H&M-klare Donatella: - Jeg vil gjenforenes med Versace
Donatella Versace (56) vender tilbake til Versaces røtter snart 15 år etter at broren Gianni Versace ble skutt og drept i Miami.
- Dette er hele historien til Versace, sier Donatella til VG etter Versace-visningen i Milano forrige fredag.
Her var Miami-pasteller og glamour inspirert av byen der broren Gianni hadde sitt andre hjem og der han ble drept.
Her er havfruer, sjøskjell og nagler i gull i en eneste gyllen hyllest til Gianni Versace.
Kolleksjonen fra catwalken under moteuken i Milano vil også gjenspeile seg i den kolleksjonen Versace har designet for Hennes & Mauritz og som kommer i salg 17. november.
- Fokuset her vil bli på Versace-ikoner, sier hun til moteskribenten Suzy Menkes i International Herald Tribune.
Tilbake til det opprinnelige
Den amerikanske Vogue-redaktøren Franca Sozzani er venninne av Donatella Versace. Hun sier til VG om Donatellas vei tilbake til Versace:
- Nå har hun gått tilbake til det virkelige Versace. Dette er det rette øyeblikket og gjøre det. Og det var på tide.
Donatella har strevd lenge. Hun ville prøve nye veier til Versace. Under press fra andre som ville dytte henne i nye retninger, i redsel for at Versace ikke skulle funke på samme måte, sier Franca Sozzani.
Siden broren tragisk ble skutt ned i Florida i juli 1997, har søsteren Donatella vært motehuset Versaces kreative leder.
Før Gianni Versaces død, delte de to på oppgaven med å være kreativ leder for Versace.
Etter hans død måtte Donatella ta den tunge jobben alene. Ingen lett oppgave å hoppe etter en designer som ble beskrevet som motens Elvis.
Det var Versace som skapte begrepet «glitz», det betegnende uttrykket for glamour og rock.
«Min mote er alltid blitt forbundet med rock`n`royality, sa Gianni Versace selv og siktet til så forskjellige kunder som Madonna og Diana.
Pussig nok delte de to på posisjonen som de Versace mente hadde hatt størst innflytelse på hans arbeid.
Den lille hvite kjolen
- I det øyeblikk Lady Di begynte å bruke Versace, ville alle ha den samme lille hvite kjolen. Det store med Madonna er hennes innflytelse blant de unge, sa Versace.
Den lille hvite kjolen hadde Donatella på seg på Versace-showet forrige fredag. Den er ikke veldig unnselig, men veldig ikonisk.
Kamp for tilværelsen
Til tonene fra Billy Idols «Hot in the City» gikk mannekengene på rad og rekke i en dampende sommersexy kolleksjon med en urban atmosfære.
Vogue-dronningen Franca Sozzani sier dette om Donatellas kamp for tilværelsen de siste årene:
- Donatella har virkelig overlevd i en vanskelig situasjon, som også har vært veldig tøff for hennes datter, sier Sozzani om Gianni Versaces niese Allegra som var hans niese og arvet halve imperiet 11 år gammel.
Donatella selv sier det slik:
- Jeg ønsker å gjenforenes med Versace. Og i denne kolleksjonen omfavner jeg her hele Versace-glamouren i en sterk, sexy het sommernatt.
Vil gi Italia sexy makt
Designer Kristian Aadnevik har tidligere designet en kolleksjon for Versace, og var for noen år siden hentet inn for å fornye huset.
- Jeg synes det er spennende at Donatella drar fram igjen noen av de typiske Versace-elementene, og synes samtidig at hun har gjort det med en del av sin egen signatur.
Jeg har troen på at Versace ville komme sterkere fram nå med H&M samarbeidet og fokus på det som virkelig var med på å definere merket i sin storhetstid.
Lisbeth Guldbrandsen, moteredaktør i magasinet Henne mener veien tilbake til Donatellas ikoniske uttrykk også kan ha andre årsaker:
- Kanskje kjenner hun også på at det man trenger i et kriserammet Italia og Europa er glamour og en «sexy power look»?
- Hennes utfordring er at Versace-stilen er veldig glamorøs og italiensk - eller latinsk - og det er en del markeder hvor dette blir veldig fremmed hvis stilen kjøres på «fullt volum».
I perioder med et mer nedtonet motebilde, som for eksempel minimalismebølgen vi har hatt de siste sesongene, så kan Versace bli for mye glam.
Donatella har derfor forsøkt å modernisere Versace-looken, forklarer Guldbrandsen.
- Vårkolleksjonen er veldig annerledes - her er gamle, kjente Versace-motiver som gullnagler, fantasiprint, Miami-pastellfarger og kortkorte skjørt. Her går hun tilbake til røttene - det kan ha noe med at hun er H&M's designer denne høsten og vil markere hva Versace står for en ny kjøpergruppe.
Les også:Versace designer for H&M