Nyheter

Norske suksessdesignere med rekordomsetning: - Vi tør å være kommersielle

Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors bak det norske klesmerket Mardou & Dean har våget å satse på kommersielt design. Det lønner seg.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors bak det norske klesmerket Mardou & Dean har våget å satse på kommersielt design. Det lønner seg.

I kveld viser den norsk-svenske duoen sin første kolleksjon med full garderobe for menn og kvinner på Oslo Fashion Week. Inntil nå har de gjort seg kjent for sine jeans, og det siste året har vært en stor opptur for Ingrid og Patrik. Mens de i fjor åpnet butikk på Majorstuen og omsatte for rundt én million kroner, har de hittil i år omsatt for fem millioner.

Må selge for å overleve

Mardou & Dean er et av få norske klesmerker som gjør stor salgssuksess, og duoen er ikke i tvil om hva som er årsaken:

- Det finnes mange flinke norske designere, men ikke så mange som faktisk selger mye. Jeg tror hemmeligheten bak vår suksess er at vi tør å være kommersielle, samtidig som vi kan stå inne for det vi gjør. Vi har rett og slett funnet en balanse, og vi vet at om vi ikke selger noe, så forsvinner vi, sier Patrik, som er økonomiutdannet i Stockholm og Uppsala.

- Jeg tror mange norske designere er litt for fine på akkurat det der, de prioriterer sin egen kunst så mye at det ikke selger til andre. Moods of Norway er et godt eksempel på det motsatte – folk kan mene hva de vil, men tross alt lykkes de med det de gjør. For vår egen del har vi også fått god drahjelp med kapital fra våre samarbeidspartnere, fortsetter han.

- Så den kommersielle tilnærmingen går ikke ut over det kunstneriske i det hele tatt?

- Nei, og det håper jeg at vi klarer å motbevise. Vi har jo også laget noen ville showpieces, men de skal ikke gå i produksjon, forklarer moteutdannede Ingrid.

Mardou & Dean vant designerprisen Nåløyet i 2010, og har siden det åpnet butikker i både England og Italia. Nå er de på leting etter sitt andre lokale i Oslo.

- Da vi vant Nåløyet, fikk vi allmennhetens oppmerksomhet, og det var på mange måter starten på vår kommersielle suksess, sier Patrik.

Kjendisjeans

Også kjendiser som Nicole Rtchie og Byrdie Bell har lagts sin elsk på de norsk-svenske jeansene, som fyller fem år i år.

- Det er kjempegøy å se klærne vi har laget på kjendiser. Det er enda vanskeligere å få et så kommersielt produkt som et par jeans plassert på en stor kjendis enn en ekstravagant kjole, så det gjør det ekstra morsomt, mener Patrik.

Ingrid holder imidlertid fast på at det er like morsomt å se helt vanlige folk kledd i Mardou & Dean.

- Når en kjendis bruker et spesielt merke er det jo ikke tilfeldig, det er nøye planlagt. Og det er klart at det er vanskelig å få til, men jeg får fortsatt mest sug i magen når jeg ser en helt vanlig jente i jeans fra Mardou & Dean, ettersom hun personlig har valgt å kjøpe den buksa i vår butikk, forklarer Ingrid.

Forsiktig med OFW-kritikken

Nå håper duoen imidlertid å vise at de kan mye mer enn å lage jeans. Kolleksjonen som skal vises på moteuken i kveld, består av alt fra sko til kjoler og jakker.

- Det har vært målet og drømmen hele tiden å lage en full kolleksjon med alle typer plagg, sier Ingrid.

Tidligere denne uken fikk Oslo Fashion Week krass kritikk fra Cosmopolitan-redaktør Elisa Røtterud, som kalte arrangementet et freakshow. Også i andre medier og tidligere år har OFW blitt kritisert for manglende seriøsitet, men designerduoen er forsiktige med sin kritikk.

- Jeg forstår mye av kritikken, men er ikke så interessert i å kritisere noe selv, ettersom jeg ikke har gjort noe for å gjøre det bedre. Alle i bransjen, framfor alt de største aktørene, burde ta på seg en del av ansvaret for å forbedre standarden på OFW, sier Patrik.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. OFW

Relaterte artikler

NYHETER

Norsk designerduo i retten etter konkursbegjæring

NYHETER

Norske suksessdesignere vil bort fra sexy-stempelet

NYHETER

Mardou & Deans høstvisning: - Sexy på en smart måte

NYHETER

Norsk designerduo i retten onsdag

NYHETER

Norske designere satser på klessalg til 25 millioner

NYHETER

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

NYHETER

Moods of Norway legger om stilen