EKSKLUSIVT: Juicy Couture har til og med ligget blant verdens mest eksklusive butikker på New Yorks 5th Avenue. Foto: NTB Scanpix

Kaur SimmiAftenposten
Nyheter

Massenedleggelse av joggedress-giganten Juicy Couture

Juicy Couture gjorde megasuksess med knallfargede og bling-bling-glitrende velur-dresser på begynnelsen av 2000-tallet. Drøye ti år etter oppstarten, stenges nå alle Juicy-butikkene i USA.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:
Juicy Couture

DRONNINGEN AV JOGGIS: Ghetto-fabulous-artist Jennifer Lopez har alltid hatt en forkjærlighet for feminine joggedresser, og hadde selvsagt en rosa variant fra Juicy Couture. Her på «The Today Show» i 2001. Foto: Getty Images

Juicy Couture

ROSA ARVING: Juicy-dressene ble et statussymbol for nyrike kvinner - blant dem Paris Hilton, som hadde skapet fullt. Foto: NTBG Scanpix

Juicy Couture

KJENDISFAVORITT: Britney Spears kastet seg selvsgat også på velour-trenden i 2009. Foto: NTB Scanpix

Juicy Couture

FRUSTRERT FRUE: Eva Longoria jager vekk en fotograf i sin Juicy Couture-dress, under «Frustrerte Fruers» glansperiode i 2009. Foto: NTB Scanpix

Lyseblå og rosa velur, med glitrende små stener eller gullbroderier på ryggen og rumpa - du husker helt sikkert joggedressene fra Juicy Couture. Kanskje har du til og med en hengende bakerst i skapet - selv om du vet at sjansene er svært små for at den rykker fram igjen.

Nå stenges imidlertid dørene hos samtlige Juicy Couture-butikker i USA, ifølge motenettstedet Racked. Flere butikker er allerede stengt, og operasjonen skal fullføres i løpet av juni. Det vil si at over 100 butikker skal stenges.

Kjøpe klær i utlandet? Disse tollreglene må du kunne!

Sexy versjon av joggedressen

MinMote-leder Sonia Huanca Vold har selv vært stolt eier av en rosa variant, men er ikke overrasket over at merket har falt i stjerne med årene.

- Juicy-joggedressen ble svært ettertraktet blant unge jenter, slik vi tidligere hadde sett med Miss Sixty-buksen og Buffalo-skoene. Joggedressene skulle ikke bare brukes innendørs eller på trening. De skulle synes og gjerne være i sterke farger. Buksene, som var stramme øverst og vide nederst, fremhevet baken mens de korte jakkene gjerne viste en liten glipe av magen. Juicy relanserte rett og slett joggedressen i en sexy versjon, sier Vold og fortsetter:

- Problemet med denne typen må-ha-plagg er at de veldig raskt blir erstattet med noe nytt. Og når noe har blitt allemannseie får det fort harrystempel. Jeg er overrasket over at de faktisk har klart å holde det gående såpass lenge.

Går du heller for jeans? Se hvordan du får fin jeans-rumpe her!

Kjendisfavoritt

Juicy Couture har solgt alt fra joggedresser til kjoler, smykker og tilbehør siden 1997, og hadde stor suksess fram til midten av 2000-tallet. Jentene bak merket, Pamela Skaist-Levy og Gela Nash-Taylor, var nemlig langt framme i skoene når det gjaldt markedsføring; de var blant de første til å aktivt pushe gratis joggedresser til store stjerner og deres stylister. Og det funket. Etter kort tid var kjendiser som Paris Hilton, Eva Longoria, Jennifer Lopez og Britney Spears på kundelisten, mens Madonna fikk skreddersydd sin variant.

Deretter tok de svimlende priser - gjerne flere tusen for en matchende jakke og bukse - fra fashionistaer over hele verden. Etter noen år tok likevel hypen slutt, og merket - som gjerne kalles klærnes svar på UGGs - har blitt fjernet fra sortimentet til luksusvarehuser Bergdorf Goodman og kuttet kraftig ned på hos Bloomingdale's, Neiman Marcus og Saks Fifth Avenue.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Stil
  2. Kjendiser
  3. Bestselger

Relaterte artikler

NYHETER

Ble kåret til ikon av Billboard - sjekk Jennifer Lopez' stilforvandling

NYHETER

Kim Kardashian og Paris Hilton gjenskapte ikoniske bilder

KLÆR

Joggedressen gjør super-comeback i motebildet

KLÆR

Slakter sommerens shortsmote: - Altfor kort

TILBEHØR

Camilla Pihl for Bianco: Skoene du bør shoppe og droppe

NYHETER

Designeren bak Kim Kardashians brudekjole er avslørt

KLÆR

Tre absolutt ikke kjedelige jobbantrekk