I HARDT VÆRT: Kim Kardashian West anklages for kulturell appropriasjon. Foto: AP

Nyheter

Kim Kardashian West får kritikk for nytt undertøysmerke

Det er navnet på undertøysmerket fansen reagerer på.

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Tirsdag annonserte realitydronning og forretningskvinne Kim Kardashian West at hun lanserer sitt eget undertøysmerke med fokus på shapewear.

38-åringen har imidlertid fått hard kritikk i ettertid, og det er navnet som har fått fansen til å reagere.

Navnet på undertøysmerket er nemlig «Kimono», som også er navnet på den tradisjonsrike japanske nasjonaldrakten.

Flere påpeker at det er respektløst og anklager henne for kulturell appropriasjon på sosiale medier, og emneknaggen #KimOhNo blir flittig brukt.

– Jeg er veldig lei meg for at navnet «Kimono» brukes til noe helt annet enn det vi japanere kjenner det som. Kimono er japanske tradisjonelle klær og vi er stolt av historien og kulturen. Jeg beklager, men jeg synes valget av navn rett og slett er ignorant, skriver en på Twitter ifølge Daily Mail.

- Fint undertøy, men som en japansk kvinne som elsker den tradisjonelle kjolen kimono, så finner jeg navnet på merket ditt uforståelig (siden det ikke ligner på en kimono i det hele tatt), om ikke ekstremt kulturellt støtende, spesielt hvis det bare er en ordlek med navnet ditt, skriver en annen.

Den japanske kimonoen er en fotsid drakt, som er i stor kontrast til det figurnære undertøyet signert Kardashian West.

Den japansk/amerikanske skuespilleren Tamlyn Tomita er blant dem som har slengt seg på kritikken, og har lagt ut et bilde av en japansk kimono og sammenlignet det med Kardashian Wests shapewear.

Kulturell appropriasjon er urettmessige tilegnelse og misbruk av andres kulturelle produksjon, som for eksempel symboler, klesdrakt, musikk og ritualer. Begrepet brukes der det er et asymmetrisk maktforhold, særlig i forholdet mellom majoritet og minoritet, skriver DET STORE NORSKE LEKSIKON.

Realitydronningen har så langt ikke kommentert kritikken, og bruker heller emneknaggen #KimonoBody for å reklamere for undertøysmerket sitt.

Kardashian West er imidlertid ikke den eneste i motebransjen som har blitt anklaget for kulturell appropriasjon. For et par uker siden var motehuset Carolina Herrera i hardt vær etter at den meksikanske regjeringen mente at hun kopierte tradisjonsrike mønstre.

Publisert:

Les også

  1. Norske Rikke styler Kim Kardashian: – Surrealistisk

    14. juni 2019

  2. Motehus blir anklaget for kulturell appropriasjon

    13. juni 2019

  3. Japanske kvinner med opprop mot høye hæler

    4. juni 2019

Relaterte artikler

NYHETER

Kim Kardashian West trekker omstridt navn etter kritikk

NYHETER

Kim Kardashian West dro inn 17 millioner på minutter

NYHETER

Kim Kardashian har hanket inn eksfange som modell

NYHETER

Nå har Kim Kardashians merke fått nytt navn

NYHETER

Ni kontroverser som preget moteåret 2019

NYHETER

Kim Kardashian West lanserer nytt merke

NYHETER

Kim Kardashians munnbind provoserer