Avlyser den norske moteuken

MOTEVISNING: ByTIMo er blant de som har vist på Oslo Runway. Her fra en visning på Theatercaféen i Oslo. Foto: GISLE ODDSTAD, VG

Sesongens Oslo Runway, som etter planen skulle gå av stabelen i begynnelsen av februar, er avlyst.

Ingeborg Aspeli
Publisert:

Det skriver This is PR som står bak arrangementet i en pressemelding fredag formiddag.

Oslo Runway skulle egentlig bli arrangert 4.-5. februar for åttende gang. Nå forteller prosjektleder for den norske moteuken at denne sesongens visninger er avlyst. Grunnen skal være at de har opplevd for sterk vekst.

– Dette er en mulighet til å tilegne oss enda mer kunnskap for å kunne skape en moteuke for fremtiden. Det er viktig at vi fortsetter å være en aktuell plattform som bidrar med vekst og oppmerksomhet for den norske motebransjen. Vi gleder oss til å fortelle om planene videre og presentere innholdet for august, forteller Ditte Kristensen, Prosjektleder for Oslo Runway.

MOTE

Høydepunkter fra den norske moteuken

PROSJEKTLEDER: Ditte Kristensen forteller at du ønsker å bruke det neste halve året på gjøre Oslo Runway i august enda bedre. FOTO: TORE KRISTIANSEN, VG

I pressemeldingen står det videre at Oslo Runway vil derfor ta en pause for å bruke tiden fremover «for å finne en visningsplattformmodell som er fremtidsrettet og mest mulig verdiskapende for den norske moteuken».

Norske stjernedesignere

Blant norske designere og merker som har vist på moteuken tidligere er Pia Tjelta, By Timo, Michael Olestad og Holzweiler. Forrige sesong hadde Tjelta en storslått visning i en sidegate til Karl Johan hvor hun hyllet kvinnen.

ByTimo, som er kjent for sine blomstrete og romantiske kjoler, holdt en stemningsfult show i en bakgård i Gamle Oslo.

Økonomiske utfordringer

Den norske moteuken gikk i underkudd med 700 000 i februar i fjor. Kristensen fortalte i et intervju med MinMote at det er utfordrende å få ting til å gå rundt.

– Det er ingen hemmelighet at vi sliter med det økonomiske, men målet er ikke at Oslo Runway skal bli en millionbedrift. Det vi får inn vil vi bruke på merkene, sa hun.

Fredag ettermiddag forteller Kristensen at økonomi ikke er en av grunnene til at sesongens visninger avlyses.

- Dette er ikke en av grunnen til at det avlyses. Vi er utrolig stolte av å fortsatt ha med sterke samarbeidspartnere og de støtter vårt valg om februar, forteller hun til MinMote.

- Vi går en spennende tid i møte, og vi gleder oss til å kunne fortelle mer om fremtidsplanene for augus, avslutter hun.

Publisert: