Nyheter

Bloggere i annonsekonflikt

AVSLUTTER SAMARBEIDET: Martine Lunde, Marna Haugen Burøe, Julianne Nygård og Martine Halvorsen avsluttet samarbeidet med MyFlawless/bSmooth. Foto: VG/ NTB scanpix/Privat

Flere bloggere føler seg lurt etter en klagestorm mot produktet de reklamerte for.

  • Oda Ording
  • Øystein David Johansen
  • Ingeborg Aspeli
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Flere norske influensere og bloggere har den siste tiden reklamert for hårfjerningsproduktene MyFlawless/bSmooth gjennom sine kanaler, blant andre Martine Halvorsen, Marna Haugen Burøe (Komikerfrue), Martine Lunde og Julianne Nygård (Pilotfrue).

Influencer Martine Lunde forteller at hun føler seg lurt, og at det har vært en kjedelig situasjon å havne i.
Lunde fikk produktet tilsendt, testet det og likte resultatet. Hun postet deretter samarbeidet i sosiale medier. Så begynte meldingene fra følgerne å tikke inn. De som hadde kjøpt produktet hadde ifølge Lunde langt fra samme opplevelse, og noen skal ha fått tilsendt brukte produkter.
– Jeg lagde en story hvor jeg fortalte følgerne mine at de burde holde seg unna. Det er så ekkelt, og jeg syns det er flaut at jeg har reklamert for det, sier hun og legger til:
– Alt virker bra med firmaet og produktet jeg ble tilsendt. Det var vanskelig for meg å forstå at de var ute etter å lure folk. Jeg syns det har vært en skikkelig kjip situasjon.
Nå har Lundes management ifølge Lunde selv vært i kontakt med advokat.

FØLER SEG LURT: Influenceren Martine Lunde. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.

Influencer Martine Halvorsen bestilte selv produktet gjennom et innlegg på profilen til en svensk influencer. Kort tid etter at det kom i posten, fikk hun spørsmål fra eieren av MyFlawless om hun ønsket å samarbeide med dem.

– Ettersom jeg var fornøyd med mitt eget produkt, tenkte jeg at jeg kunne stå inne for det. Jeg er alltid nøye med å sjekke at ting kommer frem og at produktene er som de skal – og for min del var det sånn, sier Halvorsen.

– Aldri fått så mange negative tilbakemeldinger.

Derfor inngikk bloggeren et samarbeid med MyFlawless, som informerte henne om at de skulle endre navn til bSmooth.

Etter at hun la ut annonseinnlegget der hun reklamerte for produktet, reagerte hun imidlertid på at firmaet var fraværende i kommunikasjonen. Så kom reaksjonen fra lesere som hadde kjøpt produktet.

– Jeg har aldri fått så mange negative tilbakemeldinger fra folk, sier Halvorsen og legger til:

– Jeg har hatt ganske hetta, for det er ikke det samme produktet jeg har gått god for.

ANNONSESAMARBEID: Blogger Martine Halvorsen hadde et annonsesamarbeid med bSmooth/MyFlawless, som hun avsluttet da hun oppdaget at firmaet fremsto useriøst. Foto: Skjermdump, Instagram

Bloggeren er overbevist om at hun har fått et annet hårfjerningsprodukt fra bSmooth, enn det leserne hennes har fått. Hun har derfor besluttet å avslutte samarbeidet med firmaet.

– Det har gjort meg skikkelig trist, for jeg vet at de som følger meg har en enorm tillit til det jeg sier og gjør.

I et innlegg på bloggen sin, legger Halvorsen seg flat og unnskylder overfor de leserne som har kjøpt produktet etter at hun hadde reklamert for det.

Også Marna Haugen Burøe, som driver bloggen Komikerfrue, har bestemt seg for å avslutte samarbeidet.

– Basert på tilbakemeldingene fra leserne om defekte eller manglende produkter, samt elendig kundeservice så har jeg trukket mitt samarbeid med MyFlawless, sier hun og legger til:

– Jeg er kjempelei meg ovenfor de leserne mine som har møtt problemer med MyFlawless og håper at firmaet får fingeren ut av ræva og rydder opp etter seg.

IKKE FORNØYD: Influencer Marna Haugen Burøe. FOTO: KLAUDIA LECH, VG

Søren Bælum er partner i det danske selskapet Styled Aps som driver MyFlawless/bSmooth. MinMote har vært i kontakt med Bælum som mener at de norske bloggerne trekker samarbeidet fordi det har vært en uoverensstemmelse når det kommer til betaling.

- Det har vært feil med samarbeidet fra begge hold fordi vi ikke kunne bli enige om prisen de skulle ha for samarbeidet. De ville ødelegge merkevaren vår og gikk ut mot oss før vi ble enige, skriver han i en e-post.

- Den merkevaren har han klart å ødelegge selv, sier Lunde om påstanden fra Bælum og sier at faktureringen har vært i henhold til kontrakten fra hennes side.

Haugen Burøe og Martine Halvorsen kjenner seg heller ikke igjen i hvordan Bælum forklarer situasjonen, og sier at de har hatt en standard kontrakt som det ble enighet om før de reklamerte for produktet.

Bælum står også fast på at kundene får det samme produktet som bloggerne har fått.

Blogger og influencer Pilotfrue, som egentlig heter Julianne Nygård, har også hatt et annonsesamarbeid med MyFlawless/bSmooth. Hun har også fått negative tilbakemeldinger i innboksen.

– Det er selvsagt ikke bra. Jeg kommer ikke til å fortsette samarbeidet med dem, sier hun.

MISFORNØYD: Ida Sofie Sundtjønn føler seg lurt av bSmooth/MyFlawless. Foto: Privat

– Enveiskommunikasjon hele veien

Ida Sofie Sundtjønn betalte over 400 kroner for hårfjerningsproduktet, etter å ha sett flere bloggere og influensere reklamere for det.

– Jeg pleier egentlig å sjekke opp et produkt ganske nøye før jeg bestiller, men den dagen bestilte jeg bare. Man regner jo med at bloggerne sjekker opp produktet før de reklamerer for det.

Sundtjønn betalte i tillegg noen kroner ekstra i fraktkostnader for at produktet skulle komme i løpet av to dager. Men etter over to uker har hun fortsatt ikke fått produktet. Hun har sendt flere mail til selskapet, men ikke fått svar på noen av dem.

– Det har vært enveiskommunikasjon hele veien, sier hun.

Søren Bælum bak bSmooth/MyFlawless forteller til MinMote at de er opptatt av god kundeservice og sier alle kundene kan få pengene tilbake hvis de er misfornøyd med produktet. Han sier videre at det imidlertid har vært vanskelig å opprettholde leveringstiden den siste tiden på grunn av høy etterspørsel.

Bælum har tidligere vært i hardt vær hjemme i Danmark gjennom selskapet Deluxlife som skulle selge eksklusiv champagne. Etter en stund ble det ifølge finans.dk avslørt at han hadde markedsført og solgt eksklusive bobler, som i virkeligheten var en billig drikk med alkohol.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Studie: Influencere har mistet påvirkningskraft

  2. NYHETER

    Likestillingsorganisasjon om «mote-hijab»: – Vestlige kvinner som dekker seg til fordi det er fashion er absurd

  3. NYHETER

    Jenny Skavlan beskyldes for smykkekopiering

Relaterte artikler

NYHETER

Vixen Awards: Tone kom i MGP-kjolen

NYHETER

Norske influencere om NA-KD etter massiv kritikk: – Sånn skal vi på ingen måte bli behandlet

NYHETER

Disse er nominert til årets Gullbarbie

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

De beste antrekkene fra Emmy-utdelingen 2019

NYHETER

Demi Moore kaster klærne på forsiden av Harper's Bazaar

NYHETER

Norske Anouskha: – Jeg føler jeg er en av dem som holder bransjen tilbake