PERFEKSJONERT TEKNIKKEN: Alle har sin egen måte å ta på caps på. Særlig ser brødrene Sebastian Salvesen Adams (t.v) og Alexander Salvesen Adams (t.h) forskjell på hvordan jenter og gutter har sine særegne metoder. Foto: Fredrik Solstad/VG
Nyheter

Varsity-brødrene om capsene: – Vi lager det vi ikke klarte å finne

Brødrene Alexander (28) og Sebastian Salvesen Adams (33) tror de traff en nerve motebransjen da de begynte å designe luksuscapser for snart fire år siden. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Brødrene Alexander (28) og Sebastian Salvesen Adams (33) har siden 2013 laget egne capser i kashmir- og merinoull til vinteren og lin til sommeren. Rektangelet med påskriften «VS» er eneste kjennetegnet på den ellers nøytrale capsen.

– Kort fortalt så lager vi produktet vi selv ikke klarte å finne, forteller Sebastian.

I dag har de én fulltid- og to deltidsansatte i lokalene i Industrigata, capsene deres selges i 45 butikker rundt om i Norge og sju butikker i utlandet. Brødrene hadde driftsinntekter på over 3 millioner kroner i 2015.

– Det har vært kritisk viktig for produktet at vi har hatt butikken. Der har vi møtt kundene og sett hvordan capsene har funket og hvilke justeringer som bør gjøres, forteller Alexander.

TILBEHØR

Disse står bak Norges kuleste brillemerke

FIKK AUDIENS AV KONGEN: Brødrene Alexander Salvesen Adams (t.v) og Sebastian Salvesen Adams (t.h) designer capser til flere millioner i året. Foto: FREDRIK SOLSTAD, VG

– Flaks med motebildet

Brødrene ville lage en caps som ikke var tilknyttet et sportslag, og som kunne passe i hverdagsgarderoben. I 2016 gjorde athleisure-trenden sitt inntog i motebildet, og flere begynte å bruke sportsklær til hverdags. Og det ser ikke ut til at den trenden vil ende i 2017.

– Nå har jo Hennes & Mauritz en caps som er en kopi av vår, og det er jo litt morsomt, smiler Alexander.

DETALJER: De nøytrale capsene er lettere å kjenne igjen på baksiden. Foto: Fredrik Solstad/VG

I løpet av tiden i butikken kommer det en jente inn med en caps fra nettopp H&M som hun fikk til jul, men hun ønsket seg Varsity-caps og tok saken i egne hender. Capsene ligger i den midterste prisklassen, og guttene plasserer dem i «premium»-klassen.

De mener at de ikke er de dyreste, men forstår at mange syns det er mye penger å gi 500 til 1000 kroner for en caps. Samtidig tror de at både passform, kvalitet og andre stoffer gjør at de kan hevde seg.

Brødrene legger ikke skjul på at de også har hatt flaks med at motebildet ser ut som det gjør.

– Vi har ikke funnet opp hjulet på nytt, vi har bare videreutviklet det, forteller Alexander.

– Basert på kundegruppen vi nå har, tror jeg at vi traff et behov i markedet, legger Sebastian til.

NYHETER

Dette er vårens trender

– Fordel å satse når man er ung

Brødrene har siden de var små diskutert ideer, men før de satset på Varsity tok Alexander økonomiutdanning i London og har jobbet i banken Barclays. Sebastian er utdannet innen produktdesign og har jobbet med forskjellige gründerprosjekt.

– Vi bestemte oss for å satse da Alexander skulle flytte hjem, forteller Sebastian og Alexander fortsetter:

– Jeg hadde lenge tenkt på at jeg ønsket å komme hjem og starte noe eget, også er det en fordel å satse når man er ung.

Saken fortsetter under bildet

HJEMMESNEKRET: Skiltet har Sebastian Salvesen Adams (t.v) og Alexander Salvesen Adams (t-h) laget selv, hyllene og lysene i butikken har de kjøpt billig og satt opp på egen hånd. Foto: Fredrik Solstad/VG

Hadde kun råd til hyller på en vegg

Så begynte de å lete etter produksjonssted og fabrikk som ønsket å jobbe med dem.

– Opplaget tar deg i starten, røper Alexander.

– De fleste fabrikkene vi tok kontakt med var jo helt uinteressert i å jobbe med oss, legger Sebastian til.

Til slutt fant de en fabrikk i Vietnam som virket seriøs, og etter at de besøkte den så den ut til å produsere etisk også. Guttene forteller at man ikke har råd til å gamble på å produsere uetisk i dag.

LIVSSTIL

Slik lever du både etisk og forfengelig

De tok sparepengene, bestilte mellom 500 og 1000 capser og startet butikken.

– Vi hadde bare en vegg i starten fordi det var det eneste vi hadde råd til. Vi

FOR DE SPESIELLE: De beste kundene fikk capsstativ med intialene sine på til jul, her er Sebastian Salvesen Adams sin. Foto: Fredrik Solstad/VG

bygde den med hyller vi kjøpte billig fra USA, og vi hadde bare nok til å fylle midten av reolen der med capser, forteller de.

– I starten har du mye tid og lite penger, så da gjelder det å utnytte tiden til å utvikle produktet mest mulig. Først når det begynner å gå bra og man får mindre tid og mer penger kan man begynne å kjøpe tjenester, legger Sebastian til.

Fikk audiens på grunn av capser

Etter tre år med Varsity føler de at de kommet over «nybegynnerkneika», og ser nå mot utlandet.

– Vi skal bruke de neste månedene på å finne ut akkurat hvor vi vil satse, også må vi starte på nytt der. Da skal vi bygge opp butikk, merkevare og sette oss inn i alt praktisk med økonomi og regler. Heldigvis får vi god hjelp av Innovasjon Norge, forteller de.

NYHETER

Vil utfordre interiør-Norge

Brødrene fullfører hverandres setninger, og innrømmer at de har prøvd å advare de ansatte mot den direkte tonen mellom dem. Varsity har samtidig bragt med seg en rekke store og små høydepunkt.

– Det største tror jeg var da vi fikk audiens hos kongen og dronningen på grunn av capser, smiler Alexander.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Profilerte motebloggere når ikke opp i bloggkåring

  2. LIVSSTIL

    Feel good-spalten: Motegründer Anett Ringstad

  3. KLÆR

    Lær av ekspertene: 10 vinterantrekk til inspirasjon

Relaterte artikler

NYHETER

Varsity-brødrene om utenlandssatsingen: – Du rekker å bli usikker

NYHETER

Camilla Pihl lanserer klesmerke: – En drøm som går i oppfyllelse

KLÆR

Varsity-jakke: Fra Harvard til hip-hop

TILBEHØR

Marikken (22) omsetter for millioner

NYHETER

Julie Josephine Blystad sluttet i jobben for å lage den perfekte hvite t-skjorten

KJENDIS

Marte Krogh om: Klesmerket, samlivsbruddet, singellivet og morsrollen

NYHETER

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Kanskje corona ga oss dytten vi trengte