Nyheter

Norsk designer i eksklusivt samarbeid med Armani

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Den norske designeren og gründeren, Johan Ringdal, harlaget en spesialkalosje for Armani. Dette er en anerkjennelse for det lille firmaet SWIMS og norsk design generelt. Allerede til høsten er resultatet i salg.

Ringdal står bak det populære kalosje-merket SWIMS. I løpet av de siste årene har det fargerike tilbehøret solgt som varmt hvetebrød, både til menn og kvinner i inn- og utland. Gjennom samarbeidet med motegiganten Armani, får Ringdals design nok en opptur.

- For et norsk firma med kun syv ansatte er det gøy at et av verdens ledene motehus henvender seg til oss for både kompetanse og design. Det er et bevis på at det internasjonale markedet lar seg begeistre av norsk design og vår evne til å utvikle både lekre og praktiske produkter, sier daglig leder Alexander Eskeland til minMote, og legger til:

– Armani er storfornøyd og selveste herr Giorgio Armani er observert i SWIMS-kalosjer!

LES OGSÅ: Stjel stilen til verdens hotteste skuespiller Ryan Gosling

Prada har latt seg inspirere

Tidligere ansvarlig for Pradas skotsatsing, Carlo Ferotti, kjøpte SWIMS-kalosjer i London. Mannen var strålende fornøyd med produktet og mente bestemt at dette var noe for Prada. De var den gang ikke interessert, men det er tydelig at de har latt seg inspirere av kalosjen. Det så vi da de selv hadde kalosjer med i sin nyeste visning. Da Ferotti meldte overgang til Giorgio Armani tok han på nytt opp prosjektet.

– I stedet for å bare la seg inspirere, slik Prada faktisk gjorde, tok Armani kontakt med oss via vår italienske distributør. De ønsket vår kompetanse på kalosjer og hjelp til å utvikle et særegent design spesielt for Armani. Johan satt seg ned og utviklet en kalosje med en fløyeslaktig overflate, som gjorde den akkurat så eksklusiv og lekker som italienerne ønsket seg. Kalosjene ble brukt på deres motevisning i Milano søndag, fortsetter Eskeland.

LES OGSÅ: Slik bør norske menn kle seg

Smart idé

SWIMS ble grunnlagt av Ringdahl i 2005, som etter å ha gått på Parson's School of design i både Paris og New York bestemte seg for å relansere bestefarens gamle kalosjer - som han selv hadde brukt flittig over sine Converse-sko i studietiden. Året etter ble de første SWIMS-kalosjene distribuert i et svært lite antall, men det tok ikke lang tid før de moderne kalosjene ble en suksess som flere ville ha tak i. Kolleksjonen har siden den gang utvidet seg til å omfatte jakker, sko, loafere, paraplyer og bag-er.

Det å gi den nostalgiske kalosjen en renessanse har vist seg å være stor suksess. SWIMS er i dag godt representert med omlag 600 utsalgssteder i over 25 land. Her i Norge selges kalosjene hos Ferner Jacobsen og Gunnar Øye. I utlandet finnes det et godt utvalg hos blant annet NK (Stockholm), Neiman Marcus, Saks Fifth Avenue og Bloomingdales (USA).

LES OGSÅ: Atle Pettersen får neglelakk-kritikk

LES OGSÅ: Europas hotteste prinser

LES OGSÅ: Ailo Gaup og Haddy N’jie best kledd på Idrettsgallaen 2012

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Herremote
  3. Armani
  4. Prada

Relaterte artikler

NYHETER

Slik holder du deg tørr og stilsikker på 17. mai

NYHETER

H&M åpner en av verdens største flaggskipsbutikker i Oslo

NYHETER

Beckham kaster nok en gang klærne i sexy reklame

NYHETER

Sjekk George Clooneys elleville prikkeantrekk

MANN

Høstens beste herresko til fest og hverdags

MOTE

Nettmillionærene: De tjener milliarder på Michael Kors-veskene dine

NYHETER

David Beckham skriver historie - kaster klærne for kvinneblad