80-åring fronter ny Céline-kampanje
Bare noen dager inn i 2015 snakkes det om at motehuset Céline har laget årets beste kampanje. Frontfiguren er den 80 år gamle kjendisforfatteren Joan Didion.
Allerede den første uken i januar slapp Céline sin vårkampanje, og den skilte seg mildt sagt ut fra motekampanjer slik vi er vant til å se dem. Kampanjebildene viser nemlig den frittalende romanforfatteren og journalisten Joan Didion kledd i sort og med varemerket store sorte solbriller.
Bildene er tatt av motefotografen Jürgen Teller.
Les også:«Fifty Shades»-Jamie i eksklusiv moteserie
Ikonisk pakkeliste
«Det er kanskje for tidlig å si det, men Céline slapp akkurat 2015s beste kampanje», skriver Huffington Post, mens Vogue hyller kampanjen og skriver at «Célines har blitt merket hvor alle trender begynner, hvor de kuleste folka får inspirasjon og hvor moteredaktørene sparer til statement-plaggene».
Didion begynte faktisk sin karriere som Vogue-skribent og etter hvert feature-redaktør, og er kjent for å være en tilhenger av «new journalism», hvor journalisten blander litterære teknikker med fakta.
I tillegg har hun skrevet en rekke bøker – både fiksjon og virkelighet, som «Run, River» og «The Year of Magical Thinking». I dag omtales hun som en av USAs mest ikoniske forfattere.
I motebransjen har hun heller ikke vært et ukjent navn fram til nå; blant annet ble den ikoniske pakkelisten hennes foreviget i essay-samlingen «The White Album» i 1979, og deretter omtalt av blant annet Vogue.
I et av essayene røper Didion at hun alltid har en lapp hengende i klesskapet, med en liste over alt man trenger av klær når man skal en kjapp tur ut av byen:
To skjørt, 2 tynne gensere eller bodyer, en tykk genser, to par sko, stømper, BH og nattkjole.
En enkel pakkefilosofi som helt sikkert står i stil med Céline-designer Phoebe Philos visjon.
Minimalistisk
Philo har vært Céline-sjef siden 2008, og har fått mye positiv omtale for å ha tatt merket i en renere, mer minimalistisk retning. Gode materialer, skreddersøm og funksjonalitet beskriver Céline i dag, og vårkolleksjonen har allerede fått masse ros fra blant annet Style.com og Vogue.
I kjent Céline-stil består kolleksjonen av flate, funksjonelle sko, sylskarpe snitt, vide dressbukser og til og med litt frynser og blomstermønster.
I Norge er Céline kanskje mest kjent for sine råelsklusive vesker, som blant annet kronnprinsesse Mette-Marit har skaffet seg.