UKULTUR: Shadi Christina Yazdani mener at det har oppstått en ukultur på bruktappen Tise hvor folk selger kopivarer. Foto: Privat.

Nyheter

Tise-bruker tar oppgjør: – En oppblomstring av falske varer

Shadi Christina Yazdani (27) mener at det har oppstått en ukultur på bruktappen Tise. – Skjønner hva hun mener, sier chief marketing officer i Tise. 

  • Selma Heiberg Hellstrand
Publisert:

Shadi Christina Yazdani (27) er lei av det hun beskriver som en ukultur på den norske gjenbruksappen Tise, hvor privatpersoner kan selge og kjøpe brukte klær.

Yazdani mener at det har oppstått en ukultur hvor folk selger fast fashion-varer, altså billige klær, ofte i dårlige materialer, som er trendy her og nå, til dyrere priser. Dette mener hun at strider med appens formål om å være bærekraftig.

– Det har vært en oppblomstring av problemet hvor folk selger falske varer og selger ting dyrere enn det de har kjøpt det for, sier Yazdani om appen som skal ha ha over 1,4 millioner brukere, hvorav 100.000 er aktive hver dag.

Det var Melk og Honning som omtalte saken først.

Yazdani mener at Tise ikke tar problemet alvorlig nok.

– Ukulturen på Tise har tatt over appen, og den er ikke det den en gang var, sier Yazdani, som har vært bruker siden 2016.

Victoria Terese Hauk, chief marketing officer i Tise, sier at hun forstår problemet, men at hun ikke tror det er så stort som Yazdani hevder.

– Jeg er enig i at det ikke er en fin utvikling, men jeg har ikke inntrykk av at det er så utbredt som hun sier, sier Hauk.

Schibsted-eide Finn.no, som også er en markedsplass hvor privatpersoner kan selge ting, opplever ikke at salg av kopivarer er et stort problem. Det sier leder for forbrukertrygghet i Finn, Geir Petter Gjefsen. De får likevel inn noen saker angående kopivarer, igjennom at folk sier ifra.

– Vi oppfordrer alle til å si ifra til oss om de ser annonser med kopivarer, for det er slik vi finner ut av det og kan stoppe dem, sier han.

Ingen oversikt

TILBEHØR

DE FINESTE VÅRLIGE SNEAKERSENE NÅ

Politiet kan ikke svare på hvor mange anmeldelser de får rundt salg av varer mellom privatpersoner. Dette er fordi alle slike anmeldelser havner i kategorien «bedrageri», sammen med svært mange andre anmeldelser.

– Bedrageri er en stor kategori i politiets anmeldelsesstatistikk. Den er dessverre ikke inndelt i underkategorier. Derfor kan ikke politiet si noe om antall bedragerier innen kjøp og salg av falske merkevarer på gjenbruksnettsteder som Finn.no og Tise. Det ville i så fall ha krevet en manuell gjennomgang av svært mange saker, sier Martine Laeng i Oslo politidistrikt.

Bryter med egne retningslinjer

Yazdani beskriver en ukultur på appen hvor selgere legger ut populære plagg, for eksempel fra budsjettkleskjeden Zara eller kinesiske Ali Express, til en mye dyrere pris enn det de kjøpte den for.

Noen bruker bilder fra influencere med lignende plagg og selger det til en høyere pris. Andre skriver at varen er utsolgt i butikken, selv om den ikke er det. Flere selger også falske merker, eller lyver om hvor plagget er fra, ifølge Yazdani.

– Jeg mener at Tise ikke slår hardt nok ned på dette, sier Yazdani.

I appens retningslinjer står det at det er forbudt å selge kopier. Likevel opplever Yazdani at appen har svært mange annonser med plagg som ikke er ekte. Det er problematisk, mener hun.

– Det er mange som selger utsolgte varer, men det er ikke noe ulovlig å selge et populært produkt. Men om de gjør det som en sport, altså å kjøpe billige klær og selge dyrt, så er jeg selvfølgelig enig i at det er en ukultur, svarer Hauk.

Ifølge Yazdani har hun og andre brukers rapportert kopivarer eller misbruk av hashtags uten at de føler seg hørt av Tise.

– Jeg opplever det som at Tise har godtatt at det er sånn. De sier appen skal være en besparelse for miljø og lommebok, men da må de følge det opp. De har jo annonser som går mot deres egne retningslinjer, sier hun.

UENIG: Victoria Hauk i Tise mener at det ikke er en stor ukultur på appen. Foto: Tise

Hevder at Tise fremmer fast fashion

De annonsene som har mest likes kommer først opp i appen, og derfor er det gjerne fast fashion-produkter som dukker opp når man søker etter noe.

Yazdani mener at Tise ikke bør fremme disse merkene, fordi appen har et fokus på bærekraft.

– Sånn jeg ser det er Tise ment for å kjøpe bærekraftige klær, og da er kjempedumt at folk bruker det til fast fashion. Det ødelegger veldig for hele formålet med appen, sier hun.

Hauk forklarer at klær som er populære naturligvis også blir populære i appen.

– Det er dessverre en utfordring med fast fashion. De er populære i appen og. Men det er fint at det faktisk blir kjøpt brukt selv om det er fast fashion-merker. Det er jo positivt at folk velger å handle disse produktene brukt, sier Hauk.

Hun legger til at Tise fremhever de mest populære annonsene blant brukerne i sin Utforsk-side, og at dette kan være alt fra unike plagg til fast fashion. De lager også egne lister med annonser, og da fokuserer de på å finne de mer skjulte skattene i appen.

– Men vårt formål er at folk skal kjøpe mindre nytt og mer brukt, og da er det bedre at man kjøper fast fashion-produkter brukt fra Tise enn nytt fra butikken, sier Hauk.

Savner informasjon om bærekraftige valg

Yazdani har et favorittmerke med stort fokus på bærekraftig produksjon. Tidligere kunne hun søke på dette merket på Tise og finne plagg, men det har blitt vanskelig nå som det er lagt ut så mange kopier.

– Folk legger ut plagg til 500 kroner som de skriver at er fra et bærekraftig merke, men så er det bare en kopi fra for eksempel fast fashion-merker som Shein til 100 kroner, sier Yazdani.

Yazdani ønsker at Tise har flere informative poster i appen som opplyser brukerne om deres egne retningslinjer.

– Det er viktig for meg at dette er poster som også kan informere mer om hvordan brukere kan velge mer bærekraftige plagg, og hvorfor og hvordan det kan lønne seg å kjøpe gjenbruk av mer miljøbevisste merker, sier hun og legger til:

– Og så må de følge opp og slå ned på det som går mot retningslinjene. Når det står i retningslinjene at noe er forbudt så kan de ikke bare overse at det skjer i appen, sier hun.

Hauk er enig i at Tise kan jobbe med å informere brukerne sine, og sier at de skal ha fokus på dette fremover.

Obs: Finn.no er eid av Schibsted. Schibsted eier også VG. Enkelte ansatte i VG eier aksjer i Schibsted gjennom selskapets aksjespareprogram.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Vil endre loven: – Så å si umulig å drive en bruktbutikk

KJENDIS

MinStil: Well Dressed Dad

NYHETER

Forsker hardt ut mot «vegansk skinn»

INTERIØR

MinInteriørstil: Birthe Kildal

NYHETER

Chanel tar sideskillen tilbake

NYHETER

Plus size-modell får kritikk etter å ha stått fram med anoreksi

NYHETER

Bunadseksperter reagerer på munnbind i bunadsmønster