Nyheter

Moteredaktør langer ut mot Fashion Week: - Dette er en vits og et freakshow

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Av MARTINE LUNDER, MARCUS HUSBY og ESPEN BRAATA (foto)

«Kjendisparodi», «pinlig arrangement» og «innholdsløst». Norske moteredaktører er ikke nådig i sin dom over Oslo Fashion Week.

I går kveld åpnet den 18. Oslo Fashion Week (OFW) i rekken.

I løpet av den kommende uken skal en rekke norske motemerker vise frem seg til butikkinnkjøpere, kjendiser og andre spesielt inviterte gjester.

Moteredaktør i bladet Cosmopolitan, Elisa Røtterud, var en av gjestene på rød løper i går.

Hun gledet seg til åpningsshowet. Men er krass i kritikken av arrangementet forøvrig.

– Oslo Fashion Week er en vits og et freakshow. Arrangementet er pinlig, og en revy på videregående skole har bedre standard.

– Hva tenker du spesifikt på?

– De trekker ofte inn ting som ikke har noe med mote å gjøre. På en av åpningene kom for eksempel Christine Koth dansende ut for å underholde. Det var jo morsomt, men det har jo ikke noe på en moteuke å gjøre, sier hun.

– Likevel går jeg alltid på OFW-åpningen på sommeren, fordi jeg mener det er min plikt som moteredaktør å støtte den moteuken vi faktisk har, sier Røtterud til VG.

Ikke alene

Heller ikke ELLE-redaktør Signy Fardal er særlig imponert over den norske moteuken. Hun mener arrangørene har en lang vei å gå før de når opp til samme nivå som våre svenske og danske naboer.

– Innholdsmessig er det veldig varierende. Ja, norsk motebransje er liten. Men i år tror jeg vi har den korteste moteuken noensinne, sier hun.

– I fjor var det mange som kalte Oslo Fashion Week en kjendisparodi. Er du enig i den kritikken?

– Ja, i kveld er det en kjendisparodi. Det er viktig at innholdet blir bedre, sier hun fra den røde løperen.

Moteansvarlig i minmote.no, Sonia Huanca Vold, vil ikke svartmale Oslo Fashion Week. Men hun mener de norske aktørene burde samarbeidet bedre for å unngå et uinteressant arrangement.

– De mest faglig kompetente individene i bransjen burde samlet seg for å promotere norsk design. Dessverre har ikke OFW klart å få til dette. Men det nytter ikke å syte og snakke bak ryggen på arrangørene. Man må se opp og frem, og komme konstruktive tilbakemeldinger, sier Huanca Vold.

– Alle har noe å tjene på at moteuken blir bra, legger hun til.

– Hvorfor gidder hun å komme?

Daglig leder i Oslo Fashion Week, Pål Vasbotten, er ikke enig i kritikken de norske moteredaktørene kommer med. Han reagerer også spesielt på Røtteruds «vits og freakshow»-kommentarer.

– Hvis hun mener det er en vits, hvorfor gidder hun å komme? Elisa kan være noe røff i ordbruken, men dette er jo ganske selvmotsigende. Dessuten vet jeg ikke hvor hun har det fra.

– Jeg har vært i denne bransjen i mange år, og mener at vårt arrangement er unikt og vanskelig kan sammenlignes med andre Fashion Weeks, sier han til VG.

Han er lei av at norske moteredaktører hakker på den norske moteuken, og etterlyser konstruktive tilbakemeldinger.

– Deres jobb burde være å se på arbeidet til designeren – ikke klage på at lyssettingen eller noe annet av det tekniske ikke er bra nok. Jeg savner konstruktiv kritikk, noe spesifikt å sette fingeren på. Hva annerledes kan vi gjøre? sier han.

SE BILDENE FRA ÅPNINGEN HER: Sjekk Pia Haraldsens ville sko

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Mote
  3. Oslo Fashion Week

Relaterte artikler

NYHETER

Jenny Skavlan forsvarer OFW: – Må ikke være som i Danmark og Sverige

NYHETER

Oslo Fashion Week kanselleres

NYHETER

Usikker skjebne for Oslo Fashion Week

NYHETER

Kulturministeren: - Norsk mote trenger et sterkere fagmiljø

NYHETER

Norske suksessdesignere med rekordomsetning: - Vi tør å være kommersielle

NYHETER

Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

NYHETER

Oslo Runway slipper visningslisten: By TiMo først ut