SR
Nyheter

Kritikken hagler mot it-merket Sporty & Rich

Influencer Emily Oberg (26) får krass kritikk for å gi uautoriserte helseråd og for ikke å være åpen om den påståtte bærekraftige produksjonen av merket. 

  • Åsa H. Aaberge
  • Thea Roll Rakeng
Publisert:
SR

@sportyandrich

Gå til butikk
SR

@sportyandrich

Athleisure-merket Sporty & Rich, som er elsket av motebransjen, har tilsynelatende vært overalt de siste månedene. Alt fra skandinaviske influencere som Pernille Teisbæk, til kjendiser og modeller som Rosie Huntington-Whitley, har iført seg plagg fra merket, og pepret instafeedene våre med bilder av det.

Men nå hagler kritikken på sosiale medier mot det L. A-baserte merket og grunnlegger Emily Oberg. Essensen i Sporty & Rich er ifølge Oberg å fremme en sunn livsstil, men grunnleggerens helseuttalelser har vekket sterke reaksjoner.
For et par uker siden la Oberg ut en post på Instagram-siden @sportyandrichwellnessclub, hvor hun sammenlignet prisene på usunn og sunn mat. I billedteksten sto det:

«Temaet om at man trenger å være rik og/eller privilegert for å være sunn, blir diskutert og debattert konstant. Klart, velstående individ har fordeler når det kommer til helse og velvære, men det betyr ikke at det er umulig å være sunn for familier med lav inntekt».

Posten som skapte reaksjoner. Skjermdump via Twitter/@gucciandior

Hudflettes av kontoen @notsportrich

Posten fikk det Oberg selv beskriver som «overveldende mye negativ respons». Mange påpekte i kommentarfeltet at ikke alle har tilgang til eksempelvis fersk frukt og grønt, og derfor er tvunget til å ty til mer usunne alternativ. «Har du noen gang hørt om en food desert?» spurte noen i kommentarfeltet. En såkalt «food desert» refererer til områder i USA hvor det er vanskelig og/eller dyrt å få tilgang på fersk, næringsrik mat.

Andre i kommentarfeltet hevder hun fremmer en livsstil som nødvendigvis ikke er samstemt med god helse. Det ble også påpekt av flere i kommentarfeltet at det er problematisk at Oberg belyste et så «uviktig og overfladisk tema» midt i coronapandemien, som har ført til stor arbeidsledighet i USA. Posten ble slettet og Oberg delte så denne unnskyldningen:

Emily Oberg kom med denne beklagelsen etter at hennes kostholdstips vekte reaksjoner. Unnskyldningen ligger på kontoen @sportyandrichwellnessclub som ble stengt like etter posten ble lagt ut. Skjermdump/@sportyandrichwellnessclub

I kommentarfeltet til unnskyldningen takker mange Oberg og beklager for kritikken som ble rettet mot henne. Men det stoppet ikke der.

Nylig poppet en ny Instagram-konto opp titulert @notsportyrich. Kontoen hevder den forteller «sannheten» om Sporty & Rich.
Den går tilsynelatende imot alt Sporty & Rich står for, med beskyldninger om dårlig kvalitet, usunne verdier og feilinformering. Per nå har profilen over 4000 følgere.

«Som kunde føler jeg meg forrådt og dum» skriver en følger og refererer til Obergs uttalelser i podkasten «Failing Upwards Gut Check with Emily Oberg», hvor hun skal ha sagt at hun er vaksinemotstander. Podkastepisoden er nå slettet fra iTunes og Spotify.

Bildet under er tatt før pocasten ble slettet:

untitled link

Kommentator i Aftenposten, Ingeborg Senneset, er utdannet sykepleier og har tidligere gått i strupen på både vaksinemotstandere og influencere som gir uautoriserte helse- og kostholdsråd. Hun mener at Oberg misbruker påvirkningskraften sin kraftig.

– På generelt grunnlag er antivaksinepropaganda, i smått eller stort, et svært alvorlig problem. WHO hadde det på listen over trusler mot den globale folkehelsen allerede før coronaen, sier Senneset som holder på med en kommentar om tema. Hun fortsetter:

– Og kjendiser som «hjelper til», er det siste vi trenger. Alle trenger ikke være eksperter på virologi, det er heller ikke jeg. Vi trenger ydmykhet for hva man ikke kan, og ikke minst at man er tilbakeholden med alle helseråd dersom man ikke har innsikt i andres helse og definitivt dersom man har stor rekkevidde. Influencere kan like det eller hate det, men med følgere kommer makt, og med makt følger ansvar. Ikke få liv på samvittigheten, sier Senneset til MinMote.

Kommentator i Aftenposten, Ingeborg Senneset. Foto: Privat

Vil ikke svare på kritikken – mister følgere

Emily Oberg har ikke svart på kritikken utover den ene unnskyldningen. Hun har tre kontoer på Instagram, en privat, en for klesmerket og en for livsstilsråd. Først stengte hun kommentarfeltet, men den siste uken ble alle kontoene satt til privat. Over helgen åpnet Oberg kontoene igjen. @sportyandrich-kontoen hadde i april, da MinMote skrev forrige sak om merket, over 300.000 følgere. I skrivende stund har den 160.000.

Kunder skal angivelig ha mottatt plagg hvor en lapp er klippet av. Skjermdump/@notsportyrich

Det er ikke bare Obergs helse- og livsstilsråd som møter kontroverser. Flere Instagram-brukere deler at de opplever problemer med Sporty & Richs plagg via kontoen @notsportyandrich.

Noen har, ifølge skjermbilder delt på kontoen, opplevd at klærne blir ødelagt i vask, andre har angivelig mottatt plagg der en av lappene inni var klippet av. Flere skriver at de ikke har mottatt bestillingen de skulle få i april, og heller ikke blitt tilbakebetalt som lovet. Oberg har uttalt at coronakrisen forsinket produksjonen og lovet tilbakebetaling til de som måtte ønske dette.

untitled link

Videre blir merket beskyldt for såkalt greenwashing, som kort fortalt handler om at merker smykker seg med å være bærekraftige uten egentlig å være dette. Sporty & Rich er angivelig bærekraftig laget i USA, men får kritikk for å ikke dele detaljer om produksjon og materiale.

MinMote har kontaktet Sporty & Rich og Emily Oberg via ulike kanaler over flere dager, og fremlagt kritikken i saken. MinMote har foreløpig ikke fått svar på henvendelsene. MinMote har også forsøkt å komme i kontakt med kontoen @notsportyrich uten å lykkes.

untitled link

Etter at kontroversene mot Sporty & Rich nådde sosiale medier, har flere influencere, hevet seg på debatten. Blant andre svenske Matilda Djerf med over én million følgere. Djerf har tilsynelatende vært en fan av merket tidligere, men oppgir nå at hun kvitter seg med sine plagg.

untitled link
Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Influencer Alexandra Hoang mistet flere tusen følgere av Tik Tok-videoer

  2. NYHETER

    Undersøkelse: Vi kjøper få brukte klær

  3. NYHETER

    Kim Kardashians munnbind provoserer

Relaterte artikler

NYHETER

Trend-merke svarer på kritikk

KJENDIS

Dette er merket motebransjen elsker akkurat nå

NYHETER

Influencer Alexandra Hoang mistet flere tusen følgere av Tik Tok-videoer

NYHETER

Chrissy Teigen på Instagram: – Jeg skal fjerne puppene

NYHETER

Undersøkelse: Vi kjøper få brukte klær

NYHETER

Kommentar: – Det er plass til alle!

NYHETER

Moteekspert: – Hva gjorde at moten ble så gørr kjedelig med influencerne?