Nyheter

Sto 14 timer i kø for sneakers: – Verdt det

VENTET HELE NATTEN: Flere sto i kø hele natten for å få tak i et par sneakers. Dette bildet er tatt like før butikken åpnet tirsdag.

Nye sneakers fra Nike betyr business for noen.

  • Åsa H. Aaberge
  • Malin Gaden
Publisert:

Mens noen av oss tok seg tid til å kjøpe en kaffekopp på vei til jobb i dag, satt et titalls mennesker utenfor Nike-butikken i Norges travleste handlegate, Karl Johan.

Flere av dem hadde ventet over natten for å få tak i et par (eller to) sneakers da butikken åpnet klokken ti.

Dagens hovedrolle-sneaker var nemlig en spesialutgave av klassikeren «Air Jordan 1», som Nike slapp i et begrenset opplag i University Blue (en lys blåfarge) i butikken i Oslo tirsdag. Også modellen «Dunks» fikk ben å gå på. Modellene ble utsolgt innen en times tid i butikkhyllene, bekrefter Nike Store Oslo.

Dat Doan (16) og Isak Kristoffersen (16) ventet timesvis i kø.

Dat Doan (16) og kompisen Isak Kristoffersen (16) kommer ut av butikken med flere poser fylt med skoesker da MinMote møter dem litt over halv elleve tirsdag formiddag.

De har ventet i timevis sammen med et titalls andre. Noen av dem har kjøpt flere par, med planer om å selge de fleste videre.

– Man kan tjene kanskje 20–25.000 kroner. De her, «Jordan 1s», kjøpte jeg for å bruke selv, sier Doan og viser frem et par.

– Men disse er for damer, de får jeg ikke brukt på grunn av størrelsen, sier han og viser frem et par av modellen «Dunks» som han vil selge videre.

«Dunks» fra Nike.

Guttene MinMote snakker med sier at de regner med å kunne tjene rundt 5000 kroner per par som skal selges videre. De har også fått tak i et par til eget bruk.

På auksjonsnettstedet eBay ligger de fleste «Jordan 1» i fargen University Blue, som ble lansert i USA tidligere i vår, på cirka 5000 kroner i skrivende stund. Også der ble de revet ut av butikkhyllene, ifølge USA Today.

Ny pris for modellen er 1.700 kroner i Norge.

«Air Jordan 1» i fargen University Blue.

Komar Mohammedi (20) har ventet 14 timer i kø for skoene, uten å ha sovet noe særlig.

– Er det verdt det, da?

– Selvfølgelig! Hadde ikke du gjort det for 15.000 kroner? sier han og ler.

Mohammedi forteller at det går kjapt å selge videre, om man ønsker det, og at etterspørselen er høy i et stadig voksende sneakersmiljø.

Sneakers selges videre, eller flippes, for høyere summer enn orginalprisen både via sosiale medier og nettsider som Finn i Norge, noe som også er praksis på verdensbasis. Pandemien har ført til forsinkelser i lanseringene fra sneakers-merker som Nike og Adidas, noe som igjen har bidratt til at å selge på privatmarkedet har blitt big business, skriver blant andre Bloomberg. Nike har også lansert sin egen plattform for videresalg, kalt Nike Refurbished.

Kjøp og salg anses også som problematisk, blant annet fordi sneakerheads med genuin interesse ikke får kjøpt skoene for originalpris i butikk, men må bla opp store summer for drømmeskoene, skriver HighSnobiety. Det er likevel verdt å merke seg at mange av dem som kjøper og selger, også er interesserte samlere selv.

Hos Nike er det både begrenset hvor mange par som slippers i et eksklusivt sneakers-drop, hvor og hvor ofte det slippes, og hvor mange par hver kunde kan kjøpe. Bakover i køen på Karl Johan møter MinMote kunder som har håp om å få kjøpt, om ikke i sin egen størrelse, i alle fall noe de kan selge videre eller bytte til egen størrelse på resell-markedet.

MinMote har snakket med Nike i Oslo, som tidlig tirsdag ettermiddag ikke ønsket å bekrefte om de har oversikt over hvor mange par som ble solgt tirsdag.

Kultklassiker og samleobjekt

Sneaker-influencer Hanna Helsø forteller til MinMote at køen vi så i Karl Johan tirsdag er en god miks av mennesker som selv ønsker skoene, og folk som vil selge dem videre.

– Hadde jeg hatt muligheten hadde du sett meg i mange køer, men jeg bor på landet i Trøndelag.

Helsø innrømmer at hun har mistet litt tellingen over hvor mange par hun har, men at det mest sannsynlig er 300 sneakers i garderoben hennes.

– Jeg husker godt mitt første par. Nikes Air Max 90 var de kuleste skoene du kunne ha på skolen, men alle gikk i helt hvite. Jeg ville gjerne ha noe litt annerledes – noe som skilte seg mer ut. Jeg begynte å kikke på nettet og til slutt havnet jeg på en side som ga ut spesiell informasjon om ulike sneakers-slipp. De viste seg å være vanskelig å få tak, men plutselig gikk det – og det var gøy, forteller Helsø.

Siden den gang har kolleksjonen bare vokst, og hun har selv stått i køer for å få tak i sko både i Frankrike og Malaysia. Hadde hun bodd i Oslo hadde det nok blitt litt mer kø-venting på henne også.

– Hva er det som er spesielt med skoene som ble solgt i dag?

– De har virkelig fått en oppsving den siste tiden. Skoen har en klassisk silhuett med mye historie. Tidligere ble den mer brukt i musikkvideoer og filmer, og det var få jenter som brukte dem, men nå har skoene blitt mer tilgjengelig for alle.

Men selv om skoen kanskje er tilgjengelig, er det ikke så lett å få tak i et par – hvert fall ikke til en overkommelig pris.

– Kulturen rundt re-selling har vokst ekstremt. Du får tak i det du vil så lenge du er villig til å betale for det. Det er mye lettere å få tak i sko i dag enn det var før, men det er vanskeligere å få tak i sko til butikkpris.

Disse skoene ble auksjonert bort for over 5,7 millioner kroner i 2020.

Også eldre og sjeldnere sneakers-modeller selges for rekordsummer både i auksjonshus og på gjenbruksmarkedet. I fjor ble for eksempel et par originale «Air Jordan 1» solgt for svimlende 5,7 millioner kroner på auksjonshuset Sotheby’s i New York.

Det aktuelle paret ble laget til, brukt av og signert av, basketballstjernen Michael Jordan selv i 1985.

Michael Jordan under storhetstiden med Chicago Bulls på 1980-tallet.

Air Jordan er altså en sneakermodell oppkalt etter amerikanske Jordan, som anses som en av verdens mest ikoniske basketstjerner. Han la opp for 18 år siden, men er fremdeles en av tidenes best betalte idrettspersoner og tjener blant annet fremdeles gode penger på Nike-samarbeidet, ifølge Business Insider.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Air Jordans fra 1985 solgt for over 5,7 millioner kroner

  2. MOTE

    Sko solgt til rekordsum i New York

  3. MOTE

    Vårens mest fasjonable TV-serier

Finn mer innhold om:

  1. Nike
  2. Sko
  3. Michael Jordan

Relaterte artikler

NYHETER

Sko-salg økte med 7800 prosent etter dette

NYHETER

Victoria's Secret gjør helomvending

NYHETER

Norske Kristine debuterte for Louis Vuitton

NYHETER

Stjernedesigner Peter Dundas delte gladnyhet

KLÆR

Moteuken i København: Vekket Crocs til live

NYHETER

Kjendisstylistene om veien til suksess

NYHETER

Zendaya hyllet Beyoncé