelse, sier Christopher Bjercke som har vært nominert tidligere.

Nøkkelen til suksess

Bak suksessen til designerduoen ligger det mye hardt arbeid. At de jobber i Sverige med sin design og ikke Norge har lite og si.

– Jeg tror det er den samme oppskriften i alle land - hardt arbeid, svarer designeren raskt.

Bjercke tror også det er viktig for en designer å være oppmerksom på konsumenten.

– Som designer er det viktig å være tro mot seg selv og sin design, men jeg tror det er vel så viktig å være ydmyk for markedet og kunden, sier Bjercke.

LES OGSÅ: Gutta stjal glansen i norsk design – se bilder fra «Kon-Tiki»-løperen

Den svenske juryen besto av blant annet av designeren Pär Engsheden, artisten og stilikonet Emilia de Poret og sjefredaktør fra Damernas Värld Martina Bonnier. Juryens beskrivelse av vinneren tar utgangspunkt i Hunkydorys vilje til å stå på i en hard bransje. Designerne får også mye skryt for sin utvikling opp gjennom årene og selvsagt deres design, som juryen omtaler som oppdatert og trendy.

En av juryens medlemmer, Martina Bonnier, synes slettets ikke det er synd at en svensk designpris går til en norsk designer.

– Det er bare gøy. Vi er glade på Norges vegne, sier hun til minMote.

Inspirasjonskilder

Hunkydorys design består av alt fra smale skinnbukser til paljettjakker og store strikkede genserer til den individuelle, unge jenta mellom 20 og 30 år.

– Våres stil ligger mellom rock chic og boho chic. Vi har en litt smalere silhuetter nå enn det vi startet med for 16 år siden, forklarer Bjercke.

Hunkydory-designerne lar seg inspirere av musikk. For ekteparet er musikk stemningsskapende. Bjercke trekker frem Led Zeppelin som en av de bedre artistene de gjerne ser til. Høstens kolleksjon paret i dag vinner pris for har tydelige referanser til musikkens verden.

–Vi har latt oss inspirere av det legendariske Chelsea Hotel i New York. Hotellbeboere som Joni Mitchell, Patti Smith, Nico og Jackson Pollock er sterke karrakterer vi lot oss inspirere av, innrømmer Bjercke.

Merket har etablert seg i blant annet Australia, Belgia, Skandinavia, Storbritannia og Amerika. Nå har designerne alt fokus på åpningen av den nye butikken på NK (shoppingsenter) i Stockholm.

– Det er den første Hunkydory-butikken vi åpner. Neste land med egen butikk blir nok Norge, lover den ferske prisvinneren.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design

Relaterte artikler

NYHETER

Norsk designer gjør millionsuksess i Sverige

NYHETER

Vogue kommer til Skandinavia i 2021

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

TV-comeback for Charlotte - blir programleder for «Stylistene»

NYHETER

Tidligere Oslo Fashion Week-sjef slakter ny moteuke: - Kommer neppe til å lykkes

NYHETER

Line Varner ble gründer som 45-åring

NYHETER

Lindex trekker babyplagg etter plagiat-anklager