Nyheter

Norsk kleskjede etterbetaler praktikanter etter massiv kritikk

KRITISERES: Andreas Holzweiler (t.v.), Maria Skappel Holzweiler og Susanne Holzweiler bak det norske merket Holzweiler la ut en stillingsannonse hvor arbeidet var ulønnet. Nå har de gjort endringer.

Holzweiler etterbetaler lønn til alle ulønnede praktikanter siden 2014.

  • Martin Folkvord
  • Marthe Stoksvik
Publisert:

Det melder kleskjeden på egen Instagram.

Kleskjeden har vært i hardt vær etter at de lyste ut en stilling uten lønn.

Stillingen var en såkalt internship, hvor de lette etter en ulønnet praktikant for et halvår.

På sin Instagram skriver merket nå at de har hatt en intern gjennomgang etter de siste dagers medieoppslag, og at den viser at de har hatt 19 personer som har vært ansatt i ulønnede praktikantstillinger siden 2014.

12 av disse har senere blitt ansatt etter praktikantperioden.

– Uavhengig av hva som er, eller har vært bransjestandard for øvrig, ønsker vi å rette opp tidligere praksis. Vi tar nå kontakt med alle tidligere praktikanter for å sørge for at de får betalt for sin praksisperiode, skriver de.

Svarer ikke om lønn

VG har vært i kontakt med daglig leder i Holzweiler, Andreas Holzweiler, lørdag kveld.

– Grunnen til at vi etterbetaler er at selv om dette er en praksis i bransjen, så ønsker ikke vi å stå for det. Vi rydder nå opp i eget hus, skriver Holzweiler i en SMS.

VG har spurt hva de som får etterbetalt får betalt i timelønn og hva dette utgjør totalt.

Holzweiler svarer ikke direkte på det, men sier at kleskjeden har rådført seg med LO om det.

– Dere sa det var en feil som gjorde at stillingen var ulønnet. Men hvis dette har vært en praksis hos dere i en årrekke, hvordan kan det ha vært en feil?

– Ja, siste annonse var en feilannonse, og det har vi beklaget, og sa samtidig at vi skulle gå gjennom tidligere år og praksis. Det har vi nå gjort.

Stor suksess

Det norske motemerket Holzweiler har gjort stor suksess de siste årene. De har åpnet egne flaggskipsbutikker, vist frem kolleksjonene sine under moteuken i København og til og med startet sin egen restaurant.

Siden starten i 2012 har søskenparet Susanne og Andreas Holzweiler, samt Maria Skappel Holzweiler, bygget seg opp fra grunnen i 2012 til millionbedrift med omsetning på over 150 millioner kroner. De har også blitt trukket frem av Dagens Næringsliv som en såkalt Gaselle-bedrift med sunn økonomi.

Holzweiler hadde et overskudd på henholdsvis 17, 7 og 12 millioner i 2020, 2019 og 2018.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Holzweiler
  2. Lønn

Relaterte artikler

NYHETER

Praktikant manglet lovet lønn – Holzweiler rydder opp

NYHETER

Holzweiler søkte ulønnet praktikant

NYHETER

Motegigant søkte ulønnet intern – fjernet annonse

NYHETER

Norske merker om interns: – En reality check

NYHETER

Kinesisk selskap kjøper seg inn i Holzweiler

NYHETER

– Ingen skal oppleve å bli utnyttet på arbeidsplassen sin

NYHETER

Influencere tause om frisør-debatt: – Hvorfor sier ingen noe?