Nyheter

Victoria's Secret-modeller er lei bilderetusjering

I forrige uke ble det kjent at supermodellen Gisele Bündchen (32) er lei retusjerte motebilder. Nå får hun støtte fra kollega Lily Aldrige (27).

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Det er ingen hemmelighet at bilderetusjeringsverktøyet Photoshop er flittig brukt i motebransjen, både i magasiner og reklamekampanjer. Nå er modellene lei av å bli retusjert til det ugjenkjennelige.

Det kom tydelig frem da Gisele Bündchen, en av verdens mektigste modeller, tok bladet fra munnen i forbindelse med en reklamejobb for det svenske motemerket BLK DNM. Reklameoppdraget ble nemlig fullført uten sminke og hårstyling. Det endelig resultatet ble heller ikke retusjert av designeren Johan Lindeberg som selv tok reklamebildene av Bündchen. Det satte den brasilianske skjønnheten stor pris på.

- Jeg elsker hans tilnærming fordi jeg føler kvinner bør være ekte og rå, og det skjer nesten ikke lenger. Det er våre feil som gjør oss unike og vakre, og han har skjønt det. Han retusjerer deg ikke og ber deg ikke se ut som noe annet enn deg selv, sier Bündchen i et intervju med motenettstedet Fashionista.

Det tok ikke lang tid før Bündchen fikk støtte av sin Victoria's Secret-kollega Lily Aldrige.

- Helt ærlig så liker jeg ikke Photshop. Når folk bruker Photoshop kan man plutselig bli helt ugjenkjennelig, sier Aldrige i et ferskt intervju med Huffington Post. Den amerikanske Victoria Secret’s-modellen er tydelig enig med sin kollega Bündchen og bruker sine fortenner som eksempel.

- Jeg har mellomrom mellom tennene og noen ganger fjernes det. Jeg elsker tennene mine - de er meg, forklarer hun i intervjuet.

Den norske motefotografen Marcel Lelienhof har jobbet med mange av de norske motemagasinene og tatt bilder av en rekke modeller. Fotografen mener diskusjonen rundt retusjering er vanskelig.

- Hvis en en modell stiller opp i en kampanje må han eller hun regne med å bli retusjert. Samtidig er folk nødt til å innse at mote ikke handler om virkligheten - det handler om å selge en drøm, sier Lelienhof til minMote.

Selv er han ikke så begeistret for retusj og forteller at han gjør lite av det.

- Jeg synes det er viktig at fotografer tør å være ærlige og ikke fjerne og pynte på all personlighet som ligger i et ansikt. Modeller ser ofte bra nok uten retusj, sier Lelienhof.

Den norske motefotografen bruker bildene til den britiske motefotografen Tim Walker som gode eksempeler.

- Tim Walker er en av de beste motefotografene vi har nå, og han retusjerer ikke i det hele tatt. Jeg håper dette kan bli en trend, avslutter Lelienhof som mener at ansvaret ikke bare ligger hos fotografen, men også hos motemagasinene.

Det Nye-redaktør Mari Midtstigen var for kort tid siden i søkelyset da hun forsvarte motemagasinets retusj av en forside prydet av den svenske motebloggeren Isabella «Blondinbella» Löwengrip. Hun tror at Bündchens uttalelse kan være et tegn på at noe skjer i bransjen.

- Vi ønsker ikke å gjøre så mye retusj, og vi informerer leserne våre om at bildene vi benytter i bladet kan være retusjert, sier redaktøren.

Midtstigen innrømmer til minMote at hun er glad saken om den svenske motebloggeren fikk oppmerksomhet.

- Det førte til at vi fikk snakket om våre holdninger til photoshopping. Vi vil helst at modellene og kjendisene vi bruker i Det Nye skal kunne kjenne seg igjen, samtidig tror jeg Det Nyes lesere har et bevisst forhold til at bilder de ser på trykk kan være behandlet i bildebehandlingsprogrammer, sier hun.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. Gisele Bundchen
  3. Retusjering
  4. Retusjert
  5. marcel Lelienhof

Relaterte artikler

NYHETER

ELLE-sjefen: – Nesten alle bilder er retusjerte

NYHETER

Norsk motepresse forsvarer retusjering

NYHETER

Norsk motemagasin bruker fire år gammelt Vogue-bilde på cover

NYHETER

Victoria’s Secret-modell får dårlig samvittighet: - Jeg ser ikke ut som på bildene

NYHETER

«Norske» Chrissy Teigen mener retusjering er «det verste»

NYHETER

Norske kjendiskvinner vil ikke bli
retusjert

NYHETER

Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress