Vognkampanje
Nyheter

Mødre verden over raser på grunn av vognbilder med bikinimodell

En bikinikledd supermodell viser frem barnevognmerket Bugaboos nyeste joggevognmodell. Det skaper kraftige reaksjoner i sosiale medier.

  • Line Blokhus
  • Thea Roll Rakeng
Publisert:
Vognkampanje

Foto: Vogue Nederland/Bugaboo (Gjengitt med tillatelse fra produsenten)

Vognkampanje

Foto: Vogue Nederland/Bugaboo (Gjengitt med tillatelse fra produsenten)

Et bilde fra nederlandske Vogue viser supermodellen Ymre Stiekema løpende med en Bugaboo-vogn – kun iført bikini. Bildene er tatt i forbindelse med et intervju med Stiekema, og er en del av markedsføringen av den nye joggevognen til det nederlandske merket.

Flere internasjonale medier, blant annet US Weekly og britiske Vogue, har omtalt de lettkledde bildene.

Les også:Historisk plus size-modell hylles for ny kampanje

Lite realistisk

MOR, LØPER OG MODELL: Ymre Stiekema i nederlandske Vogue med joggevognen Bugaboo Runner. Foto: Vogue Nederland/Bugaboo (Innhentet tillatelse)

Bildene, som Bugaboo nylig publiserte i et Facebook-innlegg og på sin Instagram-konto, har allerede fått mer enn 800 kommentarer – og mange er fra mødre som reagerer kraftig på det de mener er en svært lettkledd og lite realistisk kampanje.

«De fleste mødre ville aldri gjøre dette, uansett hvor godt trente de er. Som de fleste kjønnsdiskriminerende reklamer, bidrar dette bare til at kvinner og jenter sliter med å møte urealistiske standarder», skriver en Facebook-bruker, mens en annen peker på at Bugaboo ikke treffer målgruppen med bikini-kampanjen:

«Awww, det er nesten som om dere prøver å komme i kontakt med de virkelige vakre mødrene i denne verden. Og så feiler det bare helt.»

MinMote-leder Martine Lunder reagerer også sterkt på bildene.

- Jeg har Bugaboo-vogn selv, og må le høyt når jeg ser for meg at jeg løper i bikini med den foran meg - og det tror jeg de fleste mammaer også gjør. Men fra spøk til alvor er dette en skikkelig krise av en kampanje. Som om ikke presset på å få tilbake pre baby-kroppen fra før, gjør disse bildene det hele ende verre. Det beste jeg håper på er at de fremstår som så urealistisk at det blir komisk heller enn at det gir mammaer et direkte urealistisk bilde av hvordan de skal se ut, sier hun og legger til:

- Skikkelig skuffende av en motegiant som Vogue - og en vogngigant som Bogaboo, dette hadde de ikke trengt.

- Noe riv, ruskende galt

Forfatter og foreldreblogger bak «CasaKaos - en foreldreblogg for uperfekte foreldre», Marte Frimand-Anda, mener vognreklamen er provoserende og uheldig.

- Det er kun de færreste av oss som ser slik ut rett etter vi har fått barn. I følge landsgruppen av helsesøstre, tror sju av ti nybakte mammaer at kroppen skal bli slik den var før graviditeten bare få måneder etter fødselen. Dette lukter mye skuffelse og frustrasjon fra mødre med mammakropper som egentlig ser helt normale ut, sier hun til MinMote og fortsetter:

REAGERER: Marte Frimand-Anda er frilansjournalist, foreldreblogger og forfatter. Foto: Privat

- Når vi i tillegg ser en tendens der gravide kvinner slanker seg under svangerskapet fordi de verken vil legge på seg eller ha stor mage, og at det konkurreres i å føde minst mulig barn, da er det noe som er riv ruskende galt i vårt samfunn.

Frimand-Anda peker på problematikken rundt barselsdepresjon og fødselsangst.

- Dette øker i takt med at at kravet om å se bra ut under graviditeten og så fort som mulig etter fødselen blir større og større.Da synes jeg det er utrolig synd at en vognprodusenten velger å reklamere for vognen sin på denne måten, og ikke bruker sin påvirkningskraft og samfunnsansvar på en annen måte, sier hun.

Les også:Glem six-pack - nå er «pappakroppen» trendy

– Utviklet for aktive foreldre

Til MinMote uttaler Bugaboo at joggevognen «Bugaboo Runner» er utviklet med aktive foreldre i tankene.

– Vi ønsker å inspirere mødre og fedre overalt til å utforske verden sammen med sine familier, og samtidig opprettholde en aktiv og sunn livsstil, heter det i uttalelsen.

Vognmerket understreker at kampanjen er laget i samarbeid med Vogue, i forbindelse med en reportasje om Ymre Stiekema - som både er mor, løper og modell. I markedsføringen av den nye joggevognen, benytter merket - i tillegg til Stiekema - også andre aktive foreldre, inkludert egne Bugaboo-ansatte.

– Vi har absolutt mottatt kritikk for denne fotoshooten, men vi har også fått støttende reaksjoner. Vi mener at alle foreldre bør stå fritt til å gjøre det de selv ønsker, uansett hvilke treningsmål de har og hva de velger å ha på seg på løpetur.

Hva mener du om bildene? Diskutér gjerne i kommentarfeltet.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Kvinner raser mot «magetopp-råd» i Oprah magazine

  2. NYHETER

    Kvinner verden rundt slår tilbake mot viralt midje-triks

  3. NYHETER

    Starter nytt norsk merke: Fra finansøkonom til undertøysgründer

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Vogue

Relaterte artikler

NYHETER

Tusenvis har delt #Metoo: Vil vise omfanget av seksuelle overgrep og trakassering

NYHETER

Oslo Runway slipper visningslisten: By TiMo først ut

NYHETER

Los Angeles åpner modellbyrå for transseksuelle

NYHETER

Kjendisdesigner i hardt vær etter diskriminerende utsagn

NYHETER

Modell med Downs syndrom på catwalken under New York Fashion Week

NYHETER

Norsk moteuke markerer seg internasjonalt

NYHETER

Seks høydepunkter fra New York Fashion Week