Nyheter

Ekspertenes tips til «dagen derpå»

Dagen etter en fuktig fest er det mange som sliter med både den fysiske og psykiske formen. Her er eksperttips som kan gjøre «dagen derpå» litt bedre.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Det aller beste tipset mot fyllesyke er å begrense alkoholinntaket. Men har skaden først skjedd, og symptomer som dundrende hodepine, trøtthet og kvalme har meldt sin ankomst er det godt å vite at det finnes små grep som kan gjøre hverdagen enklere å forholde seg til.

Ernæringsfysiologens beste tips:

Mange sverger til egg og bacon «dagen derpå», men ernæringsfysiologen Gunn Helene Arsky forteller at «cowboyfrokosten» gjør lite nytte for seg og slettes ikke hjelper mot fyllesyke.

– Uansett hva du spiser og drikker vil kroppen først forbrenne alkoholen i kroppen. Dette fører til at blodsukkeret gjerne er lavt etter en fest. For å få kroppen i gang «dagen derpå» bør du tilføre kroppen energi som er lett tilgjengelig for cellene – yoghurt og grove kornprodukter, forteller Arsky.

Ernæringsfysiologen beste frokosttips er derfor både fiber- og proteinrikt.

– En skål god müsli med hele gryn eller havregryn toppet med 1-2 dl ekstra lett melk eller et beger lettyoghurt og litt revet pære er å anbefale.

I dette måltidet får du karbohydrater som får fart på blodsukkeret, kombinert med kostfiber som gjør at det ikke går for fort opp heller. Du får også B-vitaminer som er nyttig i forbindelse med alkoholinntak.

– Kald mat uten lukt er også kvalmedempende, dersom det er et problem. Vil du likevel at det skal smake litt ekstra kan et kaneldryss være smart – det er også blodsukkerregulerende. Ikke vent for lenge før du spiser lunsj og drikk rikelig – vann er supert, men svak te går også fint, tipser Arsky.

Er du for kvalm for en god frokost finnes det fremdeles håp.

– Tørre, salte kjeks smaker godt ved kvalme, og de lindrer. Småspis kjeks og drikk en blanding av eplejuice og Farris. Det tilfører karbohydrater som får deg på bena igjen, men fortsatt uten for stort blodsukkerhopp, tipser Arsky og legger til:

– Godteri er ikke smart. Da får du veldig mye rask energi tilført, og søt mat kan faktisk forsterke kvalmen.

Trenerens beste tips:

Alkohol virker dehydrerende og tapper kroppen for elektrolytter, vitaminer og mineraler. Særlig B-, C- og K-vitaminer, sink og magnesium. Dehydreringen gjør at kroppens energi- og muskeloppbyggingsprosesser fungerer dårlig.

– Dette gjør at du på trening kan få dårligere balanse og koordinasjon, noe svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne og mulig høyrere puls, sier Helle Bornstein, daglig lederved Smart Trening.

Bornstein vil derfor ikke anbefale de tyngste treningsøktene etter en fuktig kveld.

– Sats heller på en lett treningsøkt med vekter. En lett kondisjonstrening kan også være positivt for kroppen. Husk bare på å drikke ekstra mye vann før, etter og under trening, tipser Bornstein.

Hudterapeutens beste tips:

Det ikke bare er en myte at skjønnhetssøvn gjør underverker for når du sover, er huden er svært mottakelig for aktive ingredienser fra serum, kremer og masker. Rens derfor huden før du hiver deg i seng. Når du våkner «dagen derpå», bør huden også få ekstra pleie.

– Start med en grundig rens av huden. Det vil få tilbake glød og fuktighet i huden. Fortsett med en god maske mot trøtt og gusten hud før du legger et oppstrammende serum under dagkremen din, tipser Nicola Vendrell, hudterapeut ved Artesia Spa.

Hudterapeuten har også god tips til deg som ikke har det beste kosmetikkutvalget tilgjengelig. Vendrell forteller at en rekke produkter i kjøleskapet kan være redningen, selv om det ikke er like multiaktivt.

– Har du honning, rømme, kesam eller yoghurt naturell kan du lage en mykgjørende, beroligende, fuktighetsgivende og lett peelende maske. Har du ikke honning kan du bruke agurk. Riv den opp og bland den med yoghurt for en fuktighetsgivende og lett peelende maske. Tilsett sitronsaft for en rensende og oppfriskende, antioksiderende effekt. Unngå øyepartiet, tipser hun.

Mot tørre linjer anbefaler hun deg å bruke egg.

– Knekk et egg og skill plomme og hvite. Plommen kan du bruke som nærende hårmaske og hviten som en oppstrammende maske for ansikt og hals. Mot poser under øynene kan du fukte to teposer med kamillete og plasser de over øynene i 15-20 minutter. Det virker beroligende og drenerende, avslutter Vendrell.

Frisørens beste tips:

I festsesongen er det mange som styler og setter opp håret før de går ut. Det fører til at enkelte våkner opp med fett hår fullt av stylingprodukter.

– Det aller beste er å gi håret en grundig rens med sjampo og balsam. Da blir du kvitt forurensning som røyk og «gammel moro», forklarer Andrés Kløvstad, daglig leder på Inch Frisør.

Frisøren anbefaler deg og avslutte med en fuktighets - eller proteinkur. Det gir næring til håret.

– Dette er spesielt viktig i festsesongen hvor mange bruker store mengder med stylingprodukter som gir tørt hår, fortsetter Kløvstad og legger til at håret fliser seg lettere opp i vinterhalvåret hvor det er kaldt ute og varmt inne.

Har du ikke tid til å gi håret en grundig rens er tørrsjampo redningen.

– Den fjerner fettet i håret og gir håret en midlertidig følelse av renhet. Etter bruk av tørrsjampo bør håret få seg en full rens, avslutter Kløvstad.

Makeup-artistens beste tips:

En fyllekule kan gjøre huden din grå og kjedelig, men med den rette sminken kan du gjøre underverker. Ifølge Tomas Erdis, makeup artist, bør man unngå for mye sminkeproduker og heller satse på en naturlig look.

– For å gi huden mer liv bør man satse på en flytende foundation med mye fukt. Gå for en mineralfoundation og legg den kun der det trengs for å jevne ut hudtonen, sier Erdis.

For å bygge opp struktur i ansiktet anbefaler makeup artisten at man går for mineralpudder og solpudder. Erdis anbefaler et godt mineralpudder matter ned og fikserer huden. Sammen med et solpudder vil det gi deg gløden tilbake. Make up-artisten mener at man kan droppe den tunge øyensminken dager derpå og heller åpne blikket med markerte bryn.

– Øyenbryn er kjempeviktig i et ansikt og man kan med fordel kun markere brynene og la den tynne huden rundt øynene hvile, tipser han.

Vil du markere brynene dine er det imidlertid viktig å velge riktig farge.

– Det mange gjør feil er å bruke en skygge som har samme farge som brynene. Det fører til at de fort kan blir for mørke. Velg en litt lysere skygge enn din naturlige farge og jobbe frem brynene i flere omganger, avslutter Erdis.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Fest
  2. Hår
  3. Sminke
  4. Julebord
  5. Trening

Relaterte artikler

NYHETER

Seks tips fra ekspertene - slik spiser du deg til finere hud

HUDPLEIE

Slik holder du deg fresh gjennom julen

SMINKE

No makeup-makeup: Vårens største skjønnhetstrend

HUDPLEIE

Skjønnhetsproduktene som jobber over natten

WELLNESS

Derfor «mister» du brunfargen på flyet - og slik unngår du det

HUDPLEIE

Tips fra hudeksperter: Slik forebygger du rynker tidlig

HUDPLEIE

Slik lager du skjønnhetsprodukter hjemme