Nyheter

Grünerløkka-stunt vekker oppsikt

STØTT DE LOKALE BUTIKKENE: Det var budskapet til en gjeng unge Oslo-folk som hadde brukt natten på å henge opp plakater over hele Grünerløkka. Foto: @BeholdOslo

– Folk må tenke godt gjennom hvor de handler julegavene sine i år. Det er de store kjedene som har muskler når de små går konkurs, og det kan vi stoppe sammen, sier en av initiativtakerene bak stuntet. 

  • Thea Roll Rakeng
  • Sara Boquist
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Tirsdag morgen fikk en rekke ulike, uavhengige småbutikker og restauranter i bydelen Grünerløkka i Oslo seg en overraskelse. En gruppe stamkunder hadde i løpet av natten hengt opp store skilt med navnene på flere store butikkjeder. Stuntet har vakt oppsikt på sosiale medier og flere kjente profiler som Julie Bergan, Celine Aagaard, Didrik Solli Tangen, Silje Hope og Emilie Skolmen har «regrammet» bildene fra stuntet på Instagram.

«Egon åpner kanskje snart». «H&M coming soon», «Her åpner Starbucks» og «Subway opening soon. Probably» var noen av skiltene som dekket vinduene til flere butikker og serveringssteder tirsdag morgen.

BASS OSLO: Utenfor den lokale restauranten Bass Oslo hang et skilt med påskriften «Egon åpner kanskje snart». Foto: @BeholdOslo

Et stort H&M-skilt som dekket fasaden møtte butikkeier Åsa Formark, bak en av Oslos mest kjente vintagebutikker, Velouria Vintage.

– Jeg synes det er kjempefint at det oppfordres til at man skal handle lokalt. Vi trenger alt trøkk vi kan få. For hvis vi ikke handler lokalt blir det bare generiske kjedebutikker over alt, og det blir kjedelig. Vi trenger all drahjelp vi kan få, sier Formark til MinMote og fortsetter:

– Samtidig, når man setter opp masse plakater med kjente kjedenavn, får mannen i gaten som sitter på trikken eller går fort forbi, med seg hva initiativet handler om? Håper det.

Formark forteller at det går bra med vintagebutikken tross alt, og at de satser ekstra på nettbutikken i forbindelse med julehandelen.

– Vi jobber på. Det er ingenting annet vi kan gjøre. Da Bent Høie var ute og snakket sist merket vi en ganske stor endring i handlemønsteret til folk. Det klarte å stoppe næringslivet ganske effektiv tror jeg, sier Åsa og legger til:

– Jeg lever etter pappa sitt prinsipp: Det er bara at gilla läget!

JOBBER PÅ: Åsa Forsmark, eier av Velouria Vintage forteller at det går bra med Veloruia Vintage tross corona. Her fra en tidligere anledning med KK-redaktør Ingeborg Heldal. Foto: Krister Sørbø/VG

– Utrolig takknemlige

Hos butikken Futur kom de også til en butikk dekket av en plakat med budskapet «H&M might be coming soon» tirsdag morgen.

– Det har fått mye oppmerksomhet de første timene. Det har minnet folk på at vi fortsatt er her, og at man må tenke lokalt. Vi er glade og utrolig takknemlige for at noen vil ta denne kampen, sier butikkeier Thomas Angell til MinMote.

Han sier at de mandag ettermiddag fikk et varsel om at det kom til å skje noe, og at de ble oppfordret til å la det henge.

– Jeg aner faktisk ikke hvem som står bak. Det eneste som sto var at det er kunder av butikken som setter pris på oss og vil gi noe tilbake, sier han på telefon.

VIL UNNGÅ KJEDEBUTIKKER: Grünerløkka er kjent for sitt butikkmangfold med flere små, uavhengige butikker. Coronapandemien truer mangfoldet, mener initiativtagerne bak @BeholdOslo. Foto: @futurstore

Grünerløkka-patriot Eirik Mogseth driver vintagebutikken Ekko på Grünerløkka. Han har som mange andre fått med seg stuntet, men er ikke blant dem som har fått butikken sin prydet.

Mogseth forteller at han ikke har hørt noe om dette tidligere, og er like overrasket som de andre som har fått med seg stuntet.

– Vi har ikke visst noe om dette eller blitt informert om det. Men mange trenger dette sårt akkurat nå. Corona gjør det ikke enklere, sier han og fortsetter:

– Stuntet er provoserende på en humoristisk måte. Det ser litt hjemmesnekret ut, noe som er sjarmerende. Hadde jeg fått en plakat hadde jeg latt den henge oppe en stund, om det lot seg gjøre. Jeg tror mange forbrukere ikke har tatt stilling til at det går dårlig økonomisk for flere mindre bedrifter. Vi trenger en påminnelse om at det er kostbart å drive lite, sier han.

Eier av vintagebutikken Ekko og stylist Eirik Mogseth. Foto: Privat

Disse står bak

Det er en gruppe på syv til ti unge folk som er bosatt på Grünerløkka som står bak butikkstuntene og Instagram-kontoen @BeholdOslo. De har holdt på hele helgen med å male skilt og lapper, og i hele natt med å henge dem opp.

Det forteller en av initiativtagerne Sollin Sæle til MinMote.

– Vi ser hvordan butikker i vårt nærmiljø sliter og blir lagt ned en etter en, spesielt nå i andre runde med corona, sier hun.

Sæle sier at medlemmene i @BeholdOslo ikke er imot kjedebutikker, men at de passer bedre på et kjøpesenter enn i et bybilde.

– Vi er for lokale butikker. Vi opplever at folk bryr seg om nedstengninger for sent, og reagerer først når Espresso House eller McDonalds flytter inn. Derfor tenkte vi å varsle folk på forhånd før hele Grünerløkka ser ut som Karl Johan eller et kjøpesenter, presiserer hun.

Hun og resten av gruppen peker på at denne problematikken ikke bare gjelder Oslo, men hele landet.

– Folk må tenke godt gjennom hvor de handler julegavene sine i år. Det er de store kjedene som har muskler når de små går konkurs, og det kan vi stoppe sammen, sier Sæle og legger til at Instagram-kontoen @BeholdBergen allerede er opprettet og at hun håper at noen vil ta initiativet til det samme stuntet der.

– Hyggelig og rørende

Harald Jachwitz Andersen, som er direktør for Handel i organisasjonen Virke, mener stuntet kan være en fin påminner.

– Jeg syns engasjementet er hyggelig og rørende. Det viser hvor viktig de fysiske butikkene er for å skape liv og vitalitet i gatebildet. Det er også en måte å vise engasjement for varehandel. Det er en aktualitet i det knyttet til julehandelen. Vi tenker på det som tradisjon og hygge, men vi må også huske på at en god julehandel er ekstremt viktig for varehandelen, og for norsk økonomi, sier Andersen.

Han mener mange naturlig har et større engasjement for de frittstående butikkene uten store, økonomiske muskler.

– Men vi må huske at det å være kjedebutikk betyr ikke nødvendigvis at man har hatt det lettere i coronapandemien. Vi har eksempler på små, frittstående aktører som gjør det bra under pandemien, fordi de er flinke til å være til å være fleksible og til stede samtidig som de tilpasser seg, sier han.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Vil endre loven: – Så å si umulig å drive en bruktbutikk

NYHETER

Best og verst fra moteåret som gikk

LIVSSTIL

Mine­Sommerperler: Silje Økland

NYHETER

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Kanskje corona ga oss dytten vi trengte

INNREDNING

Er tørkede blomster ut?

KLÆR

Tre unge om å skille seg ut: – Mote blir tatt alt for seriøst

KJENDIS

MinStil: Ingrid Vik Lysne