Undertøysgigant får krass kritikk for «Perfect Body»-slagord
Reklameplakaten med ti Victoria’s Secret-modeller i undertøy og teksten «The Perfect «Body»» fikk sinnene til å koke i Storbritannia. Nå har BH- og trusegiganten endret slagord – men kritikken hagler fortsatt.
Denne uken har mote-og underholdningsmediene vært stappfulle av nyheter rundt verdens mest kjente undertøyskjedes årlige catwalkshow, som gikk av stabelen tirsdag kveld. Men to million-BH-er til tross - ikke all oppmerksomhet har vært positiv:
Det var i november at Victoria’s Secret lanserte sin nye BH-kampanje, og det tok ikke lang tid før reaksjonene kom.
Les også:Norske Frida (19) er modell for Victoria's Secret
Underskriftskampanje
Over 30.000 ble med på en undertøyskampanje som krevde både en unnskyldning og en endring av slagordet «The Perfect «Body»», som sto skrevet over de undertøyskledde kroppene til modellene.
«Vi vil at Victoria’s Secret skal endre ordlyden i kampanjen for BH-kolleksjonen «Body», til noe som ikke promoterer et usunt og urealistisk skjønnhetsideal, og at de heller ikke bruker slik skadelig markedsføring i framtiden» står det i underskriftskampanjen som også laget hashtaggen #iamperfect.
«Denne kampanjen feiler helt i å hylle det fantastiske mangfoldet av kvinnekropper ved å velge å kalle bare denne kroppstypen perfekt», fortsetter appellen, som er omtalt av blant annet Huffington Post og NY Daily News.
- Stor påvirkningskraft
Ernæringsterapeut i Senter for Spiseforstyrrelser, Tone Anita Østrådt, er ikke overrasket over at kampanjen har skapt debatt.
- Jeg forstår at folk reagerer på dette, jeg gjør det jo selv også. Det er noe
med at man viser fram et ideal som er umulig for alle å passe inn i. Det finnes så mange forskjellige kropper innenfor hva som er normalt og sunt, og det må det bli en større aksept for, sier hun til MinMote.
Dette er i tillegg en verdenskjent kjede som antageligvis har stor påvirkningskraft, og da bør de være sitt ansvar bevisst og vise et større spekter av kropper enn det de gjør her, fortsetter Østrådt.
Saken fortsetter under bildet.
Endret bare tekst
Da over 33.000 hadde sluttet seg til underskriftskampanjen, valgte imidlertid Victoria’s Secret å endre slagordet i det stille, til «A body for every body». Bildet er det samme.
Kjeden har fortsatt ikke kommet med noen beklagelse eller uttalelse.
«Endringen er langt fra perfekt – ideelt sett burde kvinnene i Victoria’s Secret-reklamene variere i alle fall noe i fasong, høyde og vekt», skriver Huffington Post.
- Dumt og skummelt
Det samme mener sosialkonsulent og markedsansvarlig i Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser, Eline Matheson Gustafson.
- Først og fremst; slagordet «the perfect body» på en reklameplakat med meget slanke kvinner som er sminket og stylet etter beste evne – og mest sannsynlig retusjert – er et meget uheldig budskap til forbrukerne. Kropper kommer i utallige størrelser og fasonger, og når bildet kommunisere det stikk motsatte av dette, at en bestemt type kropp blir omtalt som «perfekt», sender det noen meget uheldige signaler, sier hun til MinMote.
Gustafson mener fallhøyden blir stor når man begynner å sammenligne seg med det «ikke-normale», og understreker at de færreste ser ut som englene i Victoria's Secrets.
- Derfor blir det også meget lite folkelig – heller dumt og skummelt - å endre slagordet til «a body for everybody». Det holder ikke å endre ordlyden, når bokstavelig talt kroppsspråket signaliserer det samme som før, sier hun og fortsetter:
- Jeg tenker det blir enda skumlere – når meget tynne kropper skal kommunisere at dette er en kropp for alle – for det er det jo ikke. Utvalget av kvinnene på plakaten blir en stort avvik fra virkeligheten, og det blir for de fleste ugreit når man begynner å ønske seg en kropp som man ikke har, eller ikke kan få.