SUKSESS: Amancia Ortega har klart å knekke kjedebutikk-koden, og er nå verdens tredje rikeste. Foto: NTB Scanpix

Nyheter

Kommentar: Fem grep som har gjort Zara-sjefen til en av verdens rikeste

Zara-sjef Amancia Ortega har funnet suksessoppskriften på «fast fashion»: Mange kolleksjoner, raske leveringer og enda raskere catwalk-kopiering.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Europas rikeste mann har seilet inn på verdens topp tre-liste, når finansmagasinet Bloomberg denne uken slapp sin årlige Billionaire Index. Formuen til Ortega, grunnleggeren av verdens største moteselskap Inditex, har nemlig steget til 68 milliarder dollar - over 500 milliarder kroner.

KOMMENTER: MinMote-leder Martine Lunder. Foto: Jørgen Klüver

Ortegas imperium omfatter over 6600 butikker over hele verden, med merker som Massimo Dutto, Pull&Bear og Zara som den soleklart største.

Også her hjemme omfavner forbrukerne Zara, som omsetter for flere titalls millioner. At Inditex og Zara er iferd med å dominere «fast fashion»-industrien forundrer meg ikke - og her er hvorfor:

1. Inditex er kjent for særlig ett innovativ grep: Fremfor å lage én vår- eller høstkolleksjon og sende alt til butikk, lager og sender de bare noen få plagg av gangen. Det gir dem en fleksibilitet til å møte kundenes behov. I stedet kommer nye plagg så ofte som to ganger i uken – noe som har tvunget også større merker som Louis Vutton og Prada til å levere noe nytt oftere enn én gang i sesongen.

Videre fyller ikke Zara opp endeløse hauger av like plagg på lageret – i stedet kan butikksjefene etterspørre mer av det som blir solgt kjapt fra hovedkvarteret, som svarer med lynrask produksjon. Ifølge Economic Times snakker vi over 36.000 nye design i året, og en gjennomsnittstid på 10-15 dager fra produksjon til salg.

MOTEMILLIARDÆR: Amancio Ortega seiler opp som en av verdens rikeste. Foto: Getty Images

2. Zara ansetter ikke verdensklassedesignere – de kopierer dem. For moteinteresserte vil en kjapp gjennomgang av Zaras vårkolleksjon gi umiddelbare assosiasjoner til klær vi har sett før, hos designere som Valentino, Chloé og Gucci.

Og her har Zara en annen strategi enn de fleste andre kjeder. Mens noe av produksjonen på tradisjonelt vis foregår i lavkostland som Kina og Bangladesh, foregår også en stor del av produksjonen in house i Spania, samt Portugal, Marokko og Portugal. Det gir dem kortere responstid fra produksjon til kleshengerne i butikk, slik at de mest trendy plaggene kan lages og distribueres på få uker. Altså trenger ikke kundene vente lenge fra de ser en Stella McCartney-kjole de ikke har råd til, til noe lignende dukker opp hos Zara.

Zara har møtt kritikk for kopieringen, men har hittil holdt seg unna å bli dømt ved å holde seg akkurat innenfor reglene.

LIGNER: Toppen til venstre er fra Oscar de la Renta, mens den til høyre er fra Zara. Ser du forskjell? Foto: Getty Images/Zara

3. Man forbinder ikke Zara med en typisk billig-kjede. I alle fall er det min oppfatning at Zara står hakket høyere i kurs hos folk enn H&M og Gina Tricot hva kvalitet angår. Kanskje er det fordi Zara skiller seg fra blant annet H&M med å ta en mer elegant tilnærming til kundene. Mens førstnevnte kjører på med kjendis- og designersamarbeid og tilbudskampanjer, tiltrekker Zara seg mer bevisste kunder med ønske om personlig stil og unike plagg, kontra hype og trender.

4. Inditex og Zara satser på e-commerce. I en tid hvor man like gjerne klikker klær og sko hjem fra sofaen, er det uhyre viktig å møte disse kundene. For et par måneder siden kunne Bloomberg rapportere at Zaras kvartalvekst hadde skutt i været som følge av butikkåpninger - og utvidelse av nettsalg. Inditex har nå nettsalg i 27 av sine 80 markeder, kontra 13 av 55 for H&M, ifølge Channel NewsAsia. Igjen hjelpes dette av den kjappe responstiden mellom

5. Kjendiser med høy stil-troverdighet velger Zara. Hertuginne Kate er et kroneksempel. Hun har skapt utallige overskrifter i kjendis- og motepressen for sine budsjettklær, fra kjeder som Asos, Topshop - og Zara. At Kates marineblå og dobbelknepte favorittblazer er fra Zara er neppe dårlig reklame, og heller ikke at hertuginnen ble sett shoppende på Zaras barneavdeling noen uker før hun fødte. Søsteren Pippa Middleton er et annet eksempel, for ikke å nevne Olivia Palermo (med sin enorme motekred) som har utrop Zara som en av sine favorittbutikker.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Starter nytt norsk merke: Fra finansøkonom til undertøysgründer

KJENDIS

Designer Tine Mollatt om: Milliontapet, fremtiden og de nye planene

NYHETER

Pia Tjelta om annerledesåret: – Som et korthus som kunne kollapse

MOTE

Nettmillionærene: Tjener milliarder på sporty norske damer

NYHETER

Er panting av klær fremtiden i motebransjen?

NYHETER

To av fire skokjeder nekter å oppgi hvor skoene produseres

NYHETER

Norsk merke til amerikansk luksusbutikk