Moteikonet Alexa Chung satser på norsk shoppe-app
Modell og it-jente Alexa Chung (31) har kjøpt seg inn i en norsk mote-app. Nå fronter hun tjenestens internasjonale lansering.
Det er den Telenor og Schibsted-eide shopping-appen SoBazaar, som har har endret navn til Villoid, Chung har kjøpt en andel av.
Saken er også omtalt av ELLE UK, og i desember skal Chung pryde forsiden av magasinet for å snakke om blant annet appen.
Denne uken var det lanseringsfest for appen i New York, hvor blant annet Tone Damli var og festet med Alexa Chung i pysjamastema. One Direction-stjerne Harry Styles har også lagt ut bilde av seg selv fra festen.
- Inspirerende samarbeidspartner
Den britiske modellen Chung har lenge vært og er «musen» til flere store designerne. Den ikoniske Mulberry-vesken «Alexa» er oppkalt etter nettopp henne, hun er redaktør i prestisjefylte Vogue og hun har mer enn 1,8 millioner følgere på Instagram.
VGs MinMote lanserte tidligere i år integrerte kjøpslenker til shopping-applikasjonen. Og i disse dager vil enda flere eksponeres for den norske tjenesten, ettersom applikasjonen nå rulles ut globalt.
– Alexas inntreden i selskapet betyr at vi har den tyngden og den frontfiguren vi trenger for å lansere Villoid internasjonalt. Hun er et globalt «fashion icon» med stor following i England, Frankrike, USA, Brasil og ikke minst Asia, hun åpner dører for oss hos media, brands og andre spennende motepersonligheter, sier grunnlegger Jeanette Dyhre Kvisvik til MinMote.
Les også:Norsk moteuke markerer seg internasjonalt
Shopping-applikasjonen gikk live i norske App Store for ett år siden. Siden oppstart har 50.000 norske brukere laget profiler i appen. Teståret i Norge har gått til å fintune tjenesten, hvor brukerne kan laste opp og dele inspirerende «looks» på såkalte «styleboards» og shoppe klær, sko og tilbehør direkte i appen.
Dialogen med Chung har pågått i over et år, mens samarbeidet begynte å ta form november ifjor.
– Hun har også jobbet intenst med appen, gjort om brand og design totalt og hun er en utrolig inspirerende samarbeidspartner. Det eneste problemet for oss jentene i selskapet er at vi plutselig må forholde oss til verdens best kledde person, med alle de kompleksene det medfører, ler Dyhre Kvisvik.
Les også:Internasjonale medier: Alexa Chung og Alexander Skarsgård er kjærester
- Fjær i hatten for det norske teknologimiljøet
Tech-konsulent Ine Thereze Gransæter mener Alexa Chungs markedsverdi og påvirkningskraft vil være svært gunstig for den norske appen.
– Akkurat på samme måte som at skuespiller Ashton Kutcher har skapt mye blest som investor i både Uber, Spotify og Airbnb, som vi alle vet er rene gullgruvene, sier Gransæter, og understreker samtidig at det ikke er noen selvfølge at en teknologisk nyvinning gjør det bra fordi selskapet får en kjendis på eiersiden.
Les også:Starter nytt norsk merke: Fra finansøkonom til undertøysgründer
– Jay Z sliter for eksempel med Tidal, som han betalte 56 millioner dollar for, selv om han brukte hele A-laget blant amerikanske artister i markedsføringen. Det aller viktigste er alltid å levere en tjeneste som brukerne elsker, sier hun og konkluderer:
– Det er uansett en fjær i hatten for det norske teknologi- og gründermiljøet å bli kjøpt opp internasjonalt, noe som garantert vil inspirere andre gründere til å stå på ekstra hardt for å realisere drømmen om internasjonal suksess.
Felt for shopping-lenker
I mars ble MinMote felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU), og PFU konkluderte under dissens at VG brøt god presseskikk ved å lenke til Schibsted-eide SoBazaar (nå Villoid) i redaksjonelle artikler. Hovedproblemet var ifølge PFU at skillet mellom redaksjonell omtale og reklame/inntekter ble for utydelig for brukerne.
Under European Digital Awards i april mottok VG/MinMote prisen «Best new product» for den samme satsingen.
- Med Chungs inntog videreutvikles både Villoids merkebase og funksjonalitet for det internasjonale markedet. Flere tusen av våre leserene våre kjøper allerede mote via Villoid i uken, sier leder for VGs nisjesiter Camilla Bjørn.
I kjølvannet av PFU-dommen har VG justert på presentasjon og merking av Villoid inne på MinMote.
- Det skal være lett å forholde seg til tjenesten. Man skal aldri tvile på skillene mellom vårt redaksjonelle innhold og de kommersielle kjøpslenkene. For øvrig viste en brukerundersøkelse i våres, at majoriteten av leserne våre er godt fornøyd med tilbudet og tjenesten, sier Bjørn.
MinMote er en del av mediehuset VG, som eies av Schibsted. Schibsted er også deleier i Villoid. For produkter kjøpt gjennom Villoid får VG en andel av inntektene. Artikler som inneholder produktomtaler merkes med informasjon om at artikkelen kan inneholde lenker til kommersielle partnere.