Beyoncé lanserer kleskolleksjon: - Vil treffe norske kvinner
Når superstjernen Beyoncé Knowles (33) samarbeider med den populære kleskjeden Topshop, tror stylist Line Langmo det kommer til å bli midt i blinken for norske kvinner.
Etter flere uker med forhandlinger ble Beyoncé og Topshop-eieren Philip Green endelig enige om å gå sammen for å laget et nytt klesmerke.
Knowles har ifølge Womens Wear Daily, opprettet et partnerskap med den britiske kleskjeden for å lage et merke med fokus på sporty klær.
Ikke bare «kjendiskolleksjon»
Partene eier halvparten hver av selskapet, som enda er uten navn, men som står oppført som «Parkwood Topshop Athletic Ltd». Altså er ikke dette som et «vanlig» kjendissamarbeid, men et helt nytt merke som Beyoncé eier sin del av.
Ifølge samme nettside vil vi tidligst kunne få tak i plaggene høsten 2015.
Merket vil primært fokusere på sporty klær, sko og tilbehør innenfor dans, fitness og andre sportsaktiviteter. Kolleksjonen skal bestå av klær som har tekniske ytelsesegenskaper og som er egnet til en sporty hverdagslook.
Sporty gatemote
Popdivaen, som nylig ble slaktet for sin nye hårsveis, er kjent for sine stadige stilskifter, og går gjerne fra å være råsexy på scenen til sporty på gata eller glamorøs på den røde løperen på samme uke.
Moteblogger og Tone Damlis «Idol»-stylist, Line Langmo, mener at det ikke er tilfeldig at Topshop
nettopp valgte Beyoncé til samarbeidspartner.
- Det er nøye gjennomtenkt. Jeg tror ikke det hadde fungert like bra med en idrettsstjerne. Det er få som ikke liker Beyoncé. Popstjernen har god stil, er kvinnelig og feminin. Hun er også en person som mange vil assosiere seg med, og jeg tror hun appelerer til mange, sier Langmo til MinMote.
Nylig ble designeren Alexander Wangs H&M-kolleksjon offentliggjort. Klærne var ifølge moteblogger og stylist Hedda Skoug ikke laget for norske kvinner. Line Langmo tror imidlertid at Beyoncés kolleksjonen kommer til å treffe bedre.
- Mange norske kvinner er opptatt av friluft og aktivitet, og da er det jo kult å kle seg i stilige treningsklær i tillegg, sier Langmo.
Flere kjendissamarbeid
Det er ikke første gang en kleskjede har samarbeidet med en kjendis. Supermodellen Kate Moss har laget to ulike kolleksjoner for Topshop, og superstjernen Rihanna har samarbeidet med billigkjeden River Island.
Mens H&M er kjent for å samarbeide med store motehus, har den norske kleskjeden Bik Bok valgt å lansere kolleksjoner designet av norske kjendiser som Charlotte Thorstvedt og Jenny Skavlan, samt reality-stjerne og designer Whitney Port. Mary Kate og Ashley Olsen er de eneste av kleskjedens kjendissamarbeid som selv er anerkjente designere i motebransjen. Den svenske motebloggeren Angelica Blick designet for Bik Bok i fjor, og i disse dager blir kleskolleksjonen til den norske bloggeren, Lene Orvik lansert.