Moteuke endres: Mikser kjønn og går digitalt
Når moteuken i London går av stabelen i juni, blir det uten inspirerende gatemote og stappfulle front-rows.
Coronaviruset utfordrer motebransjen til å tenke nytt. Tirsdag ble det kjent at London fashion week i juni vil foregå heldigitalt, og at dame- og herrekolleksjonene vil vises samtidig, skriver The Guardian.
De fysiske visningene vil erstattes med digitale visninger og live-strømminger åpne for alle. Det betyr at de som ønsker kan følge moteuken hjemmefra – helt uten invitasjon.
– Ved å skape en kulturell moteuke-plattform, bruker vi digital innovasjon for å møte behovene her og nå, og starte noe å bygge videre på for fremtiden, uttalte direktør for British Fashion Council (BFC), Caroline Rush, i en pressemelding mandag.
– Designere vil kunne dele historiene sine, og for de av dem som har det, kolleksjonene, med et bredere globalt publikum. Vi håper at så vel som personlige perspektiv på denne vanskelige tiden, vil det være inspirasjon i bøttevis, heter det i uttalelsen.
Programmet for den digitale moteuken vil være alt fra podkaster og spørsmålsrunder med designere, til videoer og digitale showrooms.
Viser på tvers av kjønn
London blir ikke den første digitale moteuken. Grunnet coronaviruset gikk moteuken i Shanghai i april digitalt, mens Tokyo strømmet moteshow over nettet i mars.
Alle detaljene rundt moteuken i juni er ikke kjent, men man vet altså at resort-kolleksjonene vil vises på tvers av kjønn. Tidligere har dame- og herrekolleksjoner ofte blitt vist i separate moteuker og show, selv om flere, som Jacquemus, Burberry og Gucci, har mikset kjønn tidligere.
Etter planen skal alle moteukene i London de neste 12 månedene gå på tvers av kjønn.
Hvilke designere som vil vise kolleksjoner i London i juni er ikke spikret, men Vogue skriver at britiske Erdem trolig er klar. Hvordan sommeren og høstens øvrige moteuker i byer som Oslo, Milano, København og Paris vil avholdes, er ikke avklart.
Samtidig som at flere merker og butikker sliter som følge av coronaviruset, bidrar motebransjen også i kampen mot viruset ved å produsere smittevernsutstyr og donere penger. Les mer om det her.