80-åring fronter ny Céline-kampanje

STILSIKKER Joan Didion er mest kjent for sitt forfatterskap, men er også kjent fror sin ikoniske stil. Nå blir hun dessuten et enda hetere navn i motebransjen, som Célines kampanjemodell. Foto: NTB Scanpix
STILSIKKER Joan Didion er mest kjent for sitt forfatterskap, men er også kjent fror sin ikoniske stil. Nå blir hun dessuten et enda hetere navn i motebransjen, som Célines kampanjemodell. Foto: NTB Scanpix

Bare noen dager inn i 2015 snakkes det om at motehuset Céline har laget årets beste kampanje. Frontfiguren er den 80 år gamle kjendisforfatteren Joan Didion.

Allerede den første uken i januar slapp Céline sin vårkampanje, og den skilte seg mildt sagt ut fra motekampanjer slik vi er vant til å se dem. Kampanjebildene viser nemlig den frittalende romanforfatteren og journalisten Joan Didion kledd i sort og med varemerket store sorte solbriller.

DET FØRSTE BILDET: Slik så det ut på Joan Didions egen Instagram-konto da hun slapp nyheten. Foto: Instagram
DET FØRSTE BILDET: Slik så det ut på Joan Didions egen Instagram-konto da hun slapp nyheten. Foto: Instagram

Bildene er tatt av motefotografen Jürgen Teller.

Les også:«Fifty Shades»-Jamie i eksklusiv moteserie

Ikonisk pakkeliste

«Det er kanskje for tidlig å si det, men Céline slapp akkurat 2015s beste kampanje», skriver Huffington Post, mens Vogue hyller kampanjen og skriver at «Célines har blitt merket hvor alle trender begynner, hvor de kuleste folka får inspirasjon og hvor moteredaktørene sparer til statement-plaggene».

Didion begynte faktisk sin karriere som Vogue-skribent og etter hvert feature-redaktør, og er kjent for å være en tilhenger av «new journalism», hvor journalisten blander litterære teknikker med fakta.

TYPISK CÉLINE: Slik ser en del av vårkolleksjonen til det franske motehuset. Foto: NTB Scanpix
TYPISK CÉLINE: Slik ser en del av vårkolleksjonen til det franske motehuset. Foto: NTB Scanpix

I tillegg har hun skrevet en rekke bøker – både fiksjon og virkelighet, som «Run, River» og «The Year of Magical Thinking». I dag omtales hun som en av USAs mest ikoniske forfattere.

KJENT VESKE: Dette er veskemodellen mange forbinder Céline med - her på armen til modell Alexandra Gerrard. Foto: Getty Images
KJENT VESKE: Dette er veskemodellen mange forbinder Céline med - her på armen til modell Alexandra Gerrard. Foto: Getty Images

I motebransjen har hun heller ikke vært et ukjent navn fram til nå; blant annet ble den ikoniske pakkelisten hennes foreviget i essay-samlingen «The White Album» i 1979, og deretter omtalt av blant annet Vogue.

I et av essayene røper Didion at hun alltid har en lapp hengende i klesskapet, med en liste over alt man trenger av klær når man skal en kjapp tur ut av byen:

To skjørt, 2 tynne gensere eller bodyer, en tykk genser, to par sko, stømper, BH og nattkjole.

En enkel pakkefilosofi som helt sikkert står i stil med Céline-designer Phoebe Philos visjon.

Minimalistisk

Philo har vært Céline-sjef siden 2008, og har fått mye positiv omtale for å ha tatt merket i en renere, mer minimalistisk retning. Gode materialer, skreddersøm og funksjonalitet beskriver Céline i dag, og vårkolleksjonen har allerede fått masse ros fra blant annet Style.com og Vogue.

I kjent Céline-stil består kolleksjonen av flate, funksjonelle sko, sylskarpe snitt, vide dressbukser og til og med litt frynser og blomstermønster.

I Norge er Céline kanskje mest kjent for sine råelsklusive vesker, som blant annet kronnprinsesse Mette-Marit har skaffet seg.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?