Holzweiler med ny visning i København: – Tom og skjelven
KØBENHAVN (MinMote) Følelsene ble satt i sving da det norske merket holdt motevisning.
Onsdag viste Holzweiler sin kolleksjon for våren og sommeren 2020 i København. Kolleksjonen har fått navnet «past, present, future».
Det norske merket har hatt stor internasjonal suksess de siste årene, og under visningen var det flere kjendiser, influencere og journalister fra internasjonal motepresse til stede.
Det er Andreas Holzweiler, Maria Skappel Holzweiler, Susanne Holzweiler, Duy Dinh Ngo som står bak merket. Etter visningen møter MinMote en lettet designer-gjeng backstage.
– Nå er jeg bare tom og skjelven, sier Maria Skappel Holzweiler mens hun tørker tårer.
– Man blir aldri vant til dette, sier Susanne Holzweiler som innrømmer at de siste timene før showstart var hektiske.
Tenker bærekraft
Med den nye kolleksjonen tar Holzweiler et nytt skritt i en enda mer bærekraftig retning, hvor de ifølge brand director Susanne Holzweiler har jobbet mye med å finne nye, mer bærekraftige måter å bruke fibre på.
– Vi jobber i den bransjen som er verdens nest verste miljøsvin etter oljen, så selvsagt kjenner vi på det. Men det er også motiverende for det betyr at vi faktisk kan være med å bidra til en endring. Folk kommer til å fortsette å kjøpe klær, men vi må tenke nytt i alt fra produksjon til hvordan vi selger og bruker klær, sier hun.
Kolleksjonen besto blant annet av lette sommerlige plagg i en lys fargepalett, de klassiske Holzweiler-rutene og heklede statementpieces. Fargene som gikk igjen var lysegult, grønt, lys beige og svart.
Alt som produseres for å skape et miljø til visningen blir brukt videre, ingen ting skal bare lages for å så kastes. Fjorårets sommervisning ble holdt i et telt som nå er blitt til bærenett. Også backstageområdet blir plastfritt. Nylig arrangerte Holzweiler en aksjon for å samle søppel langs Akerselva i Oslo.
– Mange bekker små, sier Susanne og legger til:
– Med alt vi vet i dag vil jeg si at det er umulig å være et merke i 2019 og ikke bry seg om bærekraft. Det er blitt en selvfølge at vi gjør tiltak.
Modellene var stylet med naturlig sminke med farge i kinnene, og flere hadde også håret dratt bakover i en wet-look. Holzweiler-teamet hadde også fått med seg den norske modell-yndlingen Jeenu Mahadevan.
– Det er gøy å gå for Holzweiler, for det var en av de første visningen jeg gikk i begynnelsen av karrieren, sier Mahadevan som har jobbet for blant annet Alexander McQueen, Fendi og Dolce & Gabbana.
Viderefører mobilfritt konsept
Under fjorårets visning måtte de som satt i salen, til tross for millioner av følgere i sosiale medier, legge vekk mobilen for å være helt til stede under visningen. Dette konseptet ble i år videreført for å sikre at folk er til stede i nuet og ikke minst får med seg kolleksjonen. Likevel måtte noen tilpasninger til.
– Vi lærte sist at flere ble litt stresset av at vi ba de ha telefonen av fra de kom inn på location da mange bruker tiden før showet starter til å sjekke mail og jobbe, så denne gangen lar vi folk være på mobil helt frem til to minutter før showet starter, da deler vi ut «mobilsoveposer» vi har laget av rester fra skjerf. Vi vil at alle som er til stede skal se visningen ordentlig og ikke gjennom mobilen sin, sier Susanne Holzweiler.
I etterkant av visningen ble det gitt rungende applaus til det norske merket.
Har troen på Køben
I forkant av årets moteuker ble det kjent at Stockholm Fashion Week er avlyst. Også moteuken i Oslo, kjent under navnet Oslo Runway, endret sitt konsept og vil nå bli en festival som blander mote og kunst.
Dette er den sjette sesongen Holzweiler legger sitt show til moteuken i København. Nå håper de flere norske merker følger etter.
– Vi tror på en felles skandinavisk moteuke og synergien av å samle alt.
København er en fantastisk arena for dette fordi de har lang erfaring og de i tillegg til en visningsarena også har messene og masse innkjøpere fra hele verden. Så vi håper flere norske merker blir med oss til København neste runde!