Mette-Marit har skaffet seg høstens «it-veske»

Hollywood-stjerner, supermodeller og fashionistaer har forlengst omfavnet veskene fra motehuset Celine. Nå har også kronprinsesse Mette-Marit (38) kastet seg på trenden - men med en «billigvariant».

Merete Gamst
Publisert:

I slutten av oktober ble kronprinsessen avbildet på jobb med en svart variant av det franske motehusets stilrene og avlange lærveske. Moteprinsessen var ikledd et avslappet antrekk med jeans og sort ytterjakke, bærende på den populære modellen Celine Cabas, som koster ca 7000 kr.

Kjendisenes favoritt

Nicole Richie er en av de mange kjendisene som har en Celine-veske. Hun dukket opp med en Celine Luggage Boston under Paris Fashion Week i mars.

Siden har hun blitt avbildet utallige ganger med den eksklusive vesken, noe som har gitt hennes hverdagsantrekk en elegant touch.

Andre Celine-fans er Jessica Simpson, Reese Witherspoon, Leighton Meester og Claudia Schiffer - alle avbildet med vesken på armen.

Motebloggerne har også lagt sin elsk på Celine-vesken, og under moteukene i Paris og New York hang den over utallige bloggarmer.

Blant annet løp den svenske motebloggeren Caroline Blomst rundt med en Chanel 2.55 i en stor Celine Cabas-veske (!), da hun nylig var på visninger i Paris.

Se video: Jeg har vesker til over 30.000

Moteindustriens siste it-bag er for øvrig så ettertraktet, at den regelmessig er utsolgt på varemagasinet Barneys i New York.

Ifølge New York Times, er ventelistene er svært lange på Bergdorf Goodman.

Norske jenter elsker Celine

Høyer Luxury i Oslo er blant de få butikkene i hovedstaden som selger Celine-vesker.

Markedskoordinator Frøydis Skattum sier til minMote at de har merket en enorm pågang siden de fikk inn veskene i vår.

- De forskjellige modellene blir utsolgt veldig fort, sier Skattum.

Blant norske kunder er det den klassiske Luggage Boston i sort som er mest ettertraktet. Modellen koster mellom 10.000 - 13.500 kr.

- Det virker som alle har fått øyne opp for Celine-veskene nå. Kundene består av alt fra studenter som har spart i lang tid til de som har mange fra før, men ønsker enda en i samlingen, sier Skattum.

Etter at Phoebe Philo kom fra Chloé og overtok over som sjefsdesigner, har motehuset fått et kraftig oppsving. Celine-veskene er klassiske og elegante og mange ser på vesken som en investering.

Skattum tror ikke veskene vil forsvinne fra motebildet med det første.

- Neste sesong kommer Celine-veskene i knallfarger og i nydelige pastellfarger, men vi får også inn nye vesker i sort og brunt, som er et tryggere valg, sier Skattum.

For å gjøre veskene mer eksklusive, er motehuset selektive med hvilke butikker som får selge veskene.

Les også: Pippa valgte norsk veskedesiger

Publisert: