Nyheter

Salong vil slutte med sponsede behandlinger

GRATIS FOR KJENDISER? Nå raser debatten rundt sponsede skjønnhetsbehandlinger.

Slutt på gratis kjendisbehandlinger og nye skriftlige kontrakter er blant grepene profilerte skjønnhetssalonger tar etter Gevir-avsløring.

  • Malin Gaden
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Emma Louise Fon Mathisen
Publisert:

I en stor sak hos Avisa Oslo kommer det frem at det har vært stor misnøye hos flere av de ansatte i den Oslo-baserte frisørsalongen Gevir. Ansatte hevder i avisen at de tidligere ikke har fått betalt når de har blitt pålagt å utføre sponsede behandlinger på kjendiser.

MinMote har vært i kontakt med Gevir-grunnlegger Agnes Gulbrandsen, og hun skriver i en e-post at det ikke stemmer at noen arbeider ulønnet eller gratis i Gevir.

– Frisørene i Gevir får lønn for å utføre sponsede behandlinger. Det har de hatt hele tiden. Gratis styling til profiler – såkalte sponsede behandlinger – er ikke ensbetydende med gratis arbeid, sier Gulbrandsen til MinMote på spørsmål om frisørene har fått betalt for disse jobbene før Avisa Oslo begynte å undersøke saken i september.

GRÜNDER: Agnes Gulbrandsen i frisørsalongene Gevir som har bygget seg opp som noen av Oslos mest populære salonger. Hun forteller at alle ansatte frisører har hatt en grunnlønn på tariff og provisjon.

– Vitner om misforståelse

– Hva med alle frisørene som hevder at de ikke har fått betalt for sponsede oppdrag? Er det løgn?

– Det vitner om en misforståelse av hva lønnsordningen i Gevir innebærer. Lønnsmodellen hos Gevir, og i frisørbransjen forøvrig, er annerledes enn ordinær timebetaling, er ikke ensbetydende med at folk jobber gratis. Den provisjonsbaserte lønnsmodellen innebærer at man får høy provisjon for noe av arbeidet, og at andre oppgaver er en del av det løpende arbeidet i en salong, som alle må delta i.

– Har frisørene alltid fått timebetalt for å utføre sponsede behandlinger?

– Nei, de har ikke fått timebetalt for å utføre de sponsede behandlinger. På samme måte som de heller ikke har fått timebetalt for å koste gulvet for hår i salongen, eller delta i møter. Men alt dette er arbeidsoppgaver de har fått lønn for.

– Har dere valgt å gjøre noen endringer eller vurderinger rundt dette med sponsede behandlinger etter at saken på søndag kom ut?

– Vi er selvsagt opptatt av at alle involverte skal oppleve det å jobbe med profilerte hedersgjester som positivt, ettersom det gagner både arbeidsplassen og den enkelte stylist. Dersom enkelte frisører ønsker en annen lønnsmodell, er vi åpne for å se på det. Det kan for eksempel innebære at man jobber mindre provisjonsbasert, og heller med faste timesatser for alle arbeidsoppgaver som inngår innenfor arbeidstiden.

– Jeg tror de fleste forstår at man ikke nødvendigvis kan få pose og sekk. Hvis det er noe vi skal se på av endringer, så er det formuleringene i våre arbeidskontrakter – for å sikre at alle medarbeidere forstår hva den gode, provisjonsbaserte lønnsordningen innebærer.

Reaksjonene rundt Avisa Oslos sak har vært mange, og skapt debatt i bransjen. Nå tar også flere profilerte Oslo-baserte skjønnhetssalonger spons-grep.

– Kunne fordelt ansvaret litt på kjendisene også

Miriam Andresen fra Amnt i Oslo sier at frisørene deres er selvstendige og har leid seg en plass i konseptet, og dermed ikke er ansatt.

– Hvis de gjennomfører en behandling som vi i felleskap har avtalt, så får de ikke betalt, men salongen står for alle utgifter. Hvis jeg spør om de kan gjøre et oppdrag utenom avtalen, så får de betalt for det.

Avtalen de har seg imellom er ifølge Andresen muntlig, men det vil hun nå gjøre en ny vurdering på.

– Det kommer til å være på agendaen for neste fellesmøte om vi skal gjøre avtalen skriftlig. Åpen kommunikasjon og alles beste er tatt med i betraktning. Men jeg synes det er viktig å få frem at frisørene hos oss har lyst til å gjennomføre behandlingene.

MUNTLIG AVTALE: Miriam Andresen fra Amnt sier at de i fellskap har kommet frem til en avtale som er gunstig for alle parter, og at dette er kommunisert fra frisørene.

Hun sier til MinMote at for salonger som fører en bedriftsmodell med selvstendig næringsdrivende, er disse samarbeidene nyttig for den enkelte frisørens markedsføring, og at det derfor oppleves som gunstig for alle parter.

Hun forstår debatten som har dukket opp rundt sponsede behandlinger, og mener det må være en jevn fordeling av ansvar mellom salongeier, frisørene og kjendisene, slik at det blir en rettferdig «gi og ta»-situasjon.

– Kanskje man kunne fordelt ansvaret litt på kjendisene også. De kunne kanskje vurdere å være litt større bidragsyter til å støtte oppunder en lokal bedrift de går god for, og dermed benytte plattformen sin litt bedre.

Hun håper debatten fører til forbedring.

– Vi er mennesker, og kan trå feil, men jeg håper de det gjelder velger å anse kritikken som en mulighet for selv-refleksjon, forbedring og vekst.

Velger selv – får ikke ekstra lønn

Medeier i neglesalongen S&M, Marianne Vinje, sier at de har langvarig samarbeid med noen profilerte kunder. Dette innebærer flere av Norges største moteinfluencere.

– Vi har brukt det som markedsføringsmetode, men det er noe jeg og medeier bestemte fra start, så vi tar de samarbeidene selv, sier hun og fortsetter:

– Det er vår beslutning å ta inn sponsede samarbeid, og da skal vi ta støyten av det.

SALONGEIER: Marianne Vinje er medeier i neglesalongen S&M.

De ansatte i salongen jobber på provisjon, og får dermed ikke betaling om de gir gratisbehandling. Hun forteller til MinMote at det ikke er forventet eller krevd, men at de ansatte bestemmer selv om de vil gi sponsede behandlinger.

– Hvis de velger å gjøre det, får de ikke betaling. Men de står fritt til å velge om det er noe de ønsker å gjøre, det ligger ikke noe forventning i det. De må bestemme om de synes det har noe verdi for dem utover å få lønn.

Hun forteller MinMote at dersom salongen blir spurt om å stille opp på et event, krever de betaling.

– Vi sier aldri ja til å være med på eventer dersom vi ikke får betaling tilsvarende det vi ville tjent om vi jobber med kunder, og det er ikke noe vi krever at våre ansatte skal gjøre eller være med på.

Salonger tar grep

Hos salongen Inch på St. Hanshaugen i Oslo har de tidligere hatt flere sponsede kjendiser. Det vil det nå bli en slutt på.

– Vi har nå bestemt oss for å slutte med sponssamarbeid i vår salong. Det tror vi både er bra for oss, våre ansatte og bransjen som helhet. Det er på tide med et skifte, skriver ledelsen Caroline Hauer og Nikola Grozdic i en samlet uttalelse til MinMote.

De sier videre at det har vært viktig for dem at frisørene får betalt for arbeidet de gjør, uavhengig om det har vært en betalende eller sponset kunde.

– Sponssamarbeid anser vi som en ren markedsføringskostnad og bør bæres av bedriften og ikke hver enkelt ansatt, sier ledelsen og legger til:

– I vår salong har vi ikke hatt en kultur der vi oppfordrer til sponssamarbeid, men vi har hatt noen avtaler etter ønske fra frisøren selv. Der har vi selvfølgelig betalt frisøren for tiden som er lagt ned i arbeidet.

ØYENBRYN-GRÜNDER: Silje Noreng.

Hos øyenbrynssalongen Brow Rehab har de ansatte cirka to sponsede kunder hver. I etterkant av Gevir-saken har eier Silje Noreng valgt å ta grep i salongen. De skal nå skrive kontrakt rundt det sponsede arbeidet de gjør, og holde det atskilt fra den daglige driften.

– De ansatte har uansett alltid fått betalt, sier Noreng.

Øyenbrynsgründeren sier til MinMote at sponsede kunder har vært viktig for salongen i etableringsfasen, men at de aldri har betalt kjendiser for å reklamere.

– Da trengte jeg kjente fjes. Nå sier vi nei til veldig mange som spør om å bli sponset. Det er heller ikke heldig om vi oppleves som en salong som har mange gratiskunder. Vi har ikke lyst til å være en salong som kun er for kule kjendiser. Brow Rehab er for folk flest.

Hun beskriver Gevir-saken som en viktig debatt i bransjen.

– Det er et alternativ å droppe sponsen fullstendig, og det hadde kanskje vært det beste. Samtidig er det også noe vi har fått mye fint ut av.

Mener sponsing er uting

Hos salongen Syvogtyve i Bygdøy allé i Oslo har de også sponsede kjendiskunder. Eier Jørgen Lilleløkken sier han håper på å se en endring i spons-kulturen fremover.

– Syvogtyve ønsker på ingen måte å være eller fremstå som en «spons-salong» og vi sier nei til det absolutt aller meste av henvendelser. Per i dag har vi kun et samarbeid gående, som selvfølgelig forgår etter frisørens ønske og premisser. Av dette samarbeidet har vi sett effekt, sier han og legger til:

– Jeg personlig er veldig lite fan av sponskulturen, og har alltid ment det er en uting. Men jeg forstår fristelsen og at noen prøver seg, selv om jeg mistenker at 90 prosent av samarbeidene gir lav uttelling.

Harlem Alexander er medeier i Jan Thomas Studio på Frogner. Han ønsker debatten velkommen, og mener den er på overtid.

– Vi sponser ingen. Jeg syns heller ikke noe om det, sier han og legger til:

– Det er fordi vi har nok å gjøre. Hvis du skal sponse er det for en grunn, kanskje man trenger mange nye kunder og reklame. Om vi tidligere har sponset noen, har salongen alltid betalt stylisten.

GLAD FOR DEBATTEN: Harlem Alexander (t.v.) i Jan Thomas Studio. Han er samboer med Jan Thomas.

Gjør ingen endringer

Hos den nyoppstartede salongen Vest, som drives av Aller Medias skjønnhetsekspert Cecilie Krogh, vil de ikke gjøre noen endringer etter Gevir-saken, og fortsatt ta imot enkelte sponsede kunder.

– Når frisører her gjør arbeid som er redaksjonelt eller spons, så vil de alltid få betalt ordentlig fra salongen. Det er viktig for salonger å synes i motebildet og i redaksjonelle flater, men som en arbeidsgiver står vi ansvarlig for at ansatte kan betale regningene sine samtidig som de etablerer seg. Ingen frisører skal jobbe i min salong uten å få en ordentlig lønn, sier hun.

VIL SIKRE GODT ARBEIDSMILJØ. Cecilie Krogh.

Oslo-salongen VAAR, som blant annet har stylet håret til Jenny Skavlan og Tone Damli, skriver i en samlet uttalelse fra ledelsen at alle deres ansatte får full lønn hvis behandlingen er rabattert.

Forsetter med sponsede kunder

Hendrix Liam, eier av salongkjeden Hendrix Hair, forteller at da han for 11 år siden startet sin første salong, klarte han det basert på omtale gjennom bloggere. I dag leier frisørene plass i hans salonger, og styrer sin arbeidshverdag deretter.

– Vi har en praksis hos oss der frisørene tar kontakt med de influencerne de ønsker, slik at de kan se hva slags fordel de kan få ut av det samarbeidet.

– Kan frisøren gjøre hva vedkommende vil?

– Egentlig kan de det. Vi har noen «best practice»-anbefalinger, som blant annet går på at man bør bruke sosiale medier for å få eksponering og bygge nettverk.

BYGDE SALONG PÅ BLOGGERE: Hendrix Liam har hatt suksess med influencer-samarbeid.
Publisert:

Les også

  1. HÅR

    3 tegn på at håret ditt trenger en klipp

  2. HÅR

    Frisørtest: Er Cutters like bra som dyrere alternativer?

Relaterte artikler

NYHETER

Influencere tause om frisør-debatt: – Hvorfor sier ingen noe?

NYHETER

Norske merker om interns: – En reality check

NYHETER

– Ingen skal oppleve å bli utnyttet på arbeidsplassen sin

NYHETER

Praktikant manglet lovet lønn – Holzweiler rydder opp

NYHETER

Motegigant søkte ulønnet intern – fjernet annonse

NYHETER

Malin tok vippebehandling – ble redigert

NYHETER

Holzweiler søkte ulønnet praktikant