DESIGNTALENT: Fredrik Tjærandsen får mye oppmerksomhet for ballong-kolleksjonen han presenterte på avgangsvisningen til Central Saint Martins. Foto: Privat

Nyheter

Norsk designer er motebransjens store snakkis

Fredrik Tjærandsen (24) fra Bodø ga alle et wow-øyeblikk da han viste fram kolleksjonen sin basert på ballonger i London.

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Det var under avgangsvisningen til prestisjeskolen Central Saint Martins at Fredrik Tjærandsen presenterte en kolleksjon litt utenom det vanlige. Modellene gikk nedover catwalken ikledd store ballonger – og vipps ble luften sluppet ut og det viste seg å være fantastiske kjoler eller skjørt.

Det kan være vanskelig å beskrive med ord, så se med egne øyne her:

På avgangsvisningen ble det også annonserte at Tjærandsen stikker av med L'Oréal Professionnel Young Talent-prisen.

– Jeg er så beæret for å få L'Oréal Professionnel Young Talent-prisen, sier han i en pressemelding.

Etter visningen har den norske designeren blitt intervjuet i både Vogue, W Magazine, New York Post og Cosmopolitan.

Videoer og bilder fra visningen hans ble spredd som ild i tørt gress på sosiale medier. Han har fått tusenvis av nye følgere på Instagram.

– Det er veldig surrealistisk. Jeg måtte ta skjermbilde av en kommentar fra Lindsey Lohan på en video og sende til vennene mine hjemme, sier 24-åringen til Vogue.

Han startet på Central Saint Martins rett etter videregående, og skal ha fått ideen om ballong-kolleksjonen tidlig i studieløpet.

Kolleksjonen har navnet «Moments of Clarity» og inspirasjonen bak skal være det øyeblikket man føler sin egen selvbevissthet. Ballongene er laget av flere meter naturlig gummi, og Tjærandsen har designet system som gjør at man kan slippe ut luften fra innsiden av ballongen. Bodøværingen kaller det for «bobler» og de en gjenbrukbare – både i kjole og ballongform.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Dette er H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

Norske Kristine debuterte for Louis Vuitton

NYHETER

Mote-sjeik er død

NYHETER

Ni moteøyeblikk vi ikke glemmer fra 2019

KLÆR

Bottega Veneta er motebransjens nye favoritt

NYHETER

Isabella Löwengrip: – Vil ha en vanlig hverdag

NYHETER

Moteuke endres: Mikser kjønn og går digitalt