Nyoppstartede OsloDeco vil utfordre interiør-Norge
– Nordmenn har dårlig selvtillit når det gjelder innredning og synes det ofte er vanskelig. Akkurat det vil vi hjelpe til med. Møt de fire damene bak interiøruniverset OsloDeco.
Etter mange års erfaring fra magasin- og agenturbransjen bestemte Live Brekke, Miriam Brenne Karlsen, Gry Johannessen og Ida Engström Leivestad seg for å gå sammen og satse på noe eget. De var enige om at interiør-Norge manglet noe, men hva?
Det var Anett Ringstad bak Ganni-butikkene som først introduserte Brekke og Johannessen for hverandre. Med Brekkes bakgrunn fra ELLE Decoration tok hun kontakt med tidligere magasin-kollega Karlsen, og Johannessen introduserte Leivestad - hennes nærmeste medarbeider i interiørfirmaet Pure Agency som hun driver ved siden av.
– Kvartetten ble etablert før selve ideen formet seg til det den er i dag. Det er kanskje litt bakvendt, men først kom folket, så kom produktet. Alle fire var enige om at det var noe som manglet i den norske interiørbransjen, sier Leivestad da MinMote møter firkløveren til en prat rundt kjøkkenbordet til Brekke på Frogner.
Dette er sesongens interiør-trender
Først og fremst - hvorfor ville dere starte Oslo Deco?
– Når man vil ha inspirasjon på motefronten har du utallige steder å henvende deg, men vi opplevde at det var plass til en aktør til innen interiør, og vi hadde lyst til å skape det universet. Jeg tror det er mange som kan kjenne seg igjen i å bli inspirert av interiørblader, men fra inspirasjon til innkjøp er veien lang. Derfor har vi forkortet den prosessen og gjort det hele mer tilgjengelig, sier Leivestad.
Les også: Bli inspirert av Elisa Mollatts feminine hjem
Utfordrer mediebransjen
Kvartetten beskriver OsloDeco som et interiørunivers hvor du skal bli inspirert og samtidig kunne kjøpe det du ser. Et magasin og en nettbutikk i ett, rett og slett.
– Det er noe helt nytt, og absolutt en utfordrer til de etablerte mediene selv om vi ikke forholder oss til Vær Varsom-plakaten. Det er kommersielt innhold vi driver med. Jeg er veldig stolt av at jeg turte å si opp den faste stillingen min i Egmont for å starte OsloDeco med disse menneske, sier Brekke.
De ukentlige møtene foregikk på bakeriet Samson på Frogner etter at alle barn og dyr var stelt og lagt. Mellom klokken 19 til 22 hver mandag i tre måneder ble ideen bak OsloDeco formet, og for knappe to uker siden ble den til.
Daglig inspirasjon: INSTAKONTOENE SOM VIL FÅ DEG TIL Å OPPDATERE INTERIØRET
– Selve navnet OsloDeco understreker at vi vil kombinere det trygge med det nye. Vi er stolte av vår skandinaviske arv og byen Oslo, så klart. Det var her alt startet. Deco-delen i navnet skal vise at vi samtidig har blikket rettet utover, og stadig leter etter hva vakkert verden der ute har å by på, sier Karlsen som fant på navnet.
– Det er ganske ballzy å slutte i en fast jobb med tanken på jobbmarkedet og spesielt i magasinbransjen. Hva slags tanker gjorde dere i forkant?
– Det kjennes skummelt, og det er jo modig. På en annen side tror jeg at det er det safeste man kan gjøre akkurat nå - tenke langsiktig og skape sin egen arbeidsplass. Det føles faktisk tryggere enn å sitte å tviholde på en fast stilling, sier Karlsen.
Bli inspirert av PR-agent og moteblogger Henrik Skansen
– Et samstemt boyband
Gubi, ferm LIVING, Layred, HAY og House Doctor er noen av merkene butikken tilbyr. Noe er dyrt, mens andre ting er rimeligere.
– I prosessen har det vært viktig å velge ut varer som tilbyr noe for enhver lommebok. Vi skal være tilgjengelige og inspirere i alle prisklasser. Noen av merkene er veldig tradisjonelle, men er stylet i en setting leseren kanskje ikke har sett før. Vi vil at folk skal boltre seg og se nye muligheter, sier Johannessen.
– Vi ønsker å overraske. Dynamikken i kvartetten og den ulike bakgrunnen vår passer så fint sammen. Vi har alle forskjellige stiler og personligheter, noe jeg synes kommer til syne i vareutvalget også, sier Leivestad.
Live og Miriam utgjør den kreative duoen, mens Gry og Ida er glad i tall og struktur.
– Vi er som et samstemt boyband. Det er en skikkelig drømmesituasjon, sier Brekke og får samstemte nikk i retur rundt bordet.
SJEKK MOTEHJEMMET TIL ADELINE HERMIER
– Nordmenn har dårlig selvtillit
– Hva er målet med OsloDeco?
– Vi har snakket mye om det med tilgjengelighet og at vi ikke skal skremme bort noen med verken nettmagasinet eller butikken. Det skal ikke være avskrekkende eller virke utilgjengelig, sier Johannessen.
– Det skal være en butikk hvor man ikke er redd for å ta ned ting fra hyllene selv om det ser fresht ut, skyter Leivestad inn.
Karlsen oppsummerer:
– Bottom line er at vi er alle fire fra ulike deler av bransjen, men har en felles lidenskap. Vi opplever at det er økende interesse for interiør i Norge, men nordmenn har dårlig selvtillit når det gjelder innredning og synes det ofte er vanskelig. Det er mange som safer litt, og akkurat det vil vi hjelpe til med.
– Lurer man på hva slags teppe eller sofa man skal ha i stuen sin er det bare å spørre. Vi vet og kan masse, så vi kan gi gode råd om jeg får si det selv, sier Leivestad og ler.
HJEMME HOS STYLIST OG MOTEBLOGGER GURI HELI
– Hvilke utfordringer ser dere med den nye jobbhverdagen?
– Den største utfordringer når man setter i gang et samarbeid som vi har gjort, er jo at samarbeidet ikke funker. Men vi har fått testet det veldig bra frem til der vi er i dag. Vi føler oss så trygge på - og styrket av reisen hittil, sier Leivestad før Brekke legger til:
– Vi tør å være uenige og er ikke redde for å si hva vi mener til hverandre. En uenighet kan ikke knekke oss. Boyband krangler jo på turné de og.