Kourtney Kardashian får heftig kritikk

BÆREKRAFTSAMBASSADØR: Denne uken ble det kjent at Kourtney Kardashian Barker er fast fashion-giganten Boohoos nye bærekraftsambassadør. Nå hagler kritikken rundt realitystjernen og det britiske merket.

Internett er ikke imponert over Kourtney Kardashians nye bærekraftsjobb.

At kjendiser stadig får nye ambassadørjobber er ikke noe nytt. Nå har Kourtney Kardashian Baker (43) landet jobben som merket Boohoos nye bærekraftsambassadør.

For å feire den nye jobben, slipper hun to nye kolleksjoner med ultra fast fashion-giganten under New York Fashion Week.

– Da Boohoo først spurte meg om å lage en kolleksjon, var jeg bekymret med tanke på effekten fast fashion-industrien har på planeten vår, har Kardashian Barker sagt i en uttalelse til WWD.

Hun fortsetter med å si at merket responderte med glede og et ønske etter å få inn bærekraftige plagg i kolleksjonen.

– Jeg er takknemlig for at jeg kan bruke min plattform til å styre samtalen videre mot forandring, og bruke min stemme til å dele tips med andre forbrukere. Det er fortsatt mye jobb som gjenstår, men jeg tror virkelig at alt vi kan gjøre når det kommer til bærekraft, er et steg i riktig retning.

BÆREKRAFTIG FAST FASHION-KOLLEKSJON? Kourtney Kardashian Barker er Boohoos nye bærekraftsambassadør, og feirer det med to kolleksjoner og en TV-serie som skal vise hvordan hun har skapt en «bærekraftig» kolleksjon med fast fashion-giganten. Her er hun sammen med ektemannen Travis Barker tidligere i år.

Mote-versting

Merket Boohoo har tidligere blitt kåret til et av de minst bærekraftige merkene av det britiske parlamentets bærekraftskommite i 2019, ifølge Independent.

Året etter kom det også frem at merket har betalt sine ansatte tekstilarbeidere i Leicester 3,5 pund i timen, altså om lag 40 kroner. The Guardian skriver at merket har fått stadig kritikk for sine arbeidsforhold, og at de ikke har bedret dem.

Prisene på plaggene i den nye kolleksjonen ligger på alt fra 60 til 1000 kroner. Selve kolleksjonen består av 41 plagg som er laget av resirkulert polyester og bomull.

Instagrams eget motepoliti, Diet Prada, har bitt seg merke i den nye jobben og kolleksjonene.

– Å bruke massiv påvirkning fra en kjendis til å selge mer ting vil aldri være løsningen, uansett hvor mye resirkulert materiale som blir brukt. Vi vet alle at det mest bærekraftige plagget er det du allerede har, skriver motepolitiet.

Kritikken hagler

Tanken om en mer bærekraftig motebransje er jo god, og Boohoo har langt ifra rykte på seg for å være det mest grønne merket på markedet. Men går det an å lage en bærekraftig kolleksjon sammen med noen som er kjent for fast fashion?

Ifølge Twitter, Instagram og andre plattformer hvor folk kan uttrykke meningen sin, er svaret nei. Kritikken hagler nemlig mot Kardashian Barker og Boohoo etter at nyheten ble kjent.

«Det mest bærekraftige ville vært å ikke lage flere unødvendige plagg»
«Grønnvasking på sitt beste»
«Dette er akkurat det verden ikke trenger»

Dette er bare noen av kommentarene som befinner seg under bildet på WWDs Instagram-konto.

Carol Kane, med-grunnlegger og direktør i Boohoo-gruppen, har sagt følgende til WWD om det nye samarbeidet:

– Sammen har vi skapt en fantastisk kolleksjon som reflekterer Kourtneys unike stil og hennes lidenskap for å forbedre bærekraften i motebransjen.

Videre sier hun at kundene deres er opptatt av å lære mer om denne tematikken, slik at de kan gjøre mer bevisste valg når de handler. Til slutt kommer det frem at det er blitt laget en TV-serie i anledning samarbeidskolleksjonen.

– Jeg er spesielt stolt over serien vi har skapt, og er takknemlig for alle ekspertene som ga av sin tid for å dele kunnskap med Kourtney.

Hverken Kane eller Kardashian Barker har foreløpig kommentert kritikken.

Ikke imponert

Boohoo er kjent som et av verdens ultra fast fashion-merker, og pumper ut klær i et forrykende tempo. På Twitter har det også rent inn med tanker om den nye samarbeidskolleksjonen, og folk er langt fra imponert:

«@Kourtneykardash samarbeid med @boohoo er latterlig. Kardashian-familien er ikke bærekraftig med privatfly og grønne plener under en vannmangel-krise. Å samarbeide med en av de verste aktørene i bransjen er så selvmotsigende for @pooshdotcom», skriver en twitter-bruker.

«Kourtney Kardashian som Boohoos bærekraftsambassadør. Bare tull – selv tilhengere av ultra-fast fashion kjøper ikke denne dritten?», skriver en annen.

«Boohoos samarbeid med Kournety Kardashian er som om Burger King skulle samarbeidet med en fitness-influencer.»

Publisert: