Lar vi oss lure?

Mari Glans
Publisert:

Jeg fant en ganske fiffig sak på NRK.no hvor de har konfrontert hårpleiemerket Schwartzkopf med å bruke ukorrekte begreper i sin siste reklamefilm. Schwarzkopf hevder at deres nye shampo reparerer håret i sju forskjellige dimensjoner, mens det rent matematisk kun eksisterer tre dimensjoner, fire om man regner med tiden.

NRK har intervjuet daglig leder for markedsføringen av Schwarzkopf, som innrømmer at ordet «dimensjon» ikke er korrekt og at det de egentlig mener er at shampoen reparerer syv forskjellige aspekter ved håret. Han sier også at det er vanskelig å etterstrebe 100 prosent sannhet når man skal kommunisere et budskap på 25 sekunder, ifølge NRK.

Hvorfor er dette så vanskelig? Kan man ikke begynne med å bruke korrekte begreper i det minste? Men dette er kun en liten brøkdel av feilinformasjon i reklame for skjønnhetsprodukter. For en stund siden ble det oppstyr da Cheryl Cole reklamerte for shampo med hodet fullt av extensions. Reklame for mascara er verstingene, ifølge en britisk undersøkelse blir det brukt datamanipulasjon på 58 prosent av alle mascarareklamer og det brukes løsvipper på 42 prosent av dem.

Og forbrukerne lar seg lure. Selvfølgelig gjør de det. Jeg skal innrømme at jeg også blir nysgjerrig på produkter som har fine annonser og reklamefilmer, selv om jeg vet at mye av det bare er juks.

Hva med deg? Lar du deg påvirke av flotte fremmedord og fine reklamer?

Publisert:

Finn mer innhold om: